Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Har din virksomhed tjek på de nye tilgængelighedskrav til produkter og tjenester?

Har din virksomhed tjek på de nye tilgængelighedskrav til produkter og tjenester?
Kromann Reumert logo
Fra den 28. juni i år skal en række produkter og tjenester leve op til EU-krav om tilgængelighed, som skal gøre dem lettere at anvende for personer med handicap. Disse krav vil påvirke en lang række forbrugerrettede virksomheder. Samtidig er der undtagelser og overgangsbestemmelser, som det kan være nyttige at kende.

Hvad er tilgængelighedskrav?  

Tilgængelighedskravene følger af EU’s tilgængelighedsdirektiv (Direktiv (EU) 2019/882 af 17. april 2019), som er implementeret i dansk ret gennem Lov om tilgængelighed for produkter og tjenester (Tilgængelighedsloven).   


Kravene har til hensigt at lette brugen af de omfattede produkter og tjenester for personer med handicap for derigennem at sikre overholdelse af princippet om ligebehandling og gøre det muligt for borgere med en fysisk eller psykisk, langvarig funktionsnedsættelse at deltage i samfundet på lige fod med andre.   


Tilgængelighedsloven trådte allerede i kraft den 28. juni 2022, og omfattede virksomheder har dermed fået en 3-årig periode til at indrette sig på de nye krav, som er gældende fra 28. juni i år.  


Hvilke produkter og tjenester er omfattet  

De omfattede forbrugerprodukter og tjenester er oplistet i Tilgængelighedslovens § 1.  


For så vidt angår produkter oplistet i § 1, stk. 1 inkluderer disse blandt andet  


  • selvbetjeningsautomater og betalingsterminaler, f.eks. i supermarkeder,  
  • interaktive infoskærme,  
  • computere,  
  • smartphones, og tablets inkl. operativsystemer som f.eks. Windows og MacOS,  
  • andre relevante produkter er e-bogslæsere som f.eks. Amazon Kindle eller Pocketbook og Tv-modtagerbokse, der benyttes til at opnå adgang til f.eks. streamingtjenester.  


Omfattede tjenester oplistet i § 1, stk. 2 inkluderer navnlig e-handelstjenester (webshops) og tjenester der giver adgang til e-bøger som f.eks. Mofibo eller eReolen samt online- og mobilapplikationer til streamingtjenester.  


Listen i § 1 er udtømmende, men det kan i visse sammenhænge give anledning til fortolkningstvivl at afgrænse, hvilke specifikke produkter og tjenester der er omfattet af listen. Samtidig kan der opstå tvivl om rækkevidden af loven for virksomheder, hvis produkter eller tjenester hovedsageligt ikke er forbrugerrettede, men hvor dele af dem benyttes af forbrugere.   

Undtagelser og overgangsbestemmelser  

Mikrovirksomheder, defineret som virksomheder med under 10 ansatte og en årlig omsætning under 2 mio. euro eller en samlet årlig balance under 2 mio. euro, er undtaget fra at opfylde tilgængelighedskravene, for så vidt angår tjenester.   

 

Derudover kan en virksomhed søge om fritagelse, hvis der er uforholdsmæssigt store omkostninger forbundet med at leve op til tilgængelighedskravene, eller opfyldelse af disse fundamentalt vil ændre produktet eller tjenesten. Virksomheder, med undtagelse af mikrovirksomheder, skal kunne dokumentere at sådanne forhold gør sig gældende.  

 

Vurderingen af, hvorvidt opfyldelse af tilgængelighedskravene er urimeligt byrdefuld, beror på en konkret vurdering. For tjenester har Sikkerhedsstyrelsen som kontrolmyndighed opstillet tre hovedkriterier:  


  1. Forholdet mellem omkostninger for at opfylde kravene og de samlede omkostninger ved at udbyde produktet eller tjenesten. 
  2. Forholdet mellem de anslåede omkostninger og fordele for din virksomhed og den anslåede fordel for personer med handicap. 
  3. Forholdet mellem omkostninger til tilgængelighed og din virksomheds nettoomsætning. 


Vurderingen af omkostninger skal tage hensyn til både organisatoriske engangsomkostninger og løbende produktions- og udviklingsomkostninger.  


Endelig indeholder loven overgangsbestemmelser, der indebærer, at produkter, der lovligt har været benyttet til at levere tjenester før tilgængelighedskravene trådte i kraft, fortsat anvendes til samme formål frem til 28. juni 2030. For så vidt angår selvbetjeningsterminaler, der er taget i brug forud for 28. juni 2025, kan disse fortsat anvendes til formålet i resten af deres levetid eller maksimalt 20 år fra de blev taget i brug.   


Hvad indebærer tilgængelighedskravene?  

De tilgængelighedskrav, som omfattede tjenester og produkter skal opfylde, er beskrevet i bilag 1 til Tilgængelighedsloven. For visse produkter og tjenester vil tilgængelighedskravene dog i stedet følge af andre EU-retsakter og harmoniserede standarder.  


For både produkter og tjenester gælder det overordnet, at de skal designes og leveres på en måde, der fremmer den forventede brug blandt personer med handicap.  


Øget tilgængelighed opnås blandt andet ved at give oplysninger om produktets eller tjenestens funktion og tilgængelighedsfunktionaliteter på en måde, der både i indhold og visuel fremstilling er let forståelig. Oplysningerne skal endvidere gives via mere end én sensorisk kanal, f.eks. gennem en oplæsningsfunktion, via undertekster til video eller taktile elementer på tastaturer.  


Opfyldelse af tilgængelighedskravene til produkter skal fremgå af disses EU-overensstemmelseserklæring.  


Hvad skal virksomheder forberede sig på?  

Opfyldelse af de nye tilgængelighedskrav vil under omstændighederne kunne kræve væsentlige tilpasninger. Det er derfor først og fremmest vigtigt at få afklaret, om dine produkter og/eller tjenester er omfattet af kravene. Udbyder din virksomhed produkter, varierer dine forpligtelser alt efter, om din rolle er som distributør, importør eller fabrikant, og det er derfor også vigtigt, at du har forholdt dig til din virksomheds led i produktionskæden.   


Afhængig af din virksomheds størrelse og karakteren af de produkter eller tjenester, der udbydes, vil det også være relevant at få afklaret, om din virksomhed kan gøre brug af en eller flere af de undtagelses- og overgangsbestemmelser, der er fastsat i Tilgængelighedsloven.   


Du er velkommen til at række ud til os, hvis du har behov for bistand til at vurdere, om din virksomhed påvirkes af tilgængelighedskravene.  

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fandt du artiklen nyttig?
Bedøm artiklen på en skala fra 1 - 5
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Forslag til lempelse af kravene til virksomheders bæredygtighedsrapportering – hvad er de, og hvad betyder de for din virksomhed?
Forslag til lempelse af kravene til virksomheders bæredygtighedsrapportering – hvad er de, og hvad betyder de for din virksomhed?
04/03/2025
Udbud, Compliance, Øvrige
GDPR-bøder skal beregnes ud fra koncernens globale omsætning
GDPR-bøder skal beregnes ud fra koncernens globale omsætning
05/03/2025
Persondata, EU-ret
EU vedtager ny sanktionspakke på 3-årsdagen for Ruslands invasion af Ukraine
EU vedtager ny sanktionspakke på 3-årsdagen for Ruslands invasion af Ukraine
04/03/2025
Compliance, Internationale retsforhold, EU-ret
Nyt lovforslag skal sikre ansvarlig brug af AI
Nyt lovforslag skal sikre ansvarlig brug af AI
06/03/2025
EU-ret, Compliance, IT- og telekommunikation
Nyt lovforslag vil begrænse offentlig adgang til oplysninger om reelle ejere i CVR-registret
Nyt lovforslag vil begrænse offentlig adgang til oplysninger om reelle ejere i CVR-registret
07/03/2025
Øvrige, Selskabsret
Landsretten nedsatte bøde i sag om skjult reklame
Landsretten nedsatte bøde i sag om skjult reklame
07/03/2025
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted