Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

EU's 13. sanktionspakke skærper fokus på omgåelse af sanktioner

Kromann Reumert
08/03/2024
EU's 13. sanktionspakke skærper fokus på omgåelse af sanktioner
Kromann Reumert logo
Den ventede 13. sanktionspakke blev vedtaget 23. februar 2024, og ifølge flere medier er der allerede lagt i støbeskeen til en kommende 14. sanktionspakke. Fokus har denne gang været en (yderligere) skærpelse i forhold til omgåelsesrisici, herunder for at dæmme op for ulovlig omdirigering af produkter og teknologier via eksempelvis tredje-lande. Men hvilke nye tiltag rummer sanktionspakken, og hvordan bør virksomheder forholde sig? Det ser vi nærmere på i denne nyhed.

Den 13. sanktionspakke strammer først og fremmest det eksisterende EU-retlige system af sanktionspakker. Hovedformålet har været at undgå omgåelse af eksisterende sanktionspakker via eksempelvis tredjelande, ligesom eksport af varer og teknologier med dobbelt anvendelse til russiske virksomheder berøres af restriktionerne (dual-use-produkter).


Hovedpunkterne i sanktionspakken er således:

  • Pakken indfører yderligere foranstaltninger mod omgåelse af sanktionspakker, herunder restriktioner rettet mod virksomheder fra en række (nye) tredjelande samt over 140 nye selskaber og individer ramt af restriktioner.
  • Pakken skærper restriktioner for varer og teknologier, der kan anvendes til militære formål, komponenter, relevant teknologi og lignende.
  • Storbritannien tilføjes til listen over (EU)-partnerlande, som indfører regler med stærk lighed til dem, der regulerer jern- og stålimport (i Ruslands-forordningen).
  • Pakken sætter begrænsninger for EU-virksomheders mulighed for at handle med en række konkrete virksomheder fra Kina, Kasakhstan, Indien, Serbien, Thailand, Sri Lanka og Tyrkiet som følge af forhøjet risiko for omgåelse/omdirigering af produkter. Selvom der med dette langt fra er tale om et totalforbud, tyder udviklingen alligevel på lidt af et paradigmeskifte fra EU-myndigheders side.


Med ovenstående punkter in mente bør danske virksomheder bruge det som en naturlig lejlighed til at efterse, hvordan deres eksponering kan begrænses med hensyn til ovennævnte punkter.


Risiko for omgåelse af sanktioner

De eksisterende regler har blandt andet sørget for et styrket bilateralt samarbejde mellem EU- og ikke EU-lande, forbud mod transit af en række produkter og teknologier via Rusland og et forbud mod at give adgang til havne og sluser på Unionens område for ethvert fartøj, der foretager skibsoverførsel, hvis det vurderes, at fartøjet risikerer at bryde sanktioner


Den nye pakke vil særligt påvirke aktører, der ved handel med elektroniske komponenter er involveret i produktionen af våben og levering af teknologier og elektronik, som er egnet til anvendelse af eksempelvis russiske forsvarsvirksomheder. Dertil søger sanktionerne ligeledes at ramme virksomheder, der er involveret i transport af nordkoreansk forsvarsmateriel til Rusland.


Sanktionspakken udvider desuden sanktionslisten over individer og aktører betragteligt. Listen udvides således med 194 nye individer og juridiske enheder. Det bekræfter det allerede eksisterende behov for, at man som dansk aktør kender sine samarbejdspartnere (KYC), ofte flere led ud i værdi-/distributionskæden.


Varer og teknologier, der kan anvendes til militære formål

Ud af de nye navne på sanktionslisten omfattes 17 russiske virksomheder, som bliver underlagt skærpede eksportrestriktioner med henblik på varer med dobbelt anvendelse. Varer med dobbelt anvendelse er produkter, der kan have et formål i civil kontekst såvel som militært. Restriktionerne rammer også produkter og teknologier egnet til forbedring af Ruslands forsvars- og sikkerhedssektor, og i denne forbindelse er specifikt nøglekomponenter i produktionen af droner et gennemgående tema for EU's 13. sanktionspakke.


Begrænsningerne angår konkret elektroniske transformere, statiske omformere og induktionsspoler, ligesom pakken også forbyder fri handel med aluminiumskondensatorer, som har militære anvendelser.


Hvordan spotter man risiciene?

Grundet den fortsatte skærpelse af omgåelsesrisici er det væsentligt for danske virksomheder at være ajour med udviklingen og ikke mindst sikre sig det fornødne data- og dokumentationsgrundlag for at foretage deres risikoanalyse. Det er lettere sagt end gjort: Der er ingen "one-size-"-løsning, og det er fortsat Kommissionens (og domstolenes) holdning, at en risikoanalyse hos en virksomhed skal ske risikobaseret og under hensyntagen til sagens konkrete omstændigheder.


Dog findes ifølge EU-praksis en række generelle punkter, som er gode startsteder for sin risikoafdækning, for eksempel, men ikke begrænset til, eventuelle ændringer i eksportmønstre::


  • Volumen: Sælges der pludselig større mængder til højrisikolande, end man gjorde tidligere?
  • Pris: Bliver man nu tilbudt særligt fordelagtige kontraktvilkår i højrisikolande i forhold til andre jurisdiktioner?
  • Bliver den videre forsyningskæde eventuelt "mudret" via mange mellemled og forskellige geografier?
  • Udviser den mulige køber modstand over for eksempelvis kundekendskabsprocedurer (KYC) eller nægter underskrift af en slutbrugererklæring (end-user statement)?


Det gælder fortsat, at ansvarsvurderinger i sanktionsøjemed ofte er afgjort ved en konkret vurdering af eksportens samlede omstændigheder. Øvrige momenter, såsom en pludselig eller uforholdsmæssigt stor efterspørgsel, som ikke er begrundede i delenes forventede levetid eller købers eget (realistiske) forbrug, er derfor også af betydning for ansvarsvurderingen.


Next steps

Rettidig omhu er ofte afgørende for, om man spotter uregelmæssigheder, som – i værste fald – ellers kan føre til sanktionsbrud og ikke mindst tab af omdømme og samarbejdspartnere. Den 13. sanktionspakke understreger i den forbindelse behovet for eksportører til netop at få tjekket op på deres interne processer, og med de rigtige (og velovervejede) tiltag er der ikke nødvendigvis noget til hinder for, at man som eksportvirksomhed både bibeholder og måske endda øger sin eksport på verdensplan, blot man er opmærksom på de nødvendige rammer og følger udviklingen nøje.


I den nærmeste fremtid er det også væsentligt at være opmærksom på, at der fra 20. marts 2024 træder et nyt krav i kraft. Kravet dikterer, at EU-virksomheder skal have en "No Russia"-klausul i deres kontrakter, hvis der handles med en række definerede eksporter til tredjelande. Desuden bliver russiske (men i udgangspunktet ikke danske) aktører begrænset i deres muligheder for at søge eksempelvis juridisk bistand fra 20. juni 2024, medmindre man forud for hvert enkelt tilfælde opnår gyldig EU-dispensation, hvis bistanden reelt risikerer at være til fordel for "russiske interesser".

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Har du styr på din eksportkontrol, når du eksporterer varer til udlandet?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Har du styr på din eksportkontrol, når du eksporterer varer til udlandet?
Eksporterer din virksomhed varer til udlandet? Så er den formentligt underlagt reglerne om eksportkontrol. Annelise Lykke Schmidt, specialist i Trade Compliance, kommer i ovenstående video nærmere ind på reglerne relateret til eksportkontrol.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
FIDIC Yellow Book i vedvarende energiprojekter
FIDIC Yellow Book i vedvarende energiprojekter
29/10/2024
EU-ret, Fast ejendom og entreprise, Energi og forsyning
Produktsikkerhedsforordningen
Produktsikkerhedsforordningen
31/10/2024
EU-ret, Forsikring og erstatning
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
11/11/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Nyt sanktionsregime i EU mod hybride trusler fra Rusland
Nyt sanktionsregime i EU mod hybride trusler fra Rusland
06/11/2024
Compliance, EU-ret
Kommune får kritik for deres sikkerhedsprocedurer
Kommune får kritik for deres sikkerhedsprocedurer
19/11/2024
Persondata, Compliance
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted