Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Del 4: Konkurrencemyndighedernes snævre afgrænsning af lokale markeder i Rema og Aldi-fusionen

Bech Bruun
10/11/2023
Del 4: Konkurrencemyndighedernes snævre afgrænsning af lokale markeder i Rema og Aldi-fusionen
Bech Bruun logo
Konkurrencerådets godkendelse af fusionen mellem Rema og Aldi er gjort betinget af Remas frasalg af et antal butikker i lokalområder. Konkurrencerådets konklusioner herom er baseret på konkurrencemyndighedernes snævre afgrænsning af geografiske lokalområder.

Konkurrencerådet greb ved afgørelse af 30. august 2023 ind i Rema 1000 Danmark A/S’ overtagelse af dele af Aldi Danmark ApS, hvorefter en godkendelse af fusionen er gjort betinget af Remas frasalg af en række butikker i lokalområder.


I en fase II-vurdering af fusionen afgrænsede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) det relevante geografiske marked som lokale områder baseret på en køretid på 10 minutter i bil omkring Remas og Aldis butikker i de områder, hvor parterne havde overlappende aktiviteter.


Det er ikke tidligere set, at de danske konkurrencemyndigheder definerer så snævre markeder i sektoren for detailsalg af dagligvarer.


Sagens baggrund

Som betingelse for Konkurrencerådets godkendelsen af fusionen skulle Rema 1000 afgive tilsagn om frasalg af en række butikker i lokalområder. Baggrunden herfor var særligt resultaterne af den geografiske markedsafgrænsning i sagen.


I forbindelse med den geografiske markedsafgrænsning bemærkede KFST indledningsvis, at KFST i sin tidligere praksis har taget udgangspunkt i et nationalt eller regionalt marked ved vurdering af fusioner på dagligvaredetailmarkedet, men at KFST har ladet den endelige geografiske markedsafgrænsning stå åben. Herefter henviste KFST til nyere praksis fra Europa-Kommissionen, hvor Kommissionen har anset det geografiske marked for detailsalg af dagligvarer for at være lokalt afgrænset. På den baggrund besluttede KFST at undersøge, om det geografiske marked i sagen kunne afgrænses lokalt.


KFST fremhævede blandt andet, at nogle dagligvarebutikker havde mulighed for at vedtage lokale prisnedsættelser eller lokale tilbudskampagner, og at der kunne være forskelle i åbningstider og lokalt sortiment mellem forskellige lokalområder. For nærmere at kunne vurdere, hvorvidt der kunne afgrænses lokale markeder, var det ifølge KFST særligt relevant at undersøge kundernes transportvillighed. KFST vurderede herefter, at der kunne afgrænses geografiske lokale markeder med udgangspunkt i 10 minutters kørselsafstand i bil fra hver af Rema og Aldis butikker, afhængigt af om butikken var beliggende i et by- eller landområde.


Herefter foretog KFST en undersøgelse af, om en gennemførelse af fusionen kunne forventes at skade konkurrencen i disse lokalområder. Ifølge KFST kunne det ikke udelukkes, at fusionen ville hæmme den effektive konkurrence betydeligt i 12 af de identificerede lokale områder, ligesom fusionen ville hæmme den lokale effektive konkurrence betydeligt i tre af områderne.


I sin vurdering lagde KFST blandt andet vægt på, at Rema og Aldis markedsandele i de lokale områder viste, at fusionen ville berøre en stor andel af kunderne, at kunderne ville miste en væsentlig alternativ aktør i lokalområdet og dermed få færre muligheder for indkøb af dagligvarer, at geografien i de pågældende områder betød, at variationen i dagligvarebutikker allerede var begrænset, og at kundernes transportvillighed ikke understøttede et betydeligt konkurrencepres fra butikker i andre områder.


For at fjerne KFST’s konkurrencemæssige betænkeligheder afgav Rema tilsagn om at frasælge et antal butikker, hvorefter fusionen blev godkendt af Konkurrencerådet.


Bech-Bruuns kommentarer

Både de danske konkurrencemyndigheder og Europa-Kommissionen har tidligere haft en tendens til at anvende en national eller regional markedsafgrænsning frem for en lokal afgrænsning på dagligvaredetailmarkedet.


Den seneste udvikling i praksis fra flere EU-medlemslande tyder på, at det fremover med stor sandsynlighed kan forventes, at konkurrencemyndighederne vil interessere sig mere for en geografisk lokal markedsafgrænsning, herunder ikke kun på detailmarkedet for dagligvarehandel, men også på andre markeder.


Konkurrencerådets afgørelse af 24. februar 2021 i fusionen mellem STARK Danmark A/S og Jens Schultz A/S er ligeledes et eksempel på de danske konkurrencemyndigheders fokus på lokale markeder. KFST foretog her en vurdering af den lokale konkurrencesituation for byggemarkeder baseret på en køretid på 15-30 minutter (såkaldte ”catchment areas”). Tilsvarende vurderede KFST i sin afgørelse af 20. december 2022 i fusionen mellem Ahlsell Danmark ApS og Sanistål A/S, at der skulle foretages en undersøgelse af den lokale konkurrencesituation med udgangspunkt i catchment areas. I begge sager vurderede KFST, at fusionen ikke ville hæmme den effektive konkurrence betydeligt, uanset en snæver geografisk afgrænsning af plausible, lokale markeder eller en bredere national afgræsning, og KFST lod derfor den endelige afgrænsning af det geografiske marked stå åben.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Historisk afgørelse: Første sag i EU om ophavsret til AI-genererede billeder
Historisk afgørelse: Første sag i EU om ophavsret til AI-genererede billeder
30/04/2024
Immaterialret, EU-ret
Mangelfuld klimaindsats kan være en menneskerettighedskrænkelse
Mangelfuld klimaindsats kan være en menneskerettighedskrænkelse
30/04/2024
EU-ret
Del 2: Rådgivningsvirksomhed er medansvarlig for diskotekskartel
Del 2: Rådgivningsvirksomhed er medansvarlig for diskotekskartel
30/04/2024
Konkurrenceret
Del 5: Ekstraordinære omstændigheder medfører strafbortfald til deltagerne i "Vejstribekonsortiet"
Del 5: Ekstraordinære omstændigheder medfører strafbortfald til deltagerne i "Vejstribekonsortiet"
30/04/2024
Konkurrenceret
Del 4: EU-Domstolens sportstrilogi: Sportsforbunds reglers forenelighed med EU-konkurrenceretten
Del 4: EU-Domstolens sportstrilogi: Sportsforbunds reglers forenelighed med EU-konkurrenceretten
30/04/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Direktiv om virksomheders due diligence endeligt vedtaget
Direktiv om virksomheders due diligence endeligt vedtaget
02/05/2024
EU-ret, Compliance, Miljøret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted