Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nyt EU-direktivforslag om grønne anprisninger og miljømærkningsordninger under opsejling

Bech-Bruun
13/04/2023
Nyt EU-direktivforslag om grønne anprisninger og miljømærkningsordninger under opsejling
Bech-Bruun logo
EU-Kommissionen har den 22. marts 2023 fremsat forslag til et nyt direktiv (”Green Claims”-direktivet), som skal sikre mere ensartede dokumentationskrav ved brug af miljøanprisninger og miljøcertificeringsordninger inden for EU.

De seneste år har der været et stigende fokus på vildledende miljøanprisninger, og i sidste uge indledte EU-Kommissionen det næste skridt i kampen mod greenwashing med direktivforslaget om ”grønne anprisninger”, også kaldet ”Green Claims”-direktivet.

Baggrunden for forslaget


En undersøgelse foretaget af EU-Kommissionen viser, at 53 procent af miljøanprisningerne i en lang række produktkategorier i hele EU indeholder uklare, vildledende eller ubegrundede oplysninger om produkternes miljømæssige egenskaber.


EU-Kommissionen har desuden undersøgt en lang række mærkningsordninger i EU og fundet, at der findes 232 aktive miljømærker. Undersøgelsen konkluderede, at det er svært at få klarhed over, hvad miljømærkerne reelt indeholder, og desuden var næsten halvdelen af mærkningsordningerne  enten slet ikke verificerede, eller også var verificeringerne meget svage.


Grundlæggende viser de to undersøgelser, at forbrugerne i EU ofte bliver udsat for vildledende handelspraksis, når virksomheder markedsfører produkters miljømæssige egenskaber. Hertil kommer, at kravene til dokumentation for grønne anprisninger varierer ganske betydeligt i medlemslandene, hvilket er hæmmende for virksomhedernes konkurrenceevne.

Formålet med forslaget

Formålet med det nye Green Claims-direktivforslag er at sikre, at der indføres ensartede dokumentationskrav i alle EU-medlemslande med henblik på at højne forbrugernes tillid til såvel enkeltstående grønne anprisninger som miljømærkningsordninger.

 

Minimums dokumentationskrav

Green Claims-direktivet opstiller en række nye minimumskrav til den dokumentation, der skal danne grundlag for, at virksomhederne lovligt kan anvende grønne anprisninger, dels for at sikre, at de grønne anprisninger er troværdige og dels for at der skabes lige vilkår for virksomhederne i de enkelte EU-medlemslande.


De foreslåede minimumskrav til dokumentation omfatter blandt andet, at den underliggende dokumentation:


  • er baseret på anerkendt videnskabelig dokumentation og den nyeste tekniske viden;
  • dokumenterer betydningen af påvirkninger, aspekter og ydeevne fra et livscyklusperspektiv;
  • tager højde for alle væsentlige aspekter og påvirkninger;
  • viser, om påstanden er korrekt for hele produktet eller kun for dele af heraf (for hele livscyklussen eller kun for visse stadier, for alle forhandlerens aktiviteter eller kun en del af dem);
  • giver information om, hvorvidt produktet miljømæssigt yder væsentligt bedre end andre tilsvarende produkter;
  • identificerer, om en positiv præstation eller aspekt fører til væsentlig forværring af en anden påvirkning, præstation eller aspekt ved det pågældende produkt;

De i Green Claims-direktivet indeholdte minimumskrav svarer i høj grad til Forbrugerombudsmandens eksisterende retningslinjer om brug af miljømæssige og etiske påstande. Fra et dansk perspektiv indebærer de nye dokumentationskrav derfor ikke så meget nyt. Hvis direktivet bliver vedtaget i den foreliggende form, vil det dog, efter vores vurdering, have en positiv effekt på danske virksomheders konkurrenceevne, idet de ikke længere vil være underlagt strengere dokumentationskrav end virksomheder fra andre EU-medlemslande.


Miljømærkningsordninger

Green Claims-direktivet fastsætter også en række krav til miljømærkningsordninger. Disse krav svarer i det store hele til de kriterier, som allerede anvendes af en række velkendte og velrenommerede offentlige og private bæredygtighedsmærkningsordninger, herunder:


  • krav om gennemsigtighed og tilgængelighed af oplysninger om ejerskab, beslutningsorgan og mål for den pågældende mærkningsordning,
  • kriterierne for den pågældende mærkningsordning skal være udviklet af eksperter og gennemgået af interessenter;
  • at der skal være en klage- og konfliktløsningsmekanisme;
  • at der skal være procedurer for håndtering af manglende overholdelse og mulighed for tilbagetrækning eller suspension af mærkning i tilfælde af vedvarende og åbenlys manglende overholdelse.

Ud over de kvalitative krav til miljømærkningsordningerne indeholder direktivet også bestemmelser, som har til hensigt at reducere antallet af miljømærkningsordninger, herunder:


  • et forbud mod etablering af nye nationale eller regionale offentligt ejede ordninger, samt
  • krav om en valideringsprocedure for nye ordninger etableret af private operatører fra EU og tredjelande, som kun bør vurderes af nationale myndigheder og kun valideres, hvis de påviser merværdi i forhold til deres miljøambition, deres dækning af miljøpåvirkninger, produktkategorigruppe eller sektor og deres evne til at støtte SMV'ers grønne omstilling sammenlignet med de eksisterende EU-, nationale eller regionale ordninger.

Tidshorisonten for den eventuelle vedtagelse af direktivet er endnu uvis, og forslaget skal, efter den almindelige lovgivningsproducere, nu godkendes af Europa-Parlamentet og Europarådet.


Hos Bech-Bruun følger vi udviklingen inden for ESG og grøn markedsføring tæt, så vi løbende opdatere vores klienter. Kontakt os altid gerne, hvis du har spørgsmål.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
11/11/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Nyt sanktionsregime i EU mod hybride trusler fra Rusland
Nyt sanktionsregime i EU mod hybride trusler fra Rusland
06/11/2024
Compliance, EU-ret
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted