Danmark åbner døren for Den Europæiske Anklagemyndighed
Den Europæiske Anklagemyndighed
Den Europæiske Anklagemyndighed, forkortet EPPO, som står for European Public Prosecutor's Office, blev oprettet ved forordning af 12. oktober 2017 om gennemførelse af et forstærket samarbejde om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed ("EPPO-forordningen"). EPPO's opgave består i - på selvstændigt grundlag og uafhængigt af de enkelte medlemsstater - at efterforske og føre straffesager om økonomisk kriminalitet i forhold til EU-budgettet, det vil sige sager om svig, korruption, hvidvask og momssvig ("EU-svig"). EPPO er som følge heraf en helt unik EU-muskelhund, som det er relevant at forholde sig til for operatører, som er involveret i EU-projekter eller aktiviteter, hvor der indgår EU-finansiering. På EU-plan samarbejder EPPO med Eurojust, OLAF og Europol.
EPPO-forordningen kan tilgås her.
Retsforbeholdet og bestemmelsen i retsplejelovens § 107 a
EPPO trådte i funktion den 1. juni 2021 og omfatter pt. 22 af EU-medlemslandene, men ikke Danmark, som på grund af retsforholdet ikke indgår eller har sæde i EPPO. Juridisk betyder det, at danske myndigheder alene kan samarbejde med EPPO på grundlag af almindelige principper for samarbejde i grænseoverskridende straffesager ("Retshjælp"). Når retsplejelovens § 107 a i denne henseende har været nødvendig og forventet, skyldes det, at de almindelige regler for Retshjælp er skrevet med stater, og ikke en institution som EPPO, for øje. Indførelsen af retsplejelovens § 107 a lapper dermed hullet og muliggør fremadrettet, at EPPO kan kræve Retshjælp fra danske myndigheder, ligesom danske myndigheder kan kræve Retshjælp fra EPPO.
Læs mere om det vedtagne lovforslag her.
Den praktiske betydning af den nye samarbejdskanal
Nyeste offentliggjorte oplysninger vedrørende EPPO's aktiviteter tyder på, at EPPO forvalter sit mandat aktivt. Ifølge EPPO's årsrapport for 2021 har EPPO i de første 7 måneder af sin levetid modtaget 2.832 anmeldelser fra medlemslandene og igangsat 576 undersøgelser med estimeret økonomisk skadevirkning for EU-budgettet i størrelsesordenen 5,4 milliarder euro. Omkring 25% af sagerne er grænseoverskridende. Det fremgår af årsrapporten, at der er registreret sager i alle nordiske EU-lande (fire i Finland, fire i Sverige og to i Danmark). Der er dermed ingen grund til at tro, at EPPO ikke også i en nær fremtid vil udnytte den adgang til danske myndigheder, som retsplejelovens § 107 a, giver mulighed for.
Rent praktisk vil et sådant samarbejde foregå på den måde, at EPPO anmoder danske myndigheder om at udføre bestemte former for efterforskning, eksempelvis en ransagning. Ransagningen vil blive gennemført af dansk politi, men processen vil utvivlsomt blive forsøgt tilpasset et EPPO-format. Erfaringerne hermed er, at undersøgelserne ofte omfatter alle aktører involveret i sagerne. Der vil dermed ofte være tale om større sager.
EPPO's årsrapport for 2021 kan tilgås her.
Vores rådgivning
Hos Kromann Reumert arbejder vi indgående med erhvervsstrafferet på alle niveauer, heriblandt sager vedrørende EU-svig og andre former for grænseoverskridende økonomisk kriminalitet. Vi bistår løbende i interne undersøgelser og har stor erfaring med retssager og retshjælpssager vedrørende svig, korruption og hvidvask.