Personalemangel ved bagagehåndtering kan være en usædvanlig omstændighed
Et fly blev forsinket med mere end tre timer. Forsinkelsen skyldtes primært, at det tog lang tid at laste bagage ombord på flyet, fordi der manglede personale. EU-domstolen skulle afgøre, om personalemanglen hos lufthavnsoperatøren, som er ansvarlig for bagagelastning, kunne betragtes som en usædvanlig omstændighed.
Anden tjenesteudbyder – rimelig foranstaltning?
EU-domstolen kom frem til, at personalemangel hos lufthavnsoperatører kan udgøre en usædvanlig omstændighed. For at slippe for at skulle kompensere passagerer, skal flyselskabet demonstrere, at forsinkelsen ikke kunne undgås uanset hvilke foranstaltninger, de tog.
I denne sag kunne flyselskabet, som en rimelig foranstaltning, for eksempel have benyttet sig af en anden tjenesteudbyder med nok kapacitet til at udføre tjenesten uden forsinkelse.
IUNO mener
Sagen viser, at forsinkelse på grund af personalemangel ved bagagelastning kan udgøre en usædvanlig omstændighed og fritage flyselskabet fra kompensation - hvis altså alle rimelige foranstaltninger er taget.
IUNO anbefaler, at flyselskabet undersøger muligheden for at benytte andre udbydere, når der er udsigt til forsinkelse på grund af personalemangel ved bagagelastning. I mange tilfælde er det af praktiske årsager dog slet ikke muligt, for eksempel fordi der kun er ét eller få ground handling firmaer i lufthavnen. Derudover er det i strejkesituationer forbudt at bruge en anden tjenesteudbyder til at kompensere for mangel på medarbejdere hos udbyderen. I de tilfælde er der derfor mindre krav til, hvornår der er foretaget alle rimelige foranstaltninger.
[EU-Domstolens dom af den 16. maj 2024 i sag C-405/23]