Nordisk Søforsikringsplan af 2013, version 2023
Du kan læse den Nordiske Søforsikringsplan af 2013, version 2023 her
Revideret ”loss of hire”
Den væsentligste ændring af Planen vedrører kapitel 16 om betingelserne for forsikringstab. Disse blev senest revideret i 2003.
Ændringerne indebærer en præcisering, således det er sikredes indkomsttab, der dækkes, snarere end skibets indkomsttab. Ændringerne sikrer et bredere anvendelsesområde, der giver bedre dækning af sikrede end hidtil.
Punkt 16-11: Afhjælpningsudgifter
Hidtil har forsikringsselskaber som udgangspunkt dækket ekstra omkostninger ved ekstraordinære foranstaltninger for at minimere ”tidstab”. En ændring af formuleringen i punkt 16-11, stk. 1 fastslår nu, at der kan opnås dækning, hvis formålet er at reducere ”tab”. Den mere generelle formulering indebærer således et bredere ansvarsområde, hvis tabet ikke allerede er dækket af kaskoforsikringen.
Punkt 16-12: Bortfald af loss of hire ved totaltabssituationer
Den tidligere hovedregel i punkt 16-12 medførte, at loss of hire ikke var dækkende, hvis sikrede kunne kræve totaltabserstatning efter Planens punkt 11. Den hidtidige formulering af punkt 16-12 medførte, at der i nogle situationer opstod et dækningsgab i sager, hvor sikrede ikke var berettiget til totaltabserstatning efter de indgåede forsikringsbetingelser ved kaskoforsikringen, trods dette var berettiget efter Planens punkt 11. Denne situation er nu afværget ved præciseringen af punkt 16-12.
Punkt 16-9 - Værftsudbud
Ved havari indhentes ofte tilbud fra flere forskellige reparationsværfter. En ændring af punkt 16-9, stk. 2 forenkler reglerne om, hvordan sådanne tilbud bør sammenlignes med henblik på at afgøre, hvilket der er lavest. En revidering af stk. 3 indebærer en begrænsning af forsikringsselskabets ansvar til det laveste tilbud. Se dog nedenfor om ESG.
Punkt 16-15: Forsinkelser ved overdragelse af ejendomsretten
Sikrede opnår efter ændring af punkt 16-15 nu en bredere dækning, hvor overdragelse af ejendomsretten forsinkes af hændelser, der er omfattet af loss of hire. I sådanne tilfælde vil sikrede efter punkt 16-15, stk. 1 kunne kræve erstatning for både rentetab og omkostninger til løn og opretholdelse af besætningen under forsinkelsen.
Forlænget tidsfrist for anmeldelse af havari
Version 2023 forlænger fristen for sikredes anmeldelse af havari fra 6 til 12 måneder i punkt 5-23.
Øget opmærksomhed på etiske, sociale og miljømæssige hensyn (ESG)
Også på shipping-området er vigtigheden af etiske, sociale og miljømæssige overvejelser stigende. Sådanne overvejelser har resulteret i ændringer af Planens kapitel 12 om reglerne for forsikredes valg af reparationsværft.
En ændring af Planens punkt 12-12, stk. 3 muliggør nu, at sikrede kan fravælge visse værfter, hvis særlige omstændigheder taler herfor. Det kunne være et værfts ringe præstationer på miljø- og socialforvaltningsområdet. En ændring af punkt 12-12, stk. 2 giver nu også sikrede mulighed for at få dækket udvalgte øgede omkostninger, når det kommer til valg af værft, hvis sikrede vælger en mere klimavenlig løsning frem for det mest omkostningseffektive alternativ. Tidligere var forsikringsselskabets ansvar i henhold til punkt 12-12, stk. 2 begrænset til det mest omkostningseffektive alternativ.