Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Hvornår er strejker i lufthavnen en usædvanlig omstændighed?

Hvornår er strejker i lufthavnen en usædvanlig omstændighed?
IUNO logo
Københavns Byret har i to nye afgørelser taget stilling til forsinkelser som følge af eksterne strejker. Luftfartsselskabet skal i henhold til forordning 261 bevise, at strejken ligger uden for deres faktiske kontrol, ikke er led i den sædvanlige aktivitetsudøvelse, og at alle rimelige forholdsregler for at undgå eller minimere forsinkelsen er truffet. Begge afgørelser fra Byretten viste, at en ekstern strejke normalt anses for en usædvanlig omstændighed.

Første sag handler om en strejke blandt bagagehåndteringspersonalet i Københavns lufthavn, som forsinkede en flyvning med 1 time og 18 minutter. Dette betød, at passagerne ikke nåede deres næste fly og derfor ankom til slutdestinationen 5 timer og 46 minutter senere end planlagt. Flyselskabet havde ingen relation til det selskab, der står for bagagehåndtering i lufthavnen, og kendte derfor ikke på forhånd til baggrunden for strejken eller hvor længe den ville vare. Da flyselskabet blev informeret om strejken, var boarding af flyet allerede begyndt, og derfor var der ikke tid til at iværksætte foranstaltninger, som muligvis kunne have mindsket forsinkelsen.


I den anden sag strejkede et cateringselskab, og derfor uddelte flyselskabet madvouchers til passagererne, så de selv kunne forsyne sig med mad og drikke til den 13-timer lange flyvetur. Da samtlige flyselskaber den pågældende dag gjorde det samme, var der på flyets afgangstidspunktet ikke mere mad i terminalen. Flyselskabet vurderede, at det eneste forsvarlige var at mellemlande i Stockholm for at hente forsyninger. Flyet ankom derfor til sin slutdestination med en forsinkelse på 4 timer og 35 minutter.


Eksterne strejker udgjorde usædvanlige omstændigheder

Københavns Byret fandt, at begge strejker udgjorde usædvanlige omstændigheder. I den første sag lagde Retten vægt på, at strejken blandt bagagehåndteringspersonalet ikke var varslet, at flyselskabet var startet boarding, da strejken blev annonceret, og at strejken angik personale uden forbindelse til flyselskabet. På den baggrund fandt retten, at flyselskabet ikke kunne have ageret anderledes for at undgå eller minimere forsinkelsen. I den anden sag lagde Københavns Byret i sin afgørelse vægt på den manglende varsling af strejken, og at flyselskabet havde truffet alle rimelige forholdsregler ved at uddele madvouchers. Derfor fastslog retten, at der var tale om en usædvanlig omstændighed uden for flyselskabets faktiske kontrol.


IUNO mener

Strejke hos en underleverandør, som i de to sager, betegnes som eksterne strejker. Som det fremgår af de to afgørelser, så er den form for strejke som udgangspunkt en usædvanlig omstændighed, fordi de ligger uden for flyselskabernes kontrol og sædvanlige aktivitetsudøvelse.

IUNO anbefaler, at flyselskaber i forbindelse med eksterne strejker sikrer sig, at de har truffet alle rimelige forholdsregler for at undgå eller minimere forsinkelsen. Retten vil altid foretage en konkret vurdering i denne type sager, og som det ses i de to afgørelser, spiller det blandt andet en rolle, hvornår flyselskabet blev bekendt med strejken.


[Københavns Byrets dom i sag BS-11579/2019-KBH af den 31. marts 2020 og Københavns Byrets dom i sag BS-18429/2019-KBH af den 24. april 2020]

Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
IUNO logo
København
Njalsgade 19C, 3
2300 København S
53 74 27 00
communication@iuno.law
Stockholm
Grev Turegatan 30
114 38 Stockholm
Oslo
Tollbugata 8
0152 Oslo
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Afvisning af skib var befragters ansvar
Afvisning af skib var befragters ansvar
05/07/2021
Transportret, Kontraktret
Faldgruber ved koncerninterne støtteerklæringer
Faldgruber ved koncerninterne støtteerklæringer
28/04/2021
Transportret, Selskabsret, Insolvens og rekonstruktion
Pligten til at rapportere passagerdata fortsætter på ubestemt tid
Pligten til at rapportere passagerdata fortsætter på ubestemt tid
20/04/2021
Transportret, Persondata
Hvornår er strejker i lufthavnen en usædvanlig omstændighed?
Hvornår er strejker i lufthavnen en usædvanlig omstændighed?
08/04/2021
Transportret, Øvrige, Ansættelses- og arbejdsret
Højesteret: Skader opstået under transport til arbejde kunne ikke anerkendes som en arbejdsskade
Højesteret: Skader opstået under transport til arbejde kunne ikke anerkendes som en arbejdsskade
08/04/2021
Transportret, Forsikring og erstatning
Bech-Bruun vinder principiel sag om afvisning efter Bruxelles I-forordningen
Bech-Bruun vinder principiel sag om afvisning efter Bruxelles I-forordningen
17/03/2021
Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted