Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Bliv forfatter Bliv kursusudbyder Bliv verificeret specialist Bliv jobannoncør
Artikel

Kan den samlede tilbudssum undtages fra aktindsigt?

Kromann Reumert
19/02/2021
Kan den samlede tilbudssum undtages fra aktindsigt?
Kromann Reumert logo
Ankestyrelsen har taget stilling til, om den samlede tilbudssum kan undtages fra aktindsigt ‒ og om Ringkøbing-Skjern Kommunes begrundelse for at have gjort det i en konkret sag om aktindsigt i et udbud var tilstrækkelig. Det kan du læse mere om i denne nyhed.

Ankestyrelsens afgørelse den 1. december 2020

Ringkøbing-Skjern Kommune gav i efteråret 2019 afslag på aktindsigt i den samlede tilbudssum i forbindelse med et udbud om licenser til forskelligt GISsoftware og -produkter, der bruges til geografiske visualiseringer og analyser. Begrundelsen for at undtage oplysningerne var, at tilbudsgiveren/leverandøren selv betegnede priserne som forretningshemmeligheder. Det synspunkt imødekom kommunen. Virksomheden, der anmodede om aktindsigt, klagede over afgørelsen, og Ankestyrelsen bad i august 2020 i første omgang Ringkøbing-Skjern Kommune om at genoptage sagens behandling.


I november 2020 traf Ringkøbing-Skjern Kommune på ny afgørelse om aktindsigt i sagen. Den samlede tilbudssum blev igen undtaget fra aktindsigt, denne gang med begrundelsen, at oplysning om priser ville medføre en "forvridning af konkurrencen på markedet for GIS-licenser" og dermed påføre den vindende tilbudsgiver økonomisk skade af væsentlig betydning.

Ankestyrelsen fandt, at kommunen ikke havde konkretiseret risikoen for et evt. tab tilstrækkeligt. I den forbindelse lagde styrelsen vægt på, at det klart fremgår af forarbejderne til offentlighedsloven, at en henvisning til konkurrencemæssige årsager ikke er tilstrækkeligt grundlag for at undtage oplysninger fra aktindsigt. Ankestyrelsen hjemviste derfor endnu engang Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse.


Vores bemærkninger

Afgørelsen viser, at det ‒ oplagt ‒ også kræver en konkret begrundelse, hvis de samlede tilbudssummer skal undtages fra aktindsigt. Undtagelse af oplysninger fra aktindsigt forudsætter altid konkrete holdepunkter for, at aktindsigten vil medføre nærliggende risiko for betydelig økonomisk skade for den person eller virksomhed, hvis oplysninger der gives aktindsigt i. Sådanne risici foreligger næppe, når aktindsigten koncentrerer sig om en samlet tilbudssum, hvorimod aktindsigt i f.eks. delpriser kan være langt mere problematiske fra et konkurrenceskadende perspektiv.


Ringkøbing-Skjern Kommunes generelle bemærkning om forvridning af konkurrencen på markedet, der godt nok var præget af få aktører i tæt konkurrence, herunder priskonkurrence, var ikke en tilstrækkelig konkret begrundelse.

 

Ringkøbing-Skjern Kommune undtog den samlede tilbudssum fra aktindsigt ‒ og det er altså svært. Eksempelvis er det også Klagenævnet for Udbuds (faste) praksis, at der i almindelighed ikke er grundlag for at undtage priser om den samlede pris fra aktindsigt. På den anden side findes der i praksis mange sager, hvor delpriser er undtaget fra aktindsigt.


Læs Ankestyrelsens afgørelse.

Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på i ovenstående video.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Klagenævnet tilsidesætter ordregivers vurdering af, hvorvidt en kontakt havde klar grænseoverskridende interesse
Klagenævnet tilsidesætter ordregivers vurdering af, hvorvidt en kontakt havde klar grænseoverskridende interesse
15/09/2021
Udbud
Hvornår kan en ordregiver ikke annullere et udbud?
Hvornår kan en ordregiver ikke annullere et udbud?
15/09/2021
Udbud
Tilbud med en pris lavere end den i udbudsmaterialet krævede minimum kunne afvises som ukonditionsmæssigt
Tilbud med en pris lavere end den i udbudsmaterialet krævede minimum kunne afvises som ukonditionsmæssigt
30/08/2021
Udbud
Opstilling af ladestandere skal ske på markedsvilkår ifølge nyt lovforslag
Opstilling af ladestandere skal ske på markedsvilkår ifølge nyt lovforslag
18/08/2021
Udbud, Konkurrenceret, Offentlig ret, Stats- og forvaltningsret
Klagenævnet for Udbuds årsberetning 2020: Klagernes annus horribilis?
Klagenævnet for Udbuds årsberetning 2020: Klagernes annus horribilis?
17/08/2021
Udbud
Markedsdialogen optimerer bæredygtige udbud og minimerer risikoen for annullering af udbudsprocessen
Markedsdialogen optimerer bæredygtige udbud og minimerer risikoen for annullering af udbudsprocessen
13/08/2021
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted