Artikel
Valg af Google Adwords
En ny dom fra Sø- og Handelsretten slår fast, at det ikke er berettiget at anvende en konkurrents firmanavn og forretningskendetegn som Google Adword, og at man risikerer at skulle betale erstatning til konkurrenten, hvis man gør det.
Sø- og Handelsretten har i en nylig dom fastslået, at Just-Eat.dk ApS ikke var berettiget til at anvende konkurrenten Easy2Eat I/S’s forretningskendetegn ”Easy2Eat” som Google Adword.
Baggrunden var, at indehaveren af Easy2Eat opdagede, man ved Google søgning efter Easy2Eat som første betalte søgeresultat fik Just-Eat’s hjemmeside. Indehaveren fik i første omgang standset brugen af Easy2Eat som Adword, men konstaterede et par år senere, at det igen fandt sted, og at det første resultat ved søgning efter Easy2Eat var Just-Eat. Det havde blandt andet betydet, at flere kunder troede, at de havde bestilt udbringning af mad fra Easy2Eat, men i virkeligheden havde bestilt hos Just-Eat og derved var gået glip af en rabat, som Easy2Eat tilbød.
Just-Eat accepterede, at de ikke kunne anvende Easy2Eat som søgeord, men afviste at betale erstatning. De henviste til, at Easy2Eat var tilgængeligt som Adword hos Google, og at det måtte påhvile Easy2Eat selv at gøre Google opmærksom på, at Easy2Eat ikke måtte anvendes som søgeord. De argumenterede også med, at Easy2Eat ikke var et registreret varemærke, og at det i øvrigt ikke var velkendt på markedet, og at Just-Eat derfor ikke havde haft nogen markedsmæssig fordel af at bruge Easy2Eat som søgeord.
SØ- OG HANDELSRETTENS AFGØRELSE
Sø- og Handelsretten vurderede, at der var risiko for forveksling mellem de to virksomheder, som udbød de samme services, og at Just-Eats brug af konkurrentens forretningskendetegn medførte en urimelig forretningsmæssig fordel for Just-Eat.
Retten afviste samtidig at lægge vægt på de øvrige argumenter, som Just-Eat havde anført. Retten har dermed ikke taget hensyn til Just-Eats synspunkt om, at de var ansvarsfrie, fordi Easy2Eat blev udbudt som søgeord af Google, og at det måtte være Easy2Eat’s ansvar selv at gøre opmærksom på, at forretningskendetegnet ikke måtte bruges som Adword.
Just-Eat blev dømt til at betale et vederlag på 5.000 kr. for brugen af Easy2Eats forretningskendetegn.
LETT BEMÆRKER
Dommen understreger, at man ikke må bruge en konkurrents forretningskendetegn som søgeord, heller ikke selvom det hverken er registreret som varemærke eller firmanavn. Den understreger også, at man naturligvis ikke er fri for ansvar for sit valg af søgeord, selvom den uretmæssige brug foreslås af Google eller ikke på forhånd er søgt forhindret af konkurrenten.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →