Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Bøde og konfiskeret fortjeneste på tre millioner for overtrædelse af markedsføringsloven

Bech Bruun
01/06/2022
Bøde og konfiskeret fortjeneste på tre millioner for overtrædelse af markedsføringsloven
Bech Bruun logo
Vestre Landsret har dømt en virksomhed til at betale en bøde på 250.000 kroner, ligesom virksomheden får konfiskeret fortjenesten på 3,2 millioner kroner. Virksomheden havde vildledt forbrugerne ved at anvende såkaldte ”dark patterns” i sin markedsføring omkring abonnementer på en netbutik.

Virksomheden, som driver en netbutik, havde gennem længere tid anvendt en model, hvor forbrugerne blev opkrævet et månedligt abonnement på 139 kroner for at handle i netbutikken. Netbutikken oplyste ikke tydeligt om, at abonnementet var påkrævet, ligesom prisen på abonnementet ikke fremgik tydeligt af hjemmesiden. Desuden var hjemmesiden indrettet, så forbrugerne let kunne overse de væsentlige oplysninger om abonnementet. Netbutikken anvendte i øvrigt de kortoplysninger, som blev brugt ved det første køb til også at opkræve abonnementsydelsen for de efterfølgende måneder.


Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på netbutikkens handlinger på baggrund af flere henvendelser, hvor forbrugerne havde betalt for abonnement ved netbutikken i flere måneder uden at opdage det. Forbrugerombudsmanden havde således både i 2018 og senere i 2020 politianmeldt virksomheden for opkrævningen af abonnementsydelsen.


 Venstre Landsrets afgørelse

Venstre Landsret fandt, at virksomheden ved sin praksis på grov vis havde vildledt forbrugerne. Landsretten lagde blandt andet vægt på, at de fysiske varer fremstod som den væsentligste ydelse, mens det ikke fremgik klart, at forbrugeren også blev bundet af et løbende medlemskab. Landsretten lagde også vægt på et vidneudsagn fra en adfærdsforsker, som beskrev hjemmesiden som ”en klassisk måde at få forbrugere med i et abonnement, uden at de opdager det” (såkaldte ”dark patterns”).


Da der var tale om en straffesag, havde landsretten adgang til at kræve konfiskation, hvorefter udbyttet ved en strafbar handling kan konfiskeres helt eller delvist.


Ved bødefastsættelsen lagde Landsretten vægt på, at overtrædelsen havde stået på over en længere periode og havde været et helt centralt element i netbutikken. I forhold til konfiskationsbeløbet lagde landsretten vægt på indtjeningen, der i det væsentligste stammede fra medlemskaberne.


Virksomheden blev derfor dømt til at betale en bøde på 250.000 kroner og fik konfiskeret den samlede fortjeneste på 3,2 millioner kroner. Virksomheden var tidligere blevet frifundet ved Retten i Aalborg.


Bech-Bruuns kommentar

Den uberettigede fortjeneste ved handelspraksis i strid med markedsføringsloven er et særligt fokuspunkt for Forbrugerombudsmanden, og Forbrugerombudsmanden politianmelder løbende virksomheder for skjulte abonnementer eller vildledning af abonnementer. Landsrettens afgørelse viser, at en virksomhed ikke kun risikerer at skulle betale en bøde, men også at miste hele den fortjeneste, der er opnået ved den ulovlige markedsadfærd.


Virksomheder bør være varsomme med at indrette hjemmesider på måder, der kan vildlede forbrugere. Derudover skal virksomheder være særligt opmærksomme på tilstrækkeligt at oplyse forbrugerne om abonnementer, hvis forbrugerne bliver tilmeldt disse i forbindelse med et køb.


Fremover kan virksomheder, som overtræder markedsføringsloven, risikere endnu højere bøder, da der, ved implementeringen af EU’s moderninseringsdirektiv i markedsføringsloven, er vedtaget en ny bødemodel. Bødemodellen indebærer en væsentlig stigning i niveauet af bøderne sammenlignet med det, virksomheder tidligere er blevet mødt med. Bødernes størrelse vil blive beregnet ud fra virksomhedens omsætning sammenholdt med overtrædelsens alvorlighed.


I vores tidligere nyhed har vi beskrevet, hvordan de nye bøderegler i markedsføringsloven ser ud. Den nye bødemodel for markedsføringsretlige overtrædelser trådte i kraft den 28. maj 2022.


Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte Thomas Munk Rasmussen eller Nilas Monberg. Du kan også rette henvendelse til din kontaktperson hos Bech-Bruun.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
Hvornår er en advokatundersøgelse relevant?
10/04/2024
Øvrige, Compliance
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrede i Sø- og Handelsretten
09/04/2024
Immaterialret, E-handel og markedsføring
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
Ansvaret for cybersikkerhed ligger hos ledelsen
08/04/2024
Persondata, Compliance, Øvrige
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
Den europæiske mediefrihedslov – en ny beskyttelse af pressefrihed og journalister i EU
09/04/2024
EU-ret, Øvrige, Medieret
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
Retningslinjer for bæredygtige aftaler i landbrugssektoren vedtaget
15/04/2024
Konkurrenceret, E-handel og markedsføring, EU-ret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted