Intern dokumentation var tilstrækkelig

Vildledende bæredygtighedsudsagn
I radioreklamen lød det blandt andet, at KLM havde taget ”et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt”, og at der indgik ”en del bæredygtigt flybrændstof” i alle billetter. Reklamen nævnte også, at forbrugerne kunne "flyve mere bæredygtigt" ved at tilkøbe ekstra bæredygtigt brændstof.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at disse udsagn gav indtryk af, at KLM's tiltag havde en større positiv effekt på klima og miljø, end det reelt var tilfældet. Særligt blev formuleringen om ”et stort skridt” kritiseret, da KLM kun tilsatte én procent bæredygtigt brændstof til deres flyvninger i 2023 og 2024.
Forbrugerne kunne dermed få en opfattelse af, at KLM’s miljøtiltag var væsentligt mere omfattende, end de faktisk var. Ifølge Forbrugerombudsmanden er det en vildledende fremstilling, da flybranchens samlede negative påvirkning af klimaet ikke blev belyst i reklamen.
Krav til markedsføring af bæredygtighed
Selvom begrebet "bæredygtigt flybrændstof" anvendes i EU’s ReFuelEU Aviation-forordning, vurderer Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen stadig skal leve op til reglerne i den danske markedsføringslov. Det betyder, at oplysninger om bæredygtighed ikke må give et misvisende indtryk af produkters eller tjenesters miljømæssige fordele.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler:
”Det er vigtigt, at forbrugerne får korrekte oplysninger om virksomheders miljøtiltag. Oplysningerne må ikke overdrive effekten af tiltagene eller give et skævvredet billede af deres omfang. Hvis markedsføringen er vildledende, er det strafbart.”
Lovgrundlag for sagen
Markedsføringslovens regler indeholder flere bestemmelser, der skal beskytte forbrugerne mod vildledning:
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.