Intern dokumentation var tilstrækkelig

Hvad er tilgængelighedskrav?
Tilgængelighedskravene følger af EU’s tilgængelighedsdirektiv (Direktiv (EU) 2019/882 af 17. april 2019), som er implementeret i dansk ret gennem Lov om tilgængelighed for produkter og tjenester (Tilgængelighedsloven).
Kravene har til hensigt at lette brugen af de omfattede produkter og tjenester for personer med handicap for derigennem at sikre overholdelse af princippet om ligebehandling og gøre det muligt for borgere med en fysisk eller psykisk, langvarig funktionsnedsættelse at deltage i samfundet på lige fod med andre.
Tilgængelighedsloven trådte allerede i kraft den 28. juni 2022, og omfattede virksomheder har dermed fået en 3-årig periode til at indrette sig på de nye krav, som er gældende fra 28. juni i år.
Hvilke produkter og tjenester er omfattet
De omfattede forbrugerprodukter og tjenester er oplistet i Tilgængelighedslovens § 1.
For så vidt angår produkter oplistet i § 1, stk. 1 inkluderer disse blandt andet
Omfattede tjenester oplistet i § 1, stk. 2 inkluderer navnlig e-handelstjenester (webshops) og tjenester der giver adgang til e-bøger som f.eks. Mofibo eller eReolen samt online- og mobilapplikationer til streamingtjenester.
Listen i § 1 er udtømmende, men det kan i visse sammenhænge give anledning til fortolkningstvivl at afgrænse, hvilke specifikke produkter og tjenester der er omfattet af listen. Samtidig kan der opstå tvivl om rækkevidden af loven for virksomheder, hvis produkter eller tjenester hovedsageligt ikke er forbrugerrettede, men hvor dele af dem benyttes af forbrugere.
Undtagelser og overgangsbestemmelser
Mikrovirksomheder, defineret som virksomheder med under 10 ansatte og en årlig omsætning under 2 mio. euro eller en samlet årlig balance under 2 mio. euro, er undtaget fra at opfylde tilgængelighedskravene, for så vidt angår tjenester.
Derudover kan en virksomhed søge om fritagelse, hvis der er uforholdsmæssigt store omkostninger forbundet med at leve op til tilgængelighedskravene, eller opfyldelse af disse fundamentalt vil ændre produktet eller tjenesten. Virksomheder, med undtagelse af mikrovirksomheder, skal kunne dokumentere at sådanne forhold gør sig gældende.
Vurderingen af, hvorvidt opfyldelse af tilgængelighedskravene er urimeligt byrdefuld, beror på en konkret vurdering. For tjenester har Sikkerhedsstyrelsen som kontrolmyndighed opstillet tre hovedkriterier:
Vurderingen af omkostninger skal tage hensyn til både organisatoriske engangsomkostninger og løbende produktions- og udviklingsomkostninger.
Endelig indeholder loven overgangsbestemmelser, der indebærer, at produkter, der lovligt har været benyttet til at levere tjenester før tilgængelighedskravene trådte i kraft, fortsat anvendes til samme formål frem til 28. juni 2030. For så vidt angår selvbetjeningsterminaler, der er taget i brug forud for 28. juni 2025, kan disse fortsat anvendes til formålet i resten af deres levetid eller maksimalt 20 år fra de blev taget i brug.
Hvad indebærer tilgængelighedskravene?
De tilgængelighedskrav, som omfattede tjenester og produkter skal opfylde, er beskrevet i bilag 1 til Tilgængelighedsloven. For visse produkter og tjenester vil tilgængelighedskravene dog i stedet følge af andre EU-retsakter og harmoniserede standarder.
For både produkter og tjenester gælder det overordnet, at de skal designes og leveres på en måde, der fremmer den forventede brug blandt personer med handicap.
Øget tilgængelighed opnås blandt andet ved at give oplysninger om produktets eller tjenestens funktion og tilgængelighedsfunktionaliteter på en måde, der både i indhold og visuel fremstilling er let forståelig. Oplysningerne skal endvidere gives via mere end én sensorisk kanal, f.eks. gennem en oplæsningsfunktion, via undertekster til video eller taktile elementer på tastaturer.
Opfyldelse af tilgængelighedskravene til produkter skal fremgå af disses EU-overensstemmelseserklæring.
Hvad skal virksomheder forberede sig på?
Opfyldelse af de nye tilgængelighedskrav vil under omstændighederne kunne kræve væsentlige tilpasninger. Det er derfor først og fremmest vigtigt at få afklaret, om dine produkter og/eller tjenester er omfattet af kravene. Udbyder din virksomhed produkter, varierer dine forpligtelser alt efter, om din rolle er som distributør, importør eller fabrikant, og det er derfor også vigtigt, at du har forholdt dig til din virksomheds led i produktionskæden.
Afhængig af din virksomheds størrelse og karakteren af de produkter eller tjenester, der udbydes, vil det også være relevant at få afklaret, om din virksomhed kan gøre brug af en eller flere af de undtagelses- og overgangsbestemmelser, der er fastsat i Tilgængelighedsloven.
Du er velkommen til at række ud til os, hvis du har behov for bistand til at vurdere, om din virksomhed påvirkes af tilgængelighedskravene.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.