En dør åbnes på klem til det danske realkreditmarked

Google har været centrum for flere misbrugssager i de senere år, og IT-virksomheden har i den forbindelse modtaget milliardbøder fra EU. Kommissionen vil nu forsøge at ramme Googles dobbeltrolle inden for køb og salg af online-reklamer og online-reklameplads – og det er ikke længere nok med milliardbøder. Google skal ifølge Kommissionen opsplittes og dele skal frasælges.
Kommissionen offentliggjorde således den 14. juni 2023, at Kommissionen mistænker Google for at have misbrugt sin dominerende stilling i Adtech-industrien (”advertising technology industry”). Ifølge Kommissionen har Google favoriseret sin egen online-annonceringsteknologitjeneste og derved potentielt udelukket konkurrerende udbydere. Google har nu mulighed for at forholde sig til Kommissionens bekymringer, inden Kommissionen vedtager en endelig beslutning. Indtil videre er der alene tale om en klagepunktsmeddelelse, og det sidste punktum i denne sag er derfor langt fra sat.
Googles tidligere stridigheder med Kommissionen
Kommissionens kamp mod Google, og Googles markedsdominans, har antaget en episk dimension og givet anledning til uddeling af de største bøder i konkurrencerettens historie. Der foreligger nu tre afgørelser, der fastslår, at Google har misbrugt sin dominerende stilling i strid med TEUF artikel 102:
Kommissionen har indledt en ny sag mod Google (Google Adtech)
I den nyeste sag, Google AdTech, er det Googles adfærd inden for Adtech-industrien, der bekymrer Kommissionen. Adtech-industrien knytter sig til en automatisering i salget af online-reklamer, navnlig ikke-søgbare reklamer, fx bannerreklamer. Til at administrere disse anvendes tre primære Adtech IT-værktøjer, herunder (i) en tjeneste, der lader ejerne af en online-side administrere salget af annoncepladsen på online-siden (Publisher Ad Servers), (ii) et annoncekøbssystem, som annoncørerne anvender til at administrere deres online-annoncekampagner (Ad Buying Tool), og (iii) en udvekslingstjeneste, der fungerer som bindeled mellem annoncører og udbydere af online-reklameplads, typisk via online-auktioner (Ad Exchange).
Google er aktiv i alle tre led, og ifølge Kommissionens foreløbige undersøgelser indtager Google en dominerende stilling på EØS-markedet inden for de to førstnævnte led, dvs. (i) Publisher Ad Servers og (ii) Ad Buying Tool. Kommissionens bekymring er, at Google herigennem favoriserer sin egen tilstedeværelse i sidstnævnte led via Googles udvekslingstjeneste AdX med henblik på at styrke AdX’ centrale rolle i Adtech-forsyningskæden og dermed Googles evne til at opkræve et højt gebyr for brugen af udvekslingstjenesten.
Med henvisning til Googles dobbeltrolle har Kommissionen indikeret, at hverken en bøde eller et adfærdspåbud formentlig vil være tilstrækkeligt til fremover at fjerne risikoen for Googles favorisering af egne tjenester. Kommissionens foreløbige vurdering er derfor, at alene et frasalg af dele af Googles tjenester vil kunne adressere de konkurrenceretlige bekymringer. Kommissionen har imidlertid ikke indikeret, hvad der i så fald skal frasælges, ligesom det juridiske grundlag for et sådant indgreb forekommer usikkert.
Bech-Bruuns kommentarer
Åbningen af Google AdTech indikerer, at Kommissionen i højere grad end i de forrige sager forsøger at gå efter Googles kerneforretning.
Kommissionen har i sin pressemeddelelse af 14. juni 2023 udtalt, at Google AdTech-sagen formentlig kun kan løses strukturelt ved frasalg af dele af Googles tjenester. Kommissionen har hjemmel til at udstede strukturelle påbud, herunder fx selskabsretlig udskillelse, men spørgsmålet er, om denne hjemmel kan rumme et egentligt frasalg.
Derudover vil Google formentlig henvise til den franske sag fra 2021, hvor de franske konkurrencemyndigheder fordømte Googles adfærd inden for AdTech, og det forhold, at man således allerede er blevet straffet og i øvrigt har ændret adfærd. Endelig er det ikke åbenbart, at selvbegunstigelse udgør et misbrug. Google Search (Shopping) startede nok som en sag om selvbegunstigelse, men blev senere ændret til at handle om diskriminerende nedgradering af konkurrerende prissammenligningstjenester og visning af mindre relevante søgeresultater.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.