Lang forsinkelse i horisonten
Inden afgang blev en passager informeret om, at hans fly ville blive forsinket. Passageren besluttede derfor hverken at møde op til indtjekning eller boarding til flyet, som ankom med en forsinkelse på over tre timer. Han krævede kompensation for den forsinkelse, han ville have oplevet, hvis han havde været med flyet.
Ingen kompensation til no-shows
Som udgangspunkt skal en passager være til stede ved indtjekning for at kunne kræve kompensation for en forsinkelse. Er flyet aflyst, er der intet krav om dette. Spørgsmålet i sagen var, om der også kræves tilstedeværelse ved indtjekning, når der er udsigt til en lang forsinkelse inden boarding.
EU-Domstolen konkluderede, at betingelsen om, at en passager skal være fremmødt ved indtjekning for at kunne kræve kompensation for en forsinkelse, også gælder, når der inden boarding er udsigt til en lang forsinkelse. Hvis passageren har tjekket ind online, skal personen være rettidigt til stede i lufthavnen hos en repræsentant for flyselskabet.
IUNO mener
Sagen viser, at selvom der er udsigt til en lang forsinkelse, skal en passager sørge for at tjekke ind. Hvis passageren har tjekket ind online, skal vedkommende møde op i lufthavnen hos en repræsentant for flyselskabet.
IUNO anbefaler, at flyselskaber undersøger, hvorvidt passagererne har været til stede ved indtjekning, før de betaler kompensation i en forsinkelsessag.
[EU-Domstolens dom af den 25. januar 2024 i sag C-474/22]