Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Kan man forsvare ukonditionsmæssighed?

Kromann Reumert
12/09/2024
Kan man forsvare ukonditionsmæssighed?
Kromann Reumert logo
Et indkøb af droner til forsvaret har givet Klagenævnet for Udbud anledning til endnu en gang at tage stilling til reglerne om berigtigelse. I sagen havde en tilbudsgiver ikke angivet alle krævede priser på reservedele, men ordregiver besluttede at forsøge at "regne baglæns" og fuldstændiggøre tilbuddet ved at kapitalisere de manglende priser.

Klagenævnet for Udbuds kendelse af 22. februar 2024, Arcturus UAV, Inc. mod Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse


Kort om sagen

Denne sag angår Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelsens ("FMI") udbud af en syvårig rammeaftale om levering af små NATO klasse 1-droner, inklusive reservedele, vedligeholdelse og træning. Udbuddet blev foretaget som et udbud med forhandling efter forsvars- og sikkerhedsdirektivet.


FMI prækvalificerede tre tilbudsgivere, herunder den vindende tilbudsgiver Shield AI, Inc. og klageren Arcturus UAV, Inc. Det fremgik af kravspecifikationen, at tilbudsgiverne skulle opliste de nødvendige reservedele, der skulle bruges til den løbende vedligeholdelse, herunder også prisen på de enkelte reservedele. Ved modtagelsen af det indledende tilbud konstaterede FMI, at Shield havde undladt at udfylde nogle reservedele, såsom motoren, der (trods alt) var angivet som et "key requirement". 


FMI gjorde opmærksom på dette under det første forhandlingsmøde med Shield, men i det endelige tilbud var reservedelene fortsat ikke angivet. FMI besluttede herefter ikke at afvise Shield, idet FMI vurderede, at det ikke var et krav, at tilbudsgiverne skulle udfylde alle potentielle reservedele. Ifølge FMI var det op til tilbudsgiverne selv at fastsætte deres vedligeholdelseskoncepter, herunder også om systemerne skulle opdeles i selvstændige reservedele. 


I stedet foretog FMI en evaluering af Shields tilbud, og for at kompensere for de manglende priser på reservedelene, tog FMI afsæt i prisen på den samlede drone og fratrak prisen på de reservedele, der faktisk var angivet. Differencen betragtede FMI så som prisen på de manglende reservedele af den samlede drone. FMI tildelte herefter rammeaftalen til Shield, som havde afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Arcturus klagede over tildelingen inden udløb af standstill-fristen, da Shields tilbud ifølge Arcturus var ukonditionsmæssigt, og anmodede samtidig om, at klagen skulle tillægges opsættende virkning. 


Klagenævnet for Udbuds kendelse

Klagenævnet behandlede først spørgsmålet om, hvorvidt Shields tilbud var ukonditionsmæssigt. Klagenævnet lagde her vægt på, at det fremgik af udbudsmaterialet, at tilbudsgiverne separat i tilbudsmaterialet skulle angive alle reservedele, som var omfattet af rammeaftalen, og at dette også var blevet understreget af FMI i et brev og under det første forhandlingsmøde. Kun i tilfælde, hvor et system ikke kunne adskilles i reservedele, måtte tilbudsgiverne anse systemet som én samlet reservedel.


Klagenævnet bemærkede, at udbudsmaterialet gav mulighed for, at tilbudsgiverne kunne få lov til at berigtige deres tilbud i overensstemmelse med princippet i udbudslovens § 159, stk. 5. FMI havde dog slet ikke igangsat en berigtigelsesprocedure, men blot inddraget de ekstra omkostninger i evalueringen. Ordregiver var derfor forpligtet til at afvise tilbuddet, da det ikke angav samtlige krævede reservedele. Klagenævnet fandt heller ikke, at udbudsmaterialet gav mulighed for at kapitalisere de manglende priser.


På den baggrund fandt Klagenævnet, at tildelingsbeslutningen skulle annulleres. Klagenævnet valgte dog ikke at tillægge klagen opsættende virkning, da Arcturus' tab ville kunne godtgøres gennem erstatning, og betingelsen om 'uopsættelighed' derfor ikke var opfyldt. Klagenævnet fandt ikke grundlag for at lempe denne betingelse – heller ikke selvom rammeaftalen havde en estimeret værdi på 750 mio. kr.


Vores bemærkninger 

Det fremgår ikke udtrykkeligt af kendelsen, men Klagenævnet synes næsten at have sidestillet angivelsen af motoren som et "key requirement" med et mindstekrav eller et grundlæggende element. Det er måske heller ikke så mærkeligt, når man - selv som udbudsjurist - tænker nærmere over motorens funktion i en drone… Når der er tale om manglende opfyldelse af et mindstekrav og grundlæggende forhold, skal man både som ordregiver og tilbudsgiver være ekstra påpasselig med sin håndtering, da eventuelle fravigelser eller måske endda blot uklarheder som det klare udgangspunkt vil aktivere spørgsmålet om forbehold for et grundlæggende element. 


Uanset "krav-metodikken" havde det dog nok også været vanskeligt at berigtige den manglende angivelse – nu, når kapitaliseringsøvelsen også bliver afvist af Klagenævnet for Udbud – uden at det ville medføre, at Shield fik mulighed for at fremsætte et nyt tilbud, jf. (princippet i) udbudslovens § 159, stk. 5. Østre Landsrets dom i Eksponent-sagen har ganske vist åbnet for, at der måske kan ske berigtigelse i videre omfang end hidtil antaget, konkret ved at tillade indhentelse af nye referencer til opfyldelse af et mindstekrav. I denne nye sag ville berigtigelsen dog have vedrørt Shields prissætning – og dermed evalueringen. En sådan berigtigelse afviste Klagenævnet for nylig i BKI-sagen, hvor tilbudsgiver altså ikke fik lov til at berigtige en forkert indleveret tilbudsliste, selvom det kunne dokumenteres, at tilbudslisten var udfyldt inden tilbudsfristen, og at fejlen (til dels) skyldtes ordregivers egne forhold.


Læs Klagenævnet for Udbuds kendelse af 22. februar 2024.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted