Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Bliv forfatter Bliv kursusudbyder Bliv verificeret specialist Bliv jobannoncør
Artikel

Penge­institutter skal have fuld tilladelse ved accessorisk forsikrings­formidling

Penge­institutter skal have fuld tilladelse ved accessorisk forsikrings­formidling
Kromann Reumert logo

Den 1. juli 2019 træder ændringen af lov om forsikringsformidling i kraft. Det medfører, at kreditinstitutter og investeringsselskaber fremover skal have tilladelse til at udøve accessorisk forsikringsformidling som forsikringsformidler.





Lov. nr. 522 af 7. maj 2019 om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (herunder lov om forsikringsformidling) træder i kraft den 1. juli 2019. Ændringsloven indebærer, at kreditinstitutter og investeringsselskaber (herefter 'pengeinstitutter') skal have tilladelse som forsikringsformidler for at udøve accessorisk forsikringsformidling. For andre virksomheder end pengeinstitutter kræver udøvelse af accessorisk forsikringsformidling kun registrering og ikke tilladelse.

Der har i branchen været usikkerhed om, hvorvidt pengeinstitutter, der alene udøver accessorisk forsikringsformidling var undtaget lovens anvendelsesområde. Det skyldes muligvis andre landes implementering af IDD (Insurance Distribution Directive), som den nuværende forsikringsformidlingslov implementerer. Denne usikkerhed er nu fjernet.


Undtagelsen om forsikringer, der udgør et accessorium til en vare eller tjenesteydelse


Efter den 1. juli kan pengeinstitutter derudover ikke længere anvende den undtagelse fra lovens anvendelsesområde, som omhandler accessoriske forsikringsformidlere, der distribuerer forsikringer, der udgør et accessorium til en vare eller en tjenesteydelse. Et sådant accessorium kan eksempelvis være en tilknyttet rejseforsikring, som et pengeinstitut distribuerer sammen med et kreditkort.

Pengeinstitutter vil derfor skulle have tilladelse som forsikringsformidler ‒ også for at udøve denne type forsikringsdistribution ‒ som øvrige virksomheder kan udøve uden hverken tilladelse eller registrering.


Kromann Reumerts kommentarer


I bemærkningerne til lov om forsikringsformidling (der implementerer IDD) er det forudsat, at definitionen af 'accessorisk forsikringsformidler' medfører, at pengeinstitutters accessoriske forsikringsformidling på nuværende tidspunkt undtages fra lovens anvendelsesområde, så pengeinstitutter, der alene udøver accessorisk forsikringsformidling, hverken skal registreres eller have tilladelse fra Finanstilsynet.

Når ændringsloven træder i kraft den 1. juli, ændres denne retsstilling. Herefter går pengeinstitutterne fra at være underlagt en mere lempelig regulering end øvrige virksomheder til at blive underlagt en skærpet regulering, idet pengeinstitutter, som alene udøver accessorisk forsikringsformidling, underlægges et fuldt tilladelseskrav (og ikke blot omfattes af registreringskravet) samt ikke kan anvende undtagelsen om forsikringer, der udgør et accessorium til en vare eller en tjenesteydelse.

Det er anført i bemærkningerne til ændringsloven, at Europa-Kommissionen skriftligt har tilkendegivet, at et pengeinstitut, der alene udøver accessorisk forsikringsformidling, skal betragtes som en forsikringsformidler, og at det er Erhvervsministeriets vurdering, at lov om forsikringsformidling bør ændres i overensstemmelse hermed.

IDD og lov om forsikringsformidling har blandt andet til formål at sikre et ensartet forbrugerbeskyttelsesniveau uanset distributionskanal. Dette synspunkt kunne tale for en retstilling, hvorefter pengeinstitutter skulle registreres hos Finanstilsynet for at udøve accessorisk forsikringsformidling. Det er dog vanskeligt at få øje på behovet for et yderligere krav (om fuld tilladelse) ved pengeinstitutters accessoriske forsikringsformidling sammenlignet med andre virksomheder.

Skærpelsen af forbrugerbeskyttelsen i relation til pengeinstitutter er navnlig bemærkelsesværdig, da pengeinstitutter i forvejen er underlagt den finansielle regulering, som finansiel virksomhed, som er væsentligt mere indgående end den regulering, der følger af lov om forsikringsformidling. Dette synes at tale for, at den forståelse – som den danske lovgiver oprindeligt har lagt til grund – er hensigtsmæssig.

 


 

Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Jobbørs
Advokatfuldmægtig inden for insolvens
Jurister til sikring af forbrugernes interesser på fjernvarmeområdet
3. års advokatfuldmægtig eller 1. års advokat inden for M&A og selskabsret
Forretningsorienteret og engageret jurist til DRs internationale salgsafdeling
Annoncér dit stillingsopslag her
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Typiske fejl ved skift af forsikringsselskab
Mange virksomheder eller privatpersoner oplever at skulle skifte forsikringsselskab, hvilket der kan være mange gode grunde til. I forbindelse med et skift af forsikringsselskab er der dog visse ting man skal holde sig for øje.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Vigtigheden af virksomheders beskyttelse mod økonomisk kriminalitet
Vigtigheden af virksomheders beskyttelse mod økonomisk kriminalitet
17/09/2021
Compliance, Strafferet, Persondata, Finansiering og bankret
8 gode råd til at undgå svindel i din virksomhed
8 gode råd til at undgå svindel i din virksomhed
09/09/2021
Compliance, IT- og telekommunikation, Finansiering og bankret, Strafferet
Bliv opdateret på MAR: Nyt om safe harbour-regimet ved tilbagekøbsprogrammer og guidelines om udsættelsesadgangen
Bliv opdateret på MAR: Nyt om safe harbour-regimet ved tilbagekøbsprogrammer og guidelines om udsættelsesadgangen
24/08/2021
Finansiering og bankret, Selskabsret
Ny gennem­førelses­forordning fastlægger kravene til offentlig­gørelse af intern viden og underret­ningen om, at intern viden har været udsat
Ny gennem­førelses­forordning fastlægger kravene til offentlig­gørelse af intern viden og underret­ningen om, at intern viden har været udsat
12/08/2021
Finansiering og bankret
Den nye Fondsmæglerlov er vedtaget: Grundlaget for reguleringen af fondsmæglerselskaberne ændres
Den nye Fondsmæglerlov er vedtaget: Grundlaget for reguleringen af fondsmæglerselskaberne ændres
07/06/2021
Selskabsret, Finansiering og bankret
Anvendelses­bekendtgørelse om investerings­screenings­loven sendt i høring
Anvendelses­bekendtgørelse om investerings­screenings­loven sendt i høring
31/05/2021
Finansiering og bankret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted