Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Kan den samlede tilbudssum undtages fra aktindsigt?

Kromann Reumert
19/02/2021
Kan den samlede tilbudssum undtages fra aktindsigt?
Kromann Reumert logo
Ankestyrelsen har taget stilling til, om den samlede tilbudssum kan undtages fra aktindsigt ‒ og om Ringkøbing-Skjern Kommunes begrundelse for at have gjort det i en konkret sag om aktindsigt i et udbud var tilstrækkelig. Det kan du læse mere om i denne nyhed.

Ankestyrelsens afgørelse den 1. december 2020

Ringkøbing-Skjern Kommune gav i efteråret 2019 afslag på aktindsigt i den samlede tilbudssum i forbindelse med et udbud om licenser til forskelligt GISsoftware og -produkter, der bruges til geografiske visualiseringer og analyser. Begrundelsen for at undtage oplysningerne var, at tilbudsgiveren/leverandøren selv betegnede priserne som forretningshemmeligheder. Det synspunkt imødekom kommunen. Virksomheden, der anmodede om aktindsigt, klagede over afgørelsen, og Ankestyrelsen bad i august 2020 i første omgang Ringkøbing-Skjern Kommune om at genoptage sagens behandling.


I november 2020 traf Ringkøbing-Skjern Kommune på ny afgørelse om aktindsigt i sagen. Den samlede tilbudssum blev igen undtaget fra aktindsigt, denne gang med begrundelsen, at oplysning om priser ville medføre en "forvridning af konkurrencen på markedet for GIS-licenser" og dermed påføre den vindende tilbudsgiver økonomisk skade af væsentlig betydning.

Ankestyrelsen fandt, at kommunen ikke havde konkretiseret risikoen for et evt. tab tilstrækkeligt. I den forbindelse lagde styrelsen vægt på, at det klart fremgår af forarbejderne til offentlighedsloven, at en henvisning til konkurrencemæssige årsager ikke er tilstrækkeligt grundlag for at undtage oplysninger fra aktindsigt. Ankestyrelsen hjemviste derfor endnu engang Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse.


Vores bemærkninger

Afgørelsen viser, at det ‒ oplagt ‒ også kræver en konkret begrundelse, hvis de samlede tilbudssummer skal undtages fra aktindsigt. Undtagelse af oplysninger fra aktindsigt forudsætter altid konkrete holdepunkter for, at aktindsigten vil medføre nærliggende risiko for betydelig økonomisk skade for den person eller virksomhed, hvis oplysninger der gives aktindsigt i. Sådanne risici foreligger næppe, når aktindsigten koncentrerer sig om en samlet tilbudssum, hvorimod aktindsigt i f.eks. delpriser kan være langt mere problematiske fra et konkurrenceskadende perspektiv.


Ringkøbing-Skjern Kommunes generelle bemærkning om forvridning af konkurrencen på markedet, der godt nok var præget af få aktører i tæt konkurrence, herunder priskonkurrence, var ikke en tilstrækkelig konkret begrundelse.

 

Ringkøbing-Skjern Kommune undtog den samlede tilbudssum fra aktindsigt ‒ og det er altså svært. Eksempelvis er det også Klagenævnet for Udbuds (faste) praksis, at der i almindelighed ikke er grundlag for at undtage priser om den samlede pris fra aktindsigt. På den anden side findes der i praksis mange sager, hvor delpriser er undtaget fra aktindsigt.


Læs Ankestyrelsens afgørelse.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Udbuddets snubletråde: Når små fejl får store følger
Udbuddets snubletråde: Når små fejl får store følger
18/06/2024
Udbud
Komplekse og omfangsrige udbud øger risikoen for fejl – på begge sider af bordet
Komplekse og omfangsrige udbud øger risikoen for fejl – på begge sider af bordet
21/06/2024
Udbud
Ordregiver var berettiget til at indhente nye referencer efter tilbudsfristen, selvom der var tale om et mindstekrav
Ordregiver var berettiget til at indhente nye referencer efter tilbudsfristen, selvom der var tale om et mindstekrav
01/07/2024
Udbud
Tredje gang er lykkens gang… kreativitet belønnes
Tredje gang er lykkens gang… kreativitet belønnes
28/06/2024
Udbud
Ny vejledning om konkurrencefremmende tiltag i udbud af affaldsforbrænding
Ny vejledning om konkurrencefremmende tiltag i udbud af affaldsforbrænding
03/07/2024
Udbud
Hurtigtest af grænserne for direkte tildeling i krisetider
Hurtigtest af grænserne for direkte tildeling i krisetider
05/07/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted