Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ingen arbejdsskade, da virksomhed ikke havde lagt DHL Stafetten på sociale medier

Ingen arbejdsskade, da virksomhed ikke havde lagt DHL Stafetten på sociale medier
IUNO logo
Hvis medarbejdere kommer til skade under sociale og frivillige firmaarrangementer, er det så en arbejdsskade? Det var spørgsmålet i en sag, hvor en medarbejder kom til skade under DHL Stafetten. Landsretten slog fast, at der ikke var tale om en arbejdsskade, fordi virksomheden ikke havde fået reklame ud af stafetten eksempelvis via sociale medier, og medarbejderen ikke var underlagt instruktion.

Sagen handlede om en forretningsudvikler, der meldte sig til DHL Stafetten gennem sit arbejde. Under løbet fik medarbejderen et smæld i nakken og blev efterfølgende sygemeldt, fordi han havde fået to diskusprolapser. Selvom det havde været helt frivilligt for medarbejderen at deltage i løbet, mente han, at det var en arbejdsskade. Både Arbejdsskadestyrelsen (nu Arbejdsmarkedets Erhvervssikring) og Ankestyrelsen vurderede skaden, men ingen af dem var enige med ham i, at det var en arbejdsskade.


Medarbejderen tog derfor sagen i retten.

Virksomheden fik ikke nogen reklame ud af stafetten


Under sagen var det et stort spørgsmål, om virksomheden havde fået reklame ud af staffen. Medarbejderen mente nemlig, at stafetten havde stor reklamemæssig værdi for virksomheden, fordi den havde sit logo på teltet og t-shirts, og virksomheden kunne bruge det på sociale medier. Det var altså i virksomhedendes interesse, at medarbejderen var med i stafetten, og det havde derfor ikke nogen betydning, at det var frivilligt at melde sig til løbet, fordi det foregik uden for arbejdstiden.


Det førte til, at en skønsmand (en person med en særlig viden) blev spurgt om det, og han var enig med medarbejderen i, at stafetten havde en reklamemæssig værdi for virksomheden. Han mente nemlig, at opslag på sociale medier fra medarbejderne giver det indtryk, at virksomheden er en god arbejdsplads. Derudover ville det være lettere for virksomheden at søge nye medarbejdere, når andre kunne se under stafetten, at virksomheden havde et godt fællesskab.


På trods af det slog landsretten fast, at virksomheden ikke havde fået nogen reklame ud af stafetten. Virksomheden fik nemlig ikke nye kunder eller medarbejdere på grund af stafetten, og den havde heller ikke lavet nogen opslag på sociale medier. Det var derfor ikke på grund af reklame, at virksomheden støttede op om stafetten.


Landsretten henviste også til de ting, som byretten havde slået fast, nemlig at medarbejderen ikke var underlagt instruktion fra virksomheden under løbet. På den baggrund kom landsretten frem til, at skaden ikke var en arbejdsskade.


IUNO mener

Sagen viser, at selvom et arrangement generelt set er med til at brande virksomheder, er det altid en konkret vurdering, om en virksomhed rent faktisk har fået reklame ud det, og om arrangementet altså også har været i virksomhedens interesse. Vi har tidligere skrevet om en sag, her, hvor en medarbejder var blevet løbet ned under stafetten her. I sagen slog landsretten blandt andet fast, at stafetten havde reklamemæssig værdi for arbejdsgiveren, herunder med henblik på at rekruttere unge mennesker, og ulykken var derfor en arbejdsskade.


IUNO anbefaler, at virksomheder og deres forsikringsselskaber er opmærksomme på, at brug af sociale medier i forbindelse med firmaarrangementer kan føre til, at virksomheder får reklame ud af arrangementet. Hvis virksomheder gør det, og medarbejdere samtidigt er underlagt instruktion fra virksomhederne under arrangementet, kan de risikere at blive ansvarlige for medarbejderes arbejdsskader. Det gælder også, selv hvis arrangementet er frivilligt og holdes i medarbejdernes fritid.


[Vestre Landsrets dom af 27. oktober 2021 i sag BS-58704/2019-VLR]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Skift af forsikringsselskab - Dét skal du være opmærksom på
Mange virksomheder eller privatpersoner oplever at skulle skifte forsikringsselskab, hvilket der kan være mange gode grunde til. I forbindelse med et skift af forsikringsselskab er der dog visse ting man skal holde sig for øje.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Pligt til at tegne voldsskadeforsikring er på vej
Pligt til at tegne voldsskadeforsikring er på vej
03/06/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Lovforslag vedtaget: Udlandsdanskere får nu mulighed for ophold til medfølgende familie på samme vilkår som tredjelandsstatsborgere
Lovforslag vedtaget: Udlandsdanskere får nu mulighed for ophold til medfølgende familie på samme vilkår som tredjelandsstatsborgere
07/06/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Mor er den bedste i verden
Mor er den bedste i verden
06/06/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Fritstillet og velstillet
Fritstillet og velstillet
11/06/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Nye krav om registrering af arbejdstid i Danmark
Nye krav om registrering af arbejdstid i Danmark
13/06/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Vigtige lempelser i regler for arbejds- og opholdstilladelser og Højesteretsdom om ulovlig beskæftigelse
Vigtige lempelser i regler for arbejds- og opholdstilladelser og Højesteretsdom om ulovlig beskæftigelse
13/06/2024
Ansættelses- og arbejdsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted