Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Lovforslag om ændring af eksportkontrolloven i høring

Kromann Reumert
19/03/2024
Lovforslag om ændring af eksportkontrolloven i høring
Kromann Reumert logo
Lovforslaget sigter mod at øge dansk kontrol med produkter og teknologier med dobbelt anvendelse (dual-use-produkter), som kan anvendes til både civile og militære formål. Der forventes indført en national kontrolliste over sådanne produkter, og i givet fald vil disse produkter endegyldigt blive omfattet af krav om tilladelse ved eksport ud af EU. I denne nyhed gennemgår vi de ændringer, som virksomheder forventes at skulle indstille sig efter, ikke mindst reglernes påvirkning på FDI (Foreign Direct Investments).

Med regeringens lovforslag udnyttes hjemlen hertil i dual-use-forordningen, og den foreslåede nationale kontrolliste vil således supplere de allerede eksisterende multilaterale eksportkontrolregimer for at sikre national kontrol med dual-use-produkter. Politisk er emnet brandvarmt, og hjemlen er allerede udnyttet i foreløbigt 11 andre EU-lande, mens tendensen i EU's seneste sanktionspakker ligeledes har vist et øget fokus på bekæmpelse af omgåelse og (detail)regulering af kritiske sektorer og produkter/teknologier.


Kontrol med dual-use-produkter

Reguleringen af produkter med dobbelt anvendelse findes i dag primært i dual-use-forordningen og den danske (det vil sige nationale) eksportkontrollov. Den nye kontrolliste skal dermed ses som et supplement til disse regelsæt:



Fælles for disse produkter med dobbelt anvendelse – herunder den nationale kontrolliste – er, at der gælder et krav om tilladelse ved eksport ud af EU. I Danmark er det Erhvervsstyrelsen, der varetager tildeling af eksporttilladelser. Det er ligeledes nyt, at der indføres en dansk strafhjemmel for groft uagtsomme overtrædelser af eksportreglerne for catch-all-produkter og -teknologi.


Reglerne er indført med henblik på at forhindre, at våben ikke bliver eksporteret til lande, som udgør en trussel mod freden, eller til lande, hvor der er øget risiko for brug af sådanne våben til intern undertrykkelse. For de fleste virksomheder er det dog mere relevant, at en række tilsvarende restriktioner gælder for eksport af produkter, der som udgangspunkt er civile, men som også kan bruges militært (herunder catch-all).


Den foreslåede nationale kontrolliste

Med lovforslaget foreslår regeringen, at der i den nye ordning kan gives nationale generelle tilladelser, der i praksis vil omfatte eksport til visse nærtstående lande. Ved eksport til disse foruddefinerede lande skal der herefter ikke søges om individuelle eksporttilladelser. Eksport ud af EU vil dog typisk kræve individuel tilladelse.


Med den nationale kontrolliste vil Erhvervsstyrelsen dog ikke på eget initiativ tilføje produkter til den foreslåede nationale kontrolliste. Det skyldes, at produkter med dobbelt anvendelse alene bliver tilføjet til den nationale kontrolliste, hvor der i de respektive multilaterale eksportkontrolregimer er opnået bred enighed om at føre eksportkontrol med disse.


Høringsfristen for fremsættelse af bemærkninger til lovforslaget er den 26. marts 2024, og loven forventes at træde i kraft den 1. juli 2024.


Foreign Direct Investments

Lovforslaget i høring har et naturligt overlap med reglerne om Foreign Direct Investments (FDI) i den danske investeringsscreeningslov for så vidt angår særligt følsomme sektorer. FDI-reglerne er nationale regler, som finder anvendelse på udenlandske investeringer og visse særlige økonomiske aftaler. Reglernes primære funktion er at sikre en screening af sådanne aktiviteter med henblik på at beskytte den nationale sikkerhed i det land, hvor investeringen foretages. Det ses særligt i M&A-sammenhæng, det vil sige ved køb og salg af virksomheder.


Konkret regulerer FDI-reglerne i dual-use-perspektiv investeringer på såkaldt særligt følsomme områder, herunder virksomheder, der producerer dual-use-produkter ved direkte henvisning til dual-use-forordningen i investeringsscreeningsloven. For dette område gælder således et krav om forudgående tilladelse til at foretage en udenlandsk direkte investering, når der erhverves en kvalificeret andel i en virksomhed.


Det er værd at bemærke, at lovforslaget ikke beskriver afgrænsningen over for udenlandske direkte investeringer i særligt følsomme sektorer efter investeringsscreeningsloven. Dette kan give anledning til tvivl, eftersom ordlyden af investeringslovens § 6, stk. 1, nr. 3, ikke omfatter virksomheder, som producerer produkter med dobbelt anvendelse omfattet af den foreslåede nationale kontrolliste, men henviser direkte til dual-use-forordningen (forordning (EU) nr. 2021/821).


Da dual-use-forordningens artikel 9 åbner mulighed for nationale kontrollister, må henvisningen i investeringsscreeningsloven til dual-use-forordningen formentlig skulle forstås således, at også virksomheder som producerer produkter, som er omfattet af den kommende danske kontrolliste, vil være omfattet af investeringsscreeningslovens særligt følsomme sektor om dual-use.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du styr på din eksportkontrol, når du eksporterer varer til udlandet?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Har du styr på din eksportkontrol, når du eksporterer varer til udlandet?
Eksporterer din virksomhed varer til udlandet? Så er den formentligt underlagt reglerne om eksportkontrol. Annelise Lykke Schmidt, specialist i Trade Compliance, kommer i ovenstående video nærmere ind på reglerne relateret til eksportkontrol.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
ESG-rapportering
ESG-rapportering
12/04/2024
Finansiering og bankret, Compliance, EU-ret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Tre år med investeringsscreeningsloven
Tre år med investeringsscreeningsloven
23/04/2024
Compliance, Internationale retsforhold, EU-ret
Man må konsultere, før man agerer
Man må konsultere, før man agerer
23/04/2024
EU-ret
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
I går
EU-ret, IT- og telekommunikation, Øvrige
Del 1: Nyt lovforslag lægger op til markante ændringer af konkurrenceloven
Del 1: Nyt lovforslag lægger op til markante ændringer af konkurrenceloven
I går
EU-ret, Konkurrenceret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted