Nye blanketkrav ved byretterne i sager om flykompensation
Reglerne om blankettvang i flysager markerer en væsentligt reform af sagsbehandlingen af flysager. Blanketkravet sikrer, at både sagsøgere og sagsøgte leverer de nødvendige oplysninger fra starten. Det mindsker både behovet for yderligere dokumentation, muliggør hurtigere afgørelser og har potentialet til at forbedre den generelle sagsbehandling betydeligt. Kravene medfører dog, , at parterne skal være yderst præcise i deres dokumentation, da mangelfuld overholdelse kan føre til alvorlige konsekvenser, såsom afvisning af sagen eller afgørelse til fordel for modparten.
Reglerne
Formål
De nye regler om blankettvang i flysager er en central del af de politiske initiativer, der er blevet igangsat for at nedbringe de lange sagsbehandlingstider ved domstolene. Flysager, hvor passagerer søger kompensation for forsinkelser og aflysninger, udgør en væsentlig del af den civile sagsbyrde ved byretterne. Sagerne behandles ved den byret, som lufthavnen hører til. Københavns Byret har derfor oplevet en markant stigning i antallet af disse sager de seneste år fra 4.174 sager i 2021 til 11.003 i 2023.
Ifølge Danmarks Domstole er formålet med blanketkravet at skabe en standardisering af de sagsoplysninger, som retten modtager i flysager, hvilket skal effektivisere sagsbehandlingen. Ved at standardisere blanketterne bliver det sikret, at retten modtager alle nødvendige oplysninger på en ensartet og struktureret måde fra begyndelsen. Blanketkravet er således et centralt værktøj i bestræbelserne på at gøre behandlingen af flysager mere effektiv og dermed lette det store pres, der er på domstolene som følge den af det stigende antal kompensationskrav fra passagerer.
Blanketternes indhold
Begge parter skal kende til blanketterne , og de skal indeholde en række væsentlige oplysninger.
For stævninger er kravene præciseret i retsplejeloven. Blanketten skal indeholde flere oplysninger end de generelle krav i retsplejeloven 0herunder:
- Om kravet tidligere er gjort gældende over for luftfartsselskabet, og i givet fald hvornår.
- Om Trafikstyrelsen har truffet afgørelse vedrørende kravet, og en kopi af afgørelsen skal indleveres sammen med stævningen.
- Om kravet angår forsinkelse, aflysning, boardingafvisning eller nedgradering.
- Flynummer, planlagt afgangstid og afgangslufthavn, planlagt ankomsttid og ankomstlufthavn.
- Flyvningens længde i kilometer, specifikt om flyvningens længde var højst 1.500 km, mellem 1.501 og 3.500 km eller mere end 3.500 km
- En opgørelse af kravet opdelt på kompensation for forsinkelse, aflysning eller boardingafvisning, refusion af billetprisen, udgifter til gebyrer, returflyvning, omlægning af rejsen, måltider og forfriskninger, telefonopringninger, hotelophold og transport mellem lufthavn og overnatningssted.
Hertil kommer en række yderligere krav afhængigt af sagens type
- Hvis kravet angår forsinkelse, skal stævningen også indeholde oplysninger om faktisk afgangstid og ankomsttid samt de relevante lufthavne.
- Hvis kravet angår aflysning, skal stævningen indeholde oplysninger om, hvornår passageren fik besked om aflysningen, og om et eventuelt tilbud om omlægning af rejsen.
- Hvis flyrejsen er opdelt i flere delflyvninger, skal stævningen indeholde oplysninger om de relevante delflyvninger.
Her finder du blanketten til sagsøger (pdf).
For luftfartsselskabernes svarskrifter er kravene præciseret i retsplejelovens § 351 a. Et svarskrift skal herefter, indeholde oplysning om, hvilke informationer i stævningen, der bestrides, samt hvilke konkrete grunde, der bliver anført for at afvise kravet.
Hvis luftfartsselskabet påberåber sig "usædvanlige omstændighederskal svarskriftet desuden indeholde detaljerede oplysninger om disse omstændigheder.Det gælder hvilke forholdsregler luftfartsselskabet har truffet for at undgå eller begrænse følgerne af de usædvanlige omstændigheder
Her finder du blanketten til luftfartsselskabet (pdf)
Blanketten stilles til rådighed i digital form, så både passagererne (eller deres repræsentant) og luftfartsselskabet kan udfylde den med de krævede oplysninger og indlæse den som bilag i forbindelse med henholdsvis sagsanlæg og indlevering af svarskrift på den digitale sagsportal (minretssag.dk).
Hvad betyder blanketkravet for flysagerne?
Blanketkravet indfører en standardiseret måde at håndtere flysager på, som forhåbentligt bidrager til en mere ensartet og struktureret sagsbehandling. Denne strukturering er særligt vigtig, da mange flysager bliver afgjort skriftligt, uden mundtlig hovedforhandling. Ved at standardisere sagsoplysningerne håber man, at sagerne bliver bedre belyst, at der opstår færre misforståelser, og at retten i sidste ende har et bedre grundlag for at træffe den rigtige afgørelse. Domstolene kan også undgå at bruge tid på at indhente yderligere dokumentation eller afklare manglende detaljer, som tidligere har været en af årsagerne til forsinkelser i behandlingen af disse sager. Med de nye krav vil retten fra starten få adgang til en komplet pakke af oplysninger, som man forventer mindsker behovet for forlængelser af frister eller udsættelse af sager. Dette kan også bidrage til, at flere sager afgøres hurtigere, eller at flere sager når en forligsmæssig løsning, fordi sagens grundlag er tydeligt fra begyndelsen.
For passagererne vil blanketkravet kræve, at de fra starten leverer detaljerede og præcise oplysninger om flyrejsen, deres krav og eventuelle tidligere forsøg på at gøre kravet gældende.Repræsentanter, der hjælper passagerer med at søge kompensation fra flyselskaber (claim-selskaber), skal sikre, at alle relevante oplysninger bliver indsamlet fra deres klienter, og at blanketterne udfyldes korrekt og fuldstændigt, før sagen bliver indgivet. På samme måde vil sagsøgte, som oftest flyselskaberne, skulle specificere deres indsigelser klart og præcist. En af luftfartsselskabets mest almindelige forsvarsmekanisme er netop at påberåbe sig usædvanlige omstændigheder. I tilfælde af dette, vil de skulle give detaljerede forklaringer og beviser for disse omstændigheder.
Konsekvenserne ved ikke at overholde reglerne
Manglende overholdelse af de nye blanketkrav kan få alvorlige konsekvenser for sagens videre forløb.
Hvis stævningen ikke opfylder de specificerede krav og efterfølgende er uegnet til at danne grundlag for sagens behandling, kan retten afvise sagen, . Retten kan dog vælge at give passagererne en frist til at afhjælpe manglerne i stævningen. Det giver passagererne mulighed for at indlevere de manglende oplysninger og dermed undgå, at sagen bliver afvist. Det er dog vigtigt at bemærke, at retten ikke er forpligtet til at give en sådan frist. Normalt bør retten straks afvise sagen, hvis sagsøgeren er repræsenteret af et professionelt selskab. Er passagererne ikke repræsenteret af en professionel, men har selv anlagt sagen eller er repræsenteret af f.eks. et familiemedlem, vil retten derimod formentligt ofte give en frist til at afhjælpe manglerne.
Hvis ikke svarskriftet er udfyldt korrekt, kan det få konsekvenser for luftfartsselskabet. Retten kan vælge at afgøre sagen til fordel for passagererne, hvis 1) der ikke er blevet specificeret, hvilke oplysninger der bestrides, 2) manglende udførlig begrundelse for, hvorfor kravet bliver afvist eller 3) luftfartsselskabet ikke har anvendt den særlige blanket, som kræves. I disse tilfælde vil der ikke blive taget hensyn til luftfartsselskabets indvendinger. Det er muligt, at retten i visse tilfælde vil indrømme sagsøgte en frist til at afhjælpe mangler, men typisk er sagsøgte et professionelt luftfartsselskab, og derfor vil retten formentlig ofte afsige udeblivelsesdom, hvis de nye formkrav ikke bliver imødekommet.