Nyt nordisk standpunkt: Brug af markedsføringsudsagn om klimakompensation
Hvorfor er der behov for særlig vejledning?
Baggrunden for bekymringen er, at disse klimaudsagn ikke altid nøjagtigt afspejler den reelle miljømæssige indvirkning af virksomhedens aktiviteter, da kompensationen ofte ikke er tilstrækkelig til at neutralisere eller kompensere for den fulde CO2-udledning. Dette kan medvirke til vildledning og skabe et skævt billede af produkters faktiske klimapåvirkning.
Forbrugermyndighederne understreger udfordringerne ved kravet om dokumentation for udsagn om klimakompensation, som skal tage højde for en række anerkendte problemstillinger, såsom additionalitet, permanens, samtidighed og lækage. Udover kravet om tilstrækkelig dokumentation mener forbrugermyndighederne, at det også er vigtigt for forbrugerne at få at vide, hvis neutraliteten eller kompensationen sker gennem køb af klimakreditter, da sådanne angår forhold udenfor produktets værdikæde.
Fremadrettet anbefaling
Forbrugermyndighederne opfordrer virksomheder til at gennemgå sine udsagn om klimakompensation og tage et fornyet blik herpå. Det anbefales desuden, at virksomheder i deres markedsføring nøje beskriver, hvad de konkret gør for at kompensere for deres CO2-udledning, uden at love forbrugerne, at udledningen ved et produkt derved bliver kompenseret eller neutraliseret.
For yderligere information se den fulde erklæring fra de nordiske forbrugermyndigheder om brug af klimakompensationsudsagn i markedsføringen her, samt Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse herom her.