Enig med Generaladvokaten: EU-Domstolens afgørelse i forældelsessag mod Google
![Enig med Generaladvokaten: EU-Domstolens afgørelse i forældelsessag mod Google](https://jurainfo.dk/storage/3715/conversions/solen-feyissa-UWVJaDvXW_c-unsplash-medium.jpg)
Børn og unge
Forbrugerombudsmanden har for nyligt opdateret informationen på sin hjemmeside omkring reglerne for markedsføring rettet mod børn og unge. Opdateringen kommer i kølvandet på en stor efterspørgsel efter information omkring det særlige retsgrundlag der gælder, når man markedsfører sig overfor det ofte ukritiske og uerfarne publikum under 18 år. Af særlige opmærksomhedspunkter kan bl.a. nævnes omtale af alkohol og andre uegnede produkter, tydelig "REKLAME" markering og anvendelse af børn på sociale medier. Den nye opdaterede tekst kan tilgås her.
Sociale medier - influenter
Derudover har Forbrugerombudsmanden præciseret, hvilke regler influenter skal overholde. Den opdaterede information herom tæller blandt andet nye domme på området, og så er afsnittet "ofte stillede spørgsmål" blevet opdateret med en række nye emner. Se den fulde tekst her.
Forbrugerombudsmanden har overfor en streamingtjeneste indskærpet, at forbrugere skal kunne opsige et abonnement samme sted, som abonnementet er indgået. Dette følger af forbrugeraftalelovens § 28 a. Det var derfor ulovligt, når streamingtjenesten henviste sine kunder til at opsige deres abonnement pr. telefon, på trods af, at abonnementet var indgået via tjenestens hjemmeside.
Tilbagekaldelse af samtykke
For nylig har Forbrugerombudsmanden indskærpet over for en virksomhed, at det skal være nemt for forbrugere at tilbagekalde et samtykke til at modtage nyhedsbreve. Efter virksomhedens praksis kunne et samtykke til at modtage markedsføring alene afmeldes, hvis den pågældende loggede ind på sin medlemsprofil, sendte en e-mail, udfyldte en formular eller rettede telefonisk henvendelse til virksomhedens medlemsservice. Idet virksomheder efter markedsføringslovens § 10, "skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket", var ingen af de tilbudte løsninger i overensstemmelse med spamforbuddet. Når man udsender nyhedsbreve, skal man derfor sikre, at tilbagekaldelse af samtykket nemt kan ske, for eksempel via et link nederst i e-mailen eller via et enkelt klik på en hjemmeside.
Automatisk tilmelding til nyhedsbrev
I en nylig afgørelse har en virksomhed vedtaget en bøde på 20.000 kr. for overtrædelse af spamforbuddet. Sagen omhandlede en forbruger, der i forbindelse med et køb hos virksomheden automatisk blev tilmeldt virksomhedens nyhedsbrev, hvilket fremgik af den kvittering, som forbrugeren modtog. Da forbrugeren efterfølgende modtog nyhedsbreve fra den pågældende virksomhed, var forbrugeren nødt til selv at framelde sig markedsføring herfra. Eftersom et samtykke til at modtage elektronisk markedsføring blandt andet skal være frivilligt og utvetydigt, var denne fremgangsmåde i strid med markedsføringslovens forbud mod spam.
Forbrugerombudsmanden modtog i 2023 i alt 146 klager over virksomheder, der angiveligt har overtrådt markedsføringslovens vildledningsforbud - hvilket må siges at være en stor eksplosion set i forhold til de blot 16 klager, som blev indgivet i 2019.
Sager vedrørende grøn markedsføring har altså for alvor taget fart, og af nyere tilfælde kan nævnes:
Der er generelt tale om et dynamisk område i hastig udvikling, og Forbrugerombudsmanden er netop nu ved at revidere den gældende kvikguide om miljømarkedsføring. Vi følger naturligvis skarpt med i, hvad der rører sig på området, og har du spørgsmål eller behov for rådgivning indenfor miljømarkedsføring, står vi klar til at hjælpe.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.