Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring

Kromann Reumert
04/11/2024
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Kromann Reumert logo
Forbrugerombudsmanden har netop offentliggjort sine nye anbefalinger om miljømarkedsføring til virksomheder. Anbefalingerne gælder sideløbende med Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande. Dog er kvikguiden om miljømarkedsføring fra 2021 ikke længere gældende. Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger udgør et fortolkningsbidrag til vildledningsforbuddet i markedsføringslovens §§ 5, 6 og 20 samt dokumentationskravet i markedsføringslovens § 13.

Anbefalingerne bygger videre på den eksisterende vejledning for miljømarkedsføring med en opdateret og mere detaljeret gennemgang af centrale områder, herunder ansvar, bæredygtighed og CO2-kompensation. Anbefalingerne er blevet udvidet betydeligt, med både fiktive og praksisbaserede eksempler for at illustrere lovlig og ulovlig markedsføring. Udover at præcisere de gældende regler, oplyser anbefalingerne også om en række nye regler, som følger af ændringen af direktivet om urimelig handelspraksis (UCP-direktivet) med ikrafttræden den 27. september 2026. 


I denne artikel vil vi fremhæve nogle af de emner, som Forbrugerombudsmanden berører i de nye anbefalinger.


Præcisering af forhandlerens ansvar

Som hovedregel er det den virksomhed, der markedsfører sig, som også bærer ansvaret for markedsføring og kan ifalde et strafansvar, hvis der sker overtrædelse af markedsføringsloven. Som noget nyt er forholdet mellem producent og forhandler blevet tydeligere udpenslet. Der lægges i anbefalingerne særlig vægt på, at forhandleren – sammen med producenten – kan pådrage sig ansvar, hvis forhandleren forholder sig passivt. Det betyder, at forhandleren har pligt til at sikre, at producentens markedsføring er korrekt, før den videreformidles. Som udgangspunkt kan en forhandler lægge producentens oplysninger til grund, men hvis disse fremstår tvivlsomme, eller der er særlige forhold, bør forhandleren undersøge sagen nærmere. En forhandler kan derfor stilles til ansvar, selv i tilfælde hvor forhandleren kun har udvist simpel uagtsomhed.


Brugen af konkrete udsagn - fokus på brugen af udsagnene “genanvendt” og “genbrugt”

De nye anbefalinger introducerer, i forbindelse med brugen af konkrete udsagn, et nyt afsnit, der fokuserer på udsagnene “genanvendt” og “genbrugt”. Det er vigtigt, at virksomhederne er opmærksomme på forskellen mellem disse begreber. Et produkt må kun markedsføres med betegnelsen “genanvendt”, hvis mindst 95 pct. af produktet er lavet med genanvendt materiale. Ved udsagnet “genbrugt” forstås produkter, der fortsat kan anvendes til samme formål, som for eksempel en flaske, der efter brug bliver rengjort og derefter genopfyldt.


Bæredygtighed

Forbrugerombudsmanden fastholder i de nye anbefalinger, at det er vanskeligt at betegne et produkt som “bæredygtigt” uden at risikere at vildlede forbrugerne. Derfor anbefales det, at virksomheder undgår at bruge bæredygtighedsudsagn i deres markedsføring. Virksomheder må dog gerne som led i deres markedsføring anføre, at de “tilstræber bæredygtighed” eller “laver bæredygtighedstiltag” eller lignende. Det fremhæves dog, at overholdelse af særlige regler om bæredygtighed (som eksempelvis kan følge af særlovgivning på visse områder) ikke automatisk kan betragtes som dokumentation for, at et produkt kan markedsføres som “bæredygtigt”.


Nye tilføjelser til markedsføringsloven

Den 28. februar 2024 blev UCP-direktivet revideret, og vil blive implementeret gennem diverse tilføjelser til markedsføringsloven. 


Markedsføringslovens bilag 1 oplister forskellige former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive. Ændringen af UCP-direktivet vil medføre, at følgende forhold føjes til listen:


  • Udsagn om hele produktet eller virksomheden, når fordelen kun vedrører dele heraf: En erhvervsdrivende fremsætter miljøanprisninger om hele produktet eller virksomheden, men fordelen gælder kun for bestemte aspekter.
  • Fordele, der følger af lovgivningen: Krav, der følger af lovgivningen, kan ikke præsenteres som et særligt miljøfremmende element.
  • Generiske miljøanprisninger: Der fremsættes generiske miljøanprisninger, selvom der ikke kan påvises anerkendte miljøpræsentationer, der er relevante for anprisningen.
  • Bæredygtighedsmærket: En erhvervsdrivende præsenterer et bæredygtighedsmærke, som ikke er baseret på en certificeringsordning eller etableret af offentlige myndigheder.
  • Klimaudsagn baseret på klimakompensation: En erhvervsdrivende hævder, at et produkt har en neutral, reduceret eller endda positiv effekt på miljøet i forhold til drivhusgasemissioner, baseret på kompensationsordninger for disse emissioner.


Revideringen af UCP-direktivet vil desuden medføre følgende tilføjelser til markedsføringslovens § 5, der som nævnt indeholder et forbud mod vildledende handlinger:


  • Fremtidige miljøpræstationer: Hvor der fremsættes miljøanprisninger om fremtidige præsentationer uden klare, objektive, offentligt tilgængelige og verificerbare forpligtelser i en detaljeret og realistisk gennemførelsesplan.
  • Irrelevante fordele: Hvor der præsenteres reklamefordele for forbrugerne, som er irrelevante og ikke følger af noget element ved produktet eller virksomheden.


Hvilken betydning har Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger for dig?

Miljømarkedsføring bliver anvendt i stigende grad, og for mange virksomheder er det vigtigt at kommunikere deres miljø- og klimatiltag. De nye anbefalinger kan derfor fungere som et brugbart værktøj til at navigere i de gældende krav og sikre overholdelse af markedsføringsloven. Ændringerne i markedsføringsloven har også betydning for, hvordan virksomhederne kan promovere deres produkter og aktiviteter. Derfor bør man være opmærksom på, at tidligere markedsføringstiltag muligvis ikke længere opfylder lovens krav. 

 

Se de nye anbefalinger: her


Se Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v .: her


Se den reviderede udgave af UCP-direktivet: her

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Fejl i passagerafgift vil koste 10.000 kr. per styk
Fejl i passagerafgift vil koste 10.000 kr. per styk
28/11/2024
Transportret, Skatte- og afgiftsret, Øvrige
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
26/11/2024
Kontraktret, Øvrige
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
Andel Energis varsling af aftaleændringer levede ikke op til reglerne
02/12/2024
Kontraktret, E-handel og markedsføring
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
Skærpet regulering af miljømarkedsføring: Nye regler og anbefalinger
05/12/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Øvrige
Østre Landsret frifinder virksomhed for medvirken til ulovligt telefonsalg
Østre Landsret frifinder virksomhed for medvirken til ulovligt telefonsalg
06/12/2024
E-handel og markedsføring
Ulovlig markedsføring til 7 personer koster bøde på 90.000 kroner
Ulovlig markedsføring til 7 personer koster bøde på 90.000 kroner
09/12/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted