Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nyt nordisk standpunkt: Brug af markedsføringsudsagn om klimakompensation

Kromann Reumert
15/05/2024
Nyt nordisk standpunkt: Brug af markedsføringsudsagn om klimakompensation
Kromann Reumert logo
I en fælles erklæring har de nordiske forbrugermyndigheder, herunder Forbrugerombudsmanden i Danmark, udtrykt bekymring over en stigende tendens til, at virksomheder benytter generelle klimaudsagn (eksempelvis"CO2-neutral" eller "klimakompenseret") på deres produkter, når de er baseret på klimakompensationsinitiativer, hvor virksomhederne blandt andet har købt klimakreditter eller indgår i projekter, hvor CO2-udledning undgås. Det kan nemt blive vildledende, mener myndighederne.

Hvorfor er der behov for særlig vejledning?

Baggrunden for bekymringen er, at disse klimaudsagn ikke altid nøjagtigt afspejler den reelle miljømæssige indvirkning af virksomhedens aktiviteter, da kompensationen ofte ikke er tilstrækkelig til at neutralisere eller kompensere for den fulde CO2-udledning. Dette kan medvirke til vildledning og skabe et skævt billede af produkters faktiske klimapåvirkning.


Forbrugermyndighederne understreger udfordringerne ved kravet om dokumentation for udsagn om klimakompensation, som skal tage højde for en række anerkendte problemstillinger, såsom additionalitet, permanens, samtidighed og lækage. Udover kravet om tilstrækkelig dokumentation mener forbrugermyndighederne, at det også er vigtigt for forbrugerne at få at vide, hvis neutraliteten eller kompensationen sker gennem køb af klimakreditter, da sådanne angår forhold udenfor produktets værdikæde.


Fremadrettet anbefaling

Forbrugermyndighederne opfordrer virksomheder til at gennemgå sine udsagn om klimakompensation og tage et fornyet blik herpå. Det anbefales desuden, at virksomheder i deres markedsføring nøje beskriver, hvad de konkret gør for at kompensere for deres CO2-udledning, uden at love forbrugerne, at udledningen ved et produkt derved bliver kompenseret eller neutraliseret.


For yderligere information se den fulde erklæring fra de nordiske forbrugermyndigheder om brug af klimakompensationsudsagn i markedsføringen her, samt Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse herom her.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny aftale skal styrke indsatsen mod spilvirksomheders markedsføring
Ny aftale skal styrke indsatsen mod spilvirksomheders markedsføring
19/07/2024
E-handel og markedsføring
Mulighed for bødestraf ved klart urimelige standardvilkår i forbrugeraftaleforhold
Mulighed for bødestraf ved klart urimelige standardvilkår i forbrugeraftaleforhold
12/08/2024
Kontraktret, E-handel og markedsføring
Nye regler om maksimal betalingsfrist på 30 dage
Nye regler om maksimal betalingsfrist på 30 dage
19/08/2024
Kontraktret, E-handel og markedsføring
EU’s forbrugermyndigheder går sammen mod Metas nye forretningsmodel
EU’s forbrugermyndigheder går sammen mod Metas nye forretningsmodel
20/08/2024
E-handel og markedsføring, Persondata, EU-ret
Ny EU-forordning skal beskytte virksomheder mod forsinkede betalinger
Ny EU-forordning skal beskytte virksomheder mod forsinkede betalinger
22/08/2024
E-handel og markedsføring, Kontraktret, Øvrige
Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne
Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne
27/08/2024
Forsikring og erstatning, E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted