Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nu kan der indberettes til Datatilsynets nye whistleblowerordning

Nu kan der indberettes til Datatilsynets nye whistleblowerordning
IUNO logo
Datatilsynets nye whistleblowerordning er i luften. Det betyder, at medarbejdere og andre fremover kan indberette oplysninger direkte til den eksterne ordning, som de er kommet i besiddelse af via arbejdsrelaterede aktiviteter. Datatilsynets ordning kan samtidig med fordel indgå i overvejelserne, når virksomheder afgrænser omfanget af de interne ordninger, der skal etableres efter de nye regler.

Medarbejdere, praktikanter, ledelsesmedlemmer og andre omfattede, kan fremadrettet indberette til Datatilsynets nye ordning. Det kræver blandt andet, at vedkommende er kommet i besiddelse af oplysningerne, der skal indberettes, under nuværende eller tidligere arbejdsrelaterede aktiviteter, og at oplysningerne er omfattet af lovens regler.


At Datatilsynet har en ekstern whistleblowerordning kan samtidig spille en rolle i forbindelse med etableringen af virksomheders interne whistleblowerordninger.


Virksomheder har nemlig en række valgmuligheder, når interne whistleblowerordninger skal etableres. Virksomheder skal nemlig blandt andet beslutte, om en intern whistleblowerordning skal være ”lukket” eller ”åben”. Begge valgmuligheder har både fordele og ulemper, som også delvist kan afhænge af, hvilken virksomhed der er tale om.


En ”lukket” ordning udelukker alle andre end de ansatte

Virksomheders interne whistleblowerordninger skal som minimum være tilgængelige for de ansatte på arbejdspladsen. Hvem der kan anses for ansat skal forstås bredt og omfatter eksempelvis også deltids- og tidsbegrænsede ansatte, samt vikarer.


Det betyder samtidig, at virksomheder som udgangspunkt ikke er forpligtede til at stille whistleblowerordninger til rådighed for andre, såsom praktikanter, leverandører, frivillige eller fratrådte som kommende medarbejdere.


Hvis virksomheder vælger at etablere en ”lukket” whistleblowerordning, vil det på den ene side gøre det lettere at administrere indberetninger, ligesom ordningens etablering og drift vil være mere simpel. Modsat en ”åben” whistleblowerordning, betyder det dog samtidig, at alle der udelukkes, herefter må indberette til Datatilsynets eksterne whistleblowerordning. Det udelukker dermed virksomheden fra at få direkte information om lovovertrædelser og andre alvorlige forhold, som måske kunne være blevet håndteret bedre og mere effektivt direkte af virksomhedens whistleblowerenhed.


IUNO mener

Når der skal etableres en intern whistleblowerordning, opstår der en række spørgsmål, som virksomheder skal tage stilling til. Større virksomheder har allerede truffet en række valg, i forbindelse med etableringen af deres whistleblowerordninger, men mindre og mellemstore virksomheder står stadig overfor en implementeringsprocessen til næste år.


IUNO anbefaler, at virksomheder i god tid inden deadlinen for at etablere den interne ordning, sætter sig godt ind i, hvordan etableringen bedst imødekommer den konkrete virksomhed. Udover spørgsmål omkring hvorvidt ordningen skal være ”åben” eller ”lukket”, kan det eksempelvis også være spørgsmål om, hvorvidt man skal lave en fælles løsning eller lignende.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du styr på din eksportkontrol, når du eksporterer varer til udlandet?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Har du styr på din eksportkontrol, når du eksporterer varer til udlandet?
Eksporterer din virksomhed varer til udlandet? Så er den formentligt underlagt reglerne om eksportkontrol. Annelise Lykke Schmidt, specialist i Trade Compliance, kommer i ovenstående video nærmere ind på reglerne relateret til eksportkontrol.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
International arbejdskraft - klare anbefalinger
International arbejdskraft - klare anbefalinger
01/07/2024
Ansættelses- og arbejdsret
ESG-rapport 2023: En ambitiøs vision for en bæredygtig fremtid
ESG-rapport 2023: En ambitiøs vision for en bæredygtig fremtid
28/06/2024
EU-ret, Finansiering og bankret, Compliance
Datatilsynet har opdateret vejledningen om håndtering af brud
Datatilsynet har opdateret vejledningen om håndtering af brud
04/07/2024
Persondata, Compliance
EU's nye hvidvaskpakke offentliggjort: Strengere regler klar til 2027
EU's nye hvidvaskpakke offentliggjort: Strengere regler klar til 2027
09/07/2024
Compliance, Finansiering og bankret
EU AI Act - få et overblik over datoerne for anvendelse
EU AI Act - få et overblik over datoerne for anvendelse
15/07/2024
EU-ret, Persondata, Compliance
Manglende kontrol af automatiske sletninger fører til kritik fra Datatilsynet
Manglende kontrol af automatiske sletninger fører til kritik fra Datatilsynet
15/07/2024
Persondata, Compliance
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted