Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ansvarlig for håndhævelse af visse Rusland-sanktioner
Om baggrunden for bekendtgørelsen
Den 13. juni 2023 vedtog Folketinget en ændring af lov om Klagenævnet for Udbud, der gav Klagenævnet for Udbud hjemmel til at håndhæve forbuddet mod tildeling og videreførelse af offentlige kontrakter over for offentlige ordregivere i EU’s forordning nr. 2022/576 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine (”sanktionsforordningen”). Loven trådte i kraft den 1. juli 2023.
Ved lovændringen fik Erhvervsministeren samtidig hjemmel til at udstede en bekendtgørelse, der udpeger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til Danmarks såkaldte ”kompetente myndighed” i forbindelse med håndhævelsen af restriktionerne.
Ifølge EU’s sanktionsforordning må ordregivere som udgangspunkt ikke tildele offentlige kontrakter, der er omfattet af udbuds-, forsyningsvirksomheds-, koncessions- eller forsvars- og sikkerhedsdirektivet til tilbudsgivere, der ud fra en nærmere afgrænsning har russisk ejerskab eller involvering. Forbuddet gælder desuden i forhold til tilbudsgivere, som anvender underleverandører, der er omfattet af den nævnte afgrænsning, til opfyldelse af kontrakten i et omfang, der overstiger 10 % af kontraktens værdi. Endelig er ordregivere som udgangspunkt forpligtet til at bringe eventuelle eksisterende kontrakter til ophør, hvis medkontrahenten er eller bliver omfattet af sanktionsforordningens afgrænsning.
Der kan imidlertid dispenseres fra forbuddet, hvilket kan være aktuelt i forhold til varer og tjenesteydelser, der kun vanskeligt kan skaffes andetsteds fra i tilstrækkelige mængder - fx visse råstoffer, herunder naturgas -, aftaler relateret til diplomatiske og konsulære repræsentationer, ydelser relateret til samarbejde om rumprogrammer og i andre helt særlige tilfælde. Den nye bekendtgørelse fastlægger, at en sådan dispensation forudgående skal søges hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan endvidere håndhæve overtrædelser af sanktionerne ved at indbringe sager for Klagenævnet for Udbud, anlægge sager ved domstolene eller foretage politianmeldelser. Overtrædelse af EU’s sanktioner mod Rusland vedrørende offentlige kontrakter kan straffes med bøde eller fængsel i op til fire år i medfør af straffelovens § 110 c, stk. 3.
Bech-Bruuns kommentar
EU’s sanktioner mod Rusland har - i forhold til offentlige kontrakter - været gældende siden den 9. april 2022, idet kravet om at bringe eventuelle eksisterende kontrakter omfattet af sanktionspakken til ophør dog først trådte i kraft et halvt år senere.
De nye regler i lov om Klagenævnet for Udbud og bekendtgørelsen om håndhævelse af EU-sanktioner vedrørende offentlige kontrakter ændrer ikke på forbuddet mod at indgå og videreføre kontrakter med russiske virksomheder og privatpersoner, men tillægger Klagenævnet for Udbud og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen redskaber og opgaver i forhold til håndhævelsen af forbuddet.
Uanset om ordregivere med rette har en forventning om, at sanktionsforordningens forbud er uden reel betydning for et konkret udbud, er det vores anbefaling ved alle udbud, der er omfattet af sanktionsforordningen, at efterspørge en erklæring fra tilbudsgiverne om, at de ikke er omfattet af den sanktionerede personkreds. Dette synes også at være helt gængs praksis blandt danske ordregivere.
Du kan læse hele bekendtgørelsen her.