Kommissionen kræver, at Illumina endeligt frasælger GRAIL
1. Processen op til nu
Illumina/GRAIL-sagskomplekset er efterhånden en velkendt genganger inden for fusionskontrolretten, med denne afgørelse som nyeste skud på stammen. Sagskomplekset begyndte med, at Illumina ville opkøbe GRAIL, en virksomhed de tidligere havde frasolgt størstedelen af. Da GRAIL ikke havde en omsætning i EU, var de europæiske eller nationale tærskelværdier i medlemsstaterne i EU ikke opfyldt, og derfor var der ikke anmeldelsespligt. En række medlemsstater valgte dog at henvise sagen til behandling hos Kommissionen efter artikel 22 i fusionskontrolforordningen. Denne artikel giver medlemsstaterne ret til at henvise fusioner, som ikke når de fastsatte anmeldelsestærskler.
Under Kommissionens behandling af sagen, annoncerede parterne dog offentligt , at de havde gennemført transaktionen, hvilket er i strid med præimplementeringsforbuddet. For at undgå at parterne blev uadskilleligt sammenblandede, valgte Kommissionen foreløbigt at påbyde parterne at holde virksomhedernes organisation, ledelse, kommunikation mv. uafhængige. Kommissionen forbød siden transaktionen, og parterne er blevet pålagt bøder for gennemførslen, hvor Illuminas bøde var historisk høj og udmålt til strafmaksimum. Nu har Kommissionen så truffet afgørelse om, at Illumina pålægges endelige påbud om at afhænde GRAIL.
2. Kommissionen pålægger salg af Illumina
Disse nye og endelige påbud angår dels, at Illumina endeligt skal afhænde GRAIL og dels, at parterne i den mellemliggende periode ikke modarbejder salget.
Afhændelse af GRAIL betyder, at transaktionen skal afhændes helt indenfor en kort tidshorisont, således at GRAIL's uafhængighed bliver nøjagtig på samme måde som før gennemførelsen. Illumina skal også sikre sig, at GRAIL fortsat er konkurrencedygtig. Dette indebærer, at GRAIL kan konkurrere på markedet på samme måde, som før transaktionen. Illumina vælger selv, hvordan afhændelsen skal foregå, men de skal fremsende en handlingsplan til Kommissionen, som Kommissionen skal godkende.
Påbuddene angående perioden indtil afhændelsen skal dels sikre, at parterne forbliver uafhængige på samme måde som under det foreløbige påbud og dels sikre, at Illumina fortsat tilfører likviditet til GRAIL. Likviditetstilførslen skal særligt sikre, at GRAIL kan fortsætte med at udvikle dets test for tidlig kræftopdagelse. På den måde vil GRAIL fortsat være en væsentlig aktør på markedet og et attraktivt opkøb for andre virksomheder.
3. Hvad sker nu?
Illumina er nu reelt set forpligtet til at frasælge GRAIL. Illumina har dog appelleret både spørgsmålet om, hvorvidt artikel 22 finder anvendelse i en transaktion, som ikke var anmeldelsespligtig i nogen medlemsstat og spørgsmålet om, hvorvidt Kommissionens forbud var lovligt. Sidstnævnte sagstype ses meget sjældent i praksis, men Illumina er fast besluttet på at få fusionen godkendt. Illumina har i den forbindelse udtalt, at de afventer dommene ved de europæiske domstole samt sideløbende appellerer i USA, før de tager stilling til, om GRAIL skal frasælges.
Kommissionen kan desuden pålægge parterne daglige tvangsbøder på op til 5 % af deres daglige omsætning og i værste fald en ny bøde på op til 10 % af deres årlige verdensomsætning for ikke at overholde påbuddene. Såfremt Kommissionen gør det, vil bøderne dog blive annulleret, hvis Illumina får medhold hos EU-Domstolen.