Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn

IUNO
21/11/2024
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
IUNO logo
En bilproducent har accepteret en bøde på en million kroner for at overtræde markedsføringsloven. Virksomheden havde markedsført en række biler som mere miljøvenlige, end de faktisk var.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en bilproducent for at komme med vildledende miljøudsagn i en kampagne i strid med markedsføringslovens regler. Bilproducenten valgte på den baggrund at acceptere en bøde på en million kroner for overtrædelsen af markedsføringsloven.


Ifølge markedsføringsloven må virksomheder ikke give urigtige eller misvisende oplysninger, skjule væsentlige informationer eller præsentere dem uklart. Samtidig skal virksomheder kunne dokumentere rigtigheden af påstande om deres produkter- og tjenesters miljøpåvirkning.


Virksomheder kan blive mødt med bødestraf, hvis ikke de nøje overholder reglerne.


”Certificeret miljøvenlig” eller vildledende?

I denne sag brugte bilproducenten udsagn som "certificeret miljøvenlig", "den grønne revolution" og "CO2-neutral produktion" i markedsføringsmateriale fra 2021 og 2022.


Forbrugerombudsmanden politimeldte virksomheden i 2023, da ombudsmanden vurderede, at der ikke var nok dokumentation for påstandene.


Virksomheden forklarede, at brugen af ordet "certificeret" skyldtes en oversættelsesfejl, som de hurtigt rettede. Forbrugerombudsmanden anerkendte også, at producenten havde taget skridt for at reducere bilernes miljøbelastning. Alligevel fandt Forbrugerombudsmanden, at en bøde på 1 million kroner var berettiget.


IUNO mener

IUNO anbefaler, at alle virksomheder sikrer sig, at de kan underbygge deres miljøudsagn med relevant data, som dokumenterer udsagnene. Forbrugerombudsmanden har udtalt, at det ikke er nok at sandsynliggøre påstande – de skal kunne bevises.


Hvis der er tvivl om, hvorvidt en kampagne overholder reglerne, er det muligt at få kampagnen forhåndsgodkendt af Forbrugerombudsmanden. I så fald skal I, som virksomhed, søge om godkendelsen, inden I offentliggør kampagnen. Godkendelsen kan hjælpe jer med at overholde reglerne og undgå bødestraf.


Hos IUNO står vi klar til at rådgive virksomheder om reglerne og til at hjælpe med at udarbejde ansøgninger om forhåndsgodkendelse hos Forbrugerombudsmanden.


[Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse af den 7. november 2024]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Betalingsrapport 2024: Store prisforskelle på indløsningsgebyrer
Betalingsrapport 2024: Store prisforskelle på indløsningsgebyrer
23/09/2024
Konkurrenceret, Øvrige, E-handel og markedsføring
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
Østre Landsret skærper bøde for reklamer med alkohol over for børn og unge
27/09/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
Netbutik får konfiskeret sin fortjeneste fra salg af skjulte abonnementer
07/10/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
09/10/2024
E-handel og markedsføring
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted