Miljøstyrelsen påbegynder forberedelserne til udvidet producentansvar for erhvervsemballage
Indførelsen af udvidet producentansvar for erhvervsemballage blev vedtaget af et bredt politisk flertal den 30. august 2022. Aftalen fastlægger de overordnede rammer og målsætninger for producentansvaret, men en lang række spørgsmål angående den konkrete udformning af ordningen udestår fortsat. Det arbejde tager Miljøstyrelsen i begyndelsen af maj 2023 fat på med opstart af udvalget for økonomisk kompensation i relation til erhvervsemballageaffald. Læs mere (mst.dk).
Udvalget er etableret for at udarbejde en anbefaling til Miljøstyrelsen for beregningsmetoden til fastlæggelse af den økonomiske kompensation for indsamling, afsætning og behandling af emballageaffald, som udgør det væsentligste aspekt af det udvidede producentansvar på emballageområdet. Udtalelsen skal efter planen foreligge senest den 30. november 2023.
Det ligger fast, at det nuværende konkurrenceudsatte marked for erhvervsaffald bliver beholdt, således at det fortsat er private aktører, der forestår de forskellige aspekter af håndteringen af affald fra affaldsproducerende virksomheder. Det udvidede producentansvar for erhvervsemballageaffald indebærer således, at producenterne skal afholde de affaldsproducerende virksomheders nødvendige omkostninger til indsamling, afsætning og behandling af emballageaffald.
Det vil i praksis ske ved, at producenterne gennem godkendte kollektive ordninger betaler kompensation til de private affaldsindsamlere, der håndterer affald på vegne af de affaldsproducerende virksomheder. Det er således beregningsmodellen for denne kompensation, som udvalget skal udarbejde anbefaling til.
Formålet med det udvidede producentansvar på området for erhvervsemballage er at skabe incitament hos producenterne til at reducere mængden af emballage for at nå det ambitiøse EU-mål om en generel emballagereduktion på 65 % allerede i 2025. Det er derfor en kompleks opgave, som udvalget har fået stillet. Beregningsmodellen, som udvalget skal præsentere til november, skal nemlig tage højde for adskillige parametre. Disse omfatter ikke blot mængden af emballage anvendt af den enkelte producent, men tillige i hvor høj grad emballagen er udformet med genanvendelighed for øje, samt hvor stor en procentdel af emballagen der består af genanvendt materiale.
Det er hensigten, at beregningsmodellen skal sikre, at producenter, der er dedikerede til emballagereduktion og til innovativt emballagedesign eller returløsninger, der fordrer genanvendelse, kommer til at betale markant mindre for affaldshåndtering, end de producenter der markedsfører emballage, som skal forbrændes.
Reglerne om udvidet producentansvar på emballageområdet udspringer af nye krav i EU’s affaldsrammedirektiv samt emballagedirektiv, der gør producentansvar for emballage obligatorisk. Et sådant generelt producentansvar for emballage findes allerede i en række andre EU-lande, men altså endnu ikke i Danmark.
Hos Kromann Reumert rådgiver vi om alle aspekter af produktrelateret lovgivning, herunder udvidet producentansvar. Vi følger derfor udviklingen tæt, så vi kan hjælpe din virksomhed med at opfylde sine forpligtelser og navigere i de udfordringer og muligheder, der følger med udviklingen af en cirkulær økonomi.