Forbrugerombudsmanden advarer mod problematiske elaftaler, som indgås i detailbutikker

Eksempler på vildledende udsagn
BMW Danmark anvendte en række miljøpåstande i sin markedsføring, herunder:
Disse udsagn blev ifølge Forbrugerombudsmanden vurderet som vildledende, da de kunne give forbrugerne et forkert indtryk af bilernes miljøbelastning. BMW’s biler var ikke væsentligt mindre miljøbelastende end biler fra andre mærker, og udsagnene overtrådte dermed markedsføringsloven.
Henvisning til Dow Jones ændrede ikke vurderingen
BMW Danmark forklarede, at udsagnet ”Verdens mest bæredygtige bilproducent” var baseret på en kåring fra Dow Jones. Denne oplysning fremgik også i forbindelse med markedsføringen. Forbrugerombudsmanden vurderede dog, at henvisningen ikke ændrede på, at udsagnet var vildledende.
Hvor blev udsagnene brugt?
De pågældende udsagn blev anvendt i BMW Danmarks markedsføring på flere platforme:
Forbrugerombudsmanden udtaler
"En virksomhed må ikke give forbrugerne et indtryk af, at virksomhedens miljøbelastning er mindre, end den reelt er. Vi har vurderet, at BMW’s markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende. BMW har da også erkendt 11 overtrædelser af markedsføringsloven og betalt en bøde på 3 millioner kroner." Torben Jensen, Forbrugerombudsmand.
Forbrugerombudsmanden anmeldte oprindeligt BMW Danmark til politiet tilbage i juli måned 2023. Efterfølgende har virksomheden nu accepteret bøden på 3 millioner kroner for overtrædelser af markedsføringsloven i 11 tilfælde.
Du kan læse mere om sagen samt lovgivningen på området på Forbrugerombudsmandens hjemmeside her
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.