Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Seks tech-giganter udpeget som gatekeepere af EU-Kommissionen

Kromann Reumert
04/10/2023
Seks tech-giganter udpeget som gatekeepere af EU-Kommissionen
Kromann Reumert logo
TikTok, Facebook og Google er blot tre ud af de 22 centrale platformstjenester, som EU-Kommissionen har udpeget i forbindelse med, at Kommissionen den 6. september 2023 for første gang udpegede digitale platforme som gatekeepere i medfør af forordning om digitale markeder (også kendt som "the Digital Markets Act", alternativt "the DMA"). I alt er seks gatekeepere blevet udpeget, herunder Alphabet (med blandt andet platformene Google og YouTube), Amazon, Apple, ByteDance (som ejer TikTok), Meta og Microsoft. Udpegelsesafgørelsen pr. 6. september 2023 følger en 45-dages revisionsproces, der blev gennemført af Kommissionen, efter at Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft og Samsung havde anmeldt deres potentielle status som gatekeepere. Af disse selskaber er det udelukkende Samsung, der ikke har fået status som gatekeeper.

Forpligtelser i medfør af udpegelsen

Med udpegelsen af disse seks gatekeepere (i medierne ofte sammen kaldt "AAABMM") følger der for disse virksomheder en række forpligtelser (dos and dont's), der skal efterleves. For en gennemgang af disse forpligtelser henviser vi til vores tidligere nyhedsbrev herom fra november 2022.


Flere markedsundersøgelser er indledt

22 centrale platformstjenester blevet udpeget af Kommissionen, og disse fordeler sig over otte forskellige kategorier, herunder:


  • Onlineformidlingstjenesterne Google Maps, Google Play, Google Shopping, Amazon Marketplace, App Store og Meta Marketplace,
  • Onlinesøgemaskinen Google Search,
  • Styresystemerne Google Android, iOS og Windows PC OS,
  • Sociale onlinenetværkstjenesterne TikTok, Facebook, Instagram og LinkedIn,
  • Videodelingsplatformstjenesten YouTube,
  • De nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester Whatsapp og Messenger,
  • Webbrowserne Google Chrome og Safari, samt
  • Onlinereklametjenesterne Google, Amazon og Meta.


Sideløbende har Kommissionen indledt fire markedsundersøgelser med henblik på at vurdere, om platformtjenesterne Bing, Edge, Microsoft Advertising og iMessage kan undtages fra de forpligtelser, som følger af forordningen. Disse markedsundersøgelser er indledt på forespørgsel fra henholdsvis Microsoft og Apple, som ejer disse tjenester. Kommissionen har fem måneder til at fastslå, hvorvidt tjenesterne kan undtages kravene i forordningen. Ligeledes har Kommissionen indledt en markedsundersøgelse for at vurdere, hvorvidt Apples iPadOS bør omfattes reglerne på trods af, at tjenesten ikke opfylder tærskelværdierne for at kunne udpeges som gatekeeper. Denne undersøgelse skal være afsluttet inden for højst 12 måneder.


Tyske konkurrencemyndigheder udpeger tech-giganters gatekeeper-status

Det er dog ikke kun af Kommissionen, at Alphabet, Amazon, Apple, Meta og Microsoft har også været underlagt særlig interesse grundet deres stilling på de digitale markeder. Eksempelvis den tyske konkurrencemyndighed ("Bundeskartellamt" eller "FCO") har også benyttet sin kompetence i den tyske konkurrencelovs § 19a til at udpege virksomheder "med helt afgørende betydning for konkurrencen på tværs af markeder", hvilket Alphabet, Amazon, Apple, Meta og Microsoft er blevet udpeget til at have. Denne bestemmelse blev implementeret i tysk ret i starten af 2021. I modsætning til DMA retter bestemmelsen sig ikke kun mod dominerende virksomheder på digitale markeder, men mod dominerende virksomheder generelt set.


Hvor DMA giver hjemmel til, at en virksomhed kan udpeges som gatekeeper under henvisning til overskridelse af kvantitative tærskler, så kan en virksomhed efter den tyske konkurrencelov gives en gatekeeper-lignende status som følge af en samlet vurdering af;


  1. dens dominerende stilling på et eller flere markeder,
  2. dens finansielle styrke eller adgang til ressourcer,
  3. dens vertikale integration og dens aktiviteter på relaterede markeder,
  4. dens adgang til konkurrencerelevant data og
  5. relevansen af dens aktiviteter for andre virksomheders muligheder for indtræden på relevante markeder i værdikæden og dens relaterede indflydelse på andre virksomheders aktiviteter.


Forpligtelserne efter den tyske konkurrencelovs § 19a minder til en vis grad om forpligtelserne, der er fastlagt i DMA. Dette medfører eksempelvis, at udpegede virksomheder ikke kan begrænse brugerne til udelukkende at have præinstallerede apps på digitale enheder. Ligeledes er det ikke tilladt for virksomhederne at misbruge data ved at kræve, at brugerne accepterer databehandling fra andre tjenester fra den pågældende virksomhed uden at brugeren gives et tilstrækkeligt valg herom.


Hvad sker nu?

AAABMM har nu seks måneder til at sikre fuld compliance med forpligtelserne i forordningen for hver af deres udpegede centrale platformstjenester. De nye krav søger grundlæggende at forpligte gatekeepere til at skabe en mulighed for at konkurrerende tjenester kan fungere på de 22 centrale platformstjenester, så forbrugere og erhvervsbrugere får flere valgmuligheder og mere frihed i anvendelsen af tjenesterne.


Forpligtelserne indebærer også, at AAABMMs brug af data begrænses væsentligt. AAABMM forpligtes blandt til at sikre, at brugere nemt kan afinstallere forudinstallerede apps og ændre standardindstillinger, ligesom brugerne skal gives mulighed for at gøre brug af tredjeparters app stores og installere tredjeparters apps. Videre forpligtes AAABMM til at sikre, at andre erhvervsbrugere gives adgang til den data, som genereres på de centrale platformstjenester. AAABMM forbydes at benytte erhvervsbrugeres data, når den enkelte gatekeeper konkurrerer med erhvervsbrugeren på sin platform. Vi henviser i øvrigt til vores tidligere nyhedsbrev for en nærmere uddybning af forpligtelserne.


Derudover vil Kommissionen overvåge implementeringen og overholdelsen af disse forpligtelser. Hvis en gatekeeper ikke overholder forpligtelserne, kan det medføre bøder på op til 20% af gatekeeperens samlede globale omsætning. I tilfælde af systematiske overtrædelser kan Kommissionen endda tvinge virksomheden til at sælge en del af sin virksomhed eller forbyde den at opkøbe mindre konkurrenter. Derudover vil andre aktører have mulighed for at anlægge civile søgsmål mod gatekeeperen og kræve erstatning for overtrædelse af reglerne, ligesom vi kender fra konkurrencereglerne i øvrigt.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Historisk afgørelse: Første sag i EU om ophavsret til AI-genererede billeder
Historisk afgørelse: Første sag i EU om ophavsret til AI-genererede billeder
30/04/2024
Immaterialret, EU-ret
Mangelfuld klimaindsats kan være en menneskerettighedskrænkelse
Mangelfuld klimaindsats kan være en menneskerettighedskrænkelse
30/04/2024
EU-ret
Del 3: Sø- og Handelsretten afviser, at konkurrenceklausul var konkurrencebegrænsende
Del 3: Sø- og Handelsretten afviser, at konkurrenceklausul var konkurrencebegrænsende
30/04/2024
Konkurrenceret
Del 5: Ekstraordinære omstændigheder medfører strafbortfald til deltagerne i "Vejstribekonsortiet"
Del 5: Ekstraordinære omstændigheder medfører strafbortfald til deltagerne i "Vejstribekonsortiet"
30/04/2024
Konkurrenceret
Del 4: EU-Domstolens sportstrilogi: Sportsforbunds reglers forenelighed med EU-konkurrenceretten
Del 4: EU-Domstolens sportstrilogi: Sportsforbunds reglers forenelighed med EU-konkurrenceretten
30/04/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Direktiv om virksomheders due diligence endeligt vedtaget
Direktiv om virksomheders due diligence endeligt vedtaget
02/05/2024
EU-ret, Compliance, Miljøret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted