Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Hård landing skabte forsinkelse, men gav ingen ret til kompensation

Hård landing skabte forsinkelse, men gav ingen ret til kompensation
IUNO logo
Retten i Kolding har taget stilling til, hvorvidt flypassagerer kunne få tilkendt kompensation efter en hård landing, som førte til en forsinkelse på mere end 3 timer. Forsinkelsen var forårsaget af vejrforhold, som ligger uden for flyselskabets kontrol, og tekniske undersøgelser, som er inden for flyselskabets kontrol. Retten i Kolding fastslog, at tekniske undersøgelser på grund af usædvanlige vejrforhold, udgjorde en usædvanlig omstændighed, der fritog flyselskabet fra kompensationspligten.

Den konkrete sag fra Retten i Kolding drejede sig om en flyvning fra New York til Billund via London. Flyet, blev forsinket ved sin indkommende flyvning til New York, da flyet oplevede en usædvanlig hård landing.

Flyet var i færd med at lande ved en såkaldt ”flair” manøvre, hvor det er vigtigt, at der er modvind, men vindretningen skiftede pludselig, og det skabte en usædvanlig hård landing. Flyet skulle derfor af sikkerhedsmæssige hensyn gennem en teknisk undersøgelse, inden det kunne flyve fra New York til London. Den slags undersøgelser tager normalt et sted mellem 4 og 6 timer. Piloten fik dog indhentet noget af den spildte tid, og flyet ankom derfor med en forsinkelse på kun 2 timer og 45 minutter til London. Men da passagererne først ankom til Billund mere end tre timer efter det planlagte ankomsttidspunkt, krævede de kompensation.


Flere besætningsmedlemmer fik rygskade

To betingelser skal være opfyldt, før et flyselskab kan fritages fra pligten til at betale kompensation for aflyste eller forsinkede flyvninger. Først og fremmest skal forsinkelsen være forårsaget af en usædvanlig omstændighed. Derudover skal flyselskabet kunne bevise, at de har truffet alle de forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes med henblik på at undgå eller reducere forsinkelsen.


Som dokumentation for tilstedeværelsen af usædvanlige omstændigheder, viste flyselskabet en vejrrapport, der beskrev, at vindstyrken faldt drastisk under flyets landing og dermed påvirkede ”flair” manøvren. Derudover kunne flyselskabet også ved brug af en sikkerhedsrapport dokumentere, at flyets landing var så hård, at flere besætningsmedlemmer fik rygskader. Flyselskabet afviste samtidig, at sagen alene skulle omhandle tekniske problemer, da det var usædvanlige vejrforhold, der i første omgang nødvendiggjorde undersøgelsen.


En hændelse ude af hænderne på flyselskabet

Retten i Kolding gav flyselskabet medhold, og konkluderede altså at behovet for den tekniske undersøgelse alene indtrådte på grund af den hårde landing, der opstod som følge af det omskiftelige vejr. Retten fandt, at der var tale om en hændelse, som flyselskabet ikke kunne tage højde for i dets generelle planlægning. Derfor forekom der usædvanlige omstændigheder, og det fritog flyselskabet fra dets kompensationspligt. Desuden anerkendte passageren, at flyselskabet havde foretaget en rimelig omlægning af passagerens rejse. Det lagde retten til grund for, at flyselskabet havde gjort tilstrækkeligt for at reducere følgerne af de usædvanlige omstændigheder – herunder at indhente et sted mellem to og fire timer på flyvningen til London.


IUNO mener

IUNO mener, at sagen er relevant, da den viser, at følgerne af vejrforhold også kan udgøre usædvanlige omstændigheder. Det afgørende er i den forbindelse, at flyselskabet kan dokumentere, at det netop var vejrforhold eller lignende usædvanlige omstændigheder, der grundlæggende forårsagede forsinkelsen – eftersom at tekniske undersøgelser ikke i sig selv er en usædvanlig omstændighed. Retten understreger med sin afgørelse, at det ikke kan forventes, at flyselskaberne tilrettelægger deres planlægning efter, at der kan opstå uventede hændelser, som kan kræve yderligere undersøgelser. IUNO anbefaler, at flyselskaber i lignende situationer sikrer sig dokumentation for alle dele af forsinkelsen, og ikke blot hvad den udsprang af. I forlængelse af rettens afgørelser kan det udledes, at flyselskabets egen vurdering af de sikkerhedsmæssige forhold anerkendes som dokumentation for flyselskabets påstand.


[Retten i Kolding dom i Sag BS-27742/2019-KOL afsagt den 20. december 2019]

Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
IUNO logo
København
Njalsgade 19C, 3
2300 København S
53 74 27 00
communication@iuno.law
Stockholm
Grev Turegatan 30
114 38 Stockholm
Oslo
Tollbugata 8
0152 Oslo
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Jobbørs
Legal Counsel for International Group
Advokater til vores kontorer i Aarhus og København
Skarp jurist søges til koncerndirektionen i Region Hovedstaden
Fuldmægtige til Team Insolvens
Annoncér dit stillingsopslag her
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Typiske fejl ved skift af forsikringsselskab
Mange virksomheder eller privatpersoner oplever at skulle skifte forsikringsselskab, hvilket der kan være mange gode grunde til. I forbindelse med et skift af forsikringsselskab er der dog visse ting man skal holde sig for øje.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nu kan virksomhederne i minkbranchen søge om nedlukningserstatning
Nu kan virksomhederne i minkbranchen søge om nedlukningserstatning
13/01/2022
Offentlig ret, Stats- og forvaltningsret, Forsikring og erstatning
Ny offentlig Domsdatabase lanceret
Ny offentlig Domsdatabase lanceret
07/01/2022
Øvrige, Branchenyheder, Børsret, Compliance, E-handel og markedsføring, Energi og forsyning, Familie- og arveret, Fast ejendom og entreprise, Finansiering og bankret, Forsikring og erstatning, IT- og telekommunikation, Immaterielret, Insolvens og rekonstruktion, Internationale retsforhold, Konfliktløsning, Konkurrenceret, Kontraktret, Lejeret, Life Science & Health Care, M&A, Medieret, Miljøret, Offentlig ret, Persondata, Retssager og voldgift, Selskabsret, Skatte- og afgiftsret, Stats- og forvaltningsret, Strafferet, Søret, Transportret, Udbud
Rådgiverens ansvarsbegrænsning kan have betydning for dækningen på projektansvarsforsikringen
Rådgiverens ansvarsbegrænsning kan have betydning for dækningen på projektansvarsforsikringen
21/12/2021
Fast ejendom og entreprise, Forsikring og erstatning
Følgeerhverv: Så er bekendtgørelsen kommet
Følgeerhverv: Så er bekendtgørelsen kommet
21/12/2021
Øvrige, Forsikring og erstatning
Mulighed for forskud på erstatning og kompensation til minkavlerne ved permanent nedlukning
Mulighed for forskud på erstatning og kompensation til minkavlerne ved permanent nedlukning
21/12/2021
Øvrige, Forsikring og erstatning
Minkvirksomheder: Så er bekendtgørelsen kommet
Minkvirksomheder: Så er bekendtgørelsen kommet
21/12/2021
Øvrige, Forsikring og erstatning
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2022 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted