Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Miljøpåstande under lup: De nyeste anbefalinger

Miljøpåstande under lup: De nyeste anbefalinger
IUNO logo
Nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden skal hjælpe virksomheder med at navigere i reglerne for brug af bæredygtighedsudsagn og miljøpåstande i deres markedsføring.

I oktober sidste år offentliggjorde Forbrugerombudsmanden nye anbefalinger, som hjælper virksomheder, der gerne vil bruge grønne udsagn i deres markedsføring. Forbrugerombudsmanden kommer blandt andet med konkrete anbefalinger til, hvordan virksomheder undgår at overtræde vildledningsforbuddet.


Forbud mod vildledning

Vildledningsforbuddet i markedsføringsloven indebærer, at virksomheder ikke må give urigtige, ufuldstændige eller misvisende oplysninger, der kan forvride forbrugernes økonomiske adfærd.


For at overholde reglerne, skal virksomheder sikre, at deres kommunikation er præcis, korrekt og relevant – det gælder uanset, om der er tale om miljømarkedsføring eller anden markedsføring.


Særligt for miljømarkedsføring betyder forbuddet, at udsagn skal være korrekte og præcise, relevante og afbalancerede og klart formulerede, så de ikke efterlader forbrugerne med et forkert indtryk af produktets eller virksomhedens miljømæssige påvirkning.


Ingen plads til vage påstande

Virksomheder skal kunne dokumentere de miljøpåstande, de anvender i markedsføringen. Dette betyder, at udsagn som ”miljøvenlig” eller ”grøn” ikke kan anvendes uden konkret belæg for, at påstanden er korrekt og verificerbar. Derfor skal virksomheder være forberedte på, at de skal kunne fremvise relevant data eller certificeringer, der støtter deres påstande.


Inden- og udenfor skiven

Forbrugerombudsmandens anbefalinger indeholder en række fiktive eksempler, der viser, hvornår miljømarkedsføring er på kant med markedsføringsloven. For eksempel siger forbrugerombudsmanden, at forskellen på, om udsagnet ”samme kvalitetsprodukt, bare mindre miljøbelastende” er ulovligt eller ej kan afhænge af, om produktet har en eller flere officielle mærkninger såsom Svanemærket eller EU Ecolabel.


Anbefalingerne er ikke en facitliste

Det er vigtigt at have for øje, at anbefalingerne ikke en facitliste, da det i sidste ende er domstolene, der vurderer, om loven er overtrådt. Anbefalingerne indeholder Forbrugerombudsmandens fortolkning af reglerne i markedsføringsloven, og det vil altid være op til en konkret vurdering, om loven er overholdt. Derfor skal virksomheder altid sikre sig, at deres udsagn er korrekte og tilpassede den konkrete kontekst for at undgå vildledning.


IUNO mener

Hos IUNO mener vi, at forbrugerombudsmandens anbefalinger er et godt værktøj til at hjælpe virksomheder med at sikre gennemsigtighed og ansvarlighed i deres miljømarkedsføring. Området har været i en rivende udvikling i de seneste år, og derfor giver anbefalingerne et kærkomment overblik og praktiske eksempler til virksomheder, der skal navigere i reglerne.


[Forbrugerombudsmandens anbefalinger om virksomheders miljømarkedsføring udgivet den 24. oktober 2024].

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fandt du artiklen nyttig?
Bedøm artiklen på en skala fra 1 - 5
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
BMW Danmark får bøde på 3 millioner kroner for vildledende miljøpåstande
BMW Danmark får bøde på 3 millioner kroner for vildledende miljøpåstande
07/01/2025
E-handel og markedsføring
Har din virksomhed tjek på de nye tilgængelighedskrav til produkter og tjenester?
Har din virksomhed tjek på de nye tilgængelighedskrav til produkter og tjenester?
22/01/2025
EU-ret, Immaterialret, Øvrige, E-handel og markedsføring
KLM politianmeldt for vildledende markedsføring om bæredygtighed
KLM politianmeldt for vildledende markedsføring om bæredygtighed
30/01/2025
E-handel og markedsføring, Øvrige
Klimavenlig? Bevis det!
Klimavenlig? Bevis det!
10/02/2025
E-handel og markedsføring
Konkrete miljøudsagn kan også være vildledende
Konkrete miljøudsagn kan også være vildledende
18/02/2025
E-handel og markedsføring
Østre Landsret idømmer influent bøde på 30.000 kroner for skjult reklame
Østre Landsret idømmer influent bøde på 30.000 kroner for skjult reklame
I går
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted