Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Klimavenlig? Bevis det!

IUNO
10/02/2025
Klimavenlig? Bevis det!
IUNO logo
I dette nyhedsbrev dykker vi ned i de krav, som virksomheder skal overholde, når de bruger generelle klima- og miljøudsagn såsom ”klimavenlig”, ”godt for planeten” og ”skånsom mod miljøet”.

Når virksomheder bruger miljøudsagn i deres markedsføring, er der strenge krav til, at de skal kunne dokumentere rigtigheden af udsagnet. Ellers risikerer de at komme på kant med vildledningsforbuddet i markedsføringsloven, hvilket kan resultere i store bøder.


Konkret eller generelt?

Der stilles særligt strenge krav til virksomheder, der bruger generelle udsagn såsom ”klimavenlig”, ”godt for planeten” og ”skånsom mod miljøet”. Det skyldes, at generelle udsagn kan være mere vanskelige at dokumentere sammenlignet med konkrete udsagn såsom ”50% genanvendt plastik” eller ”fri for silikone”.


Hvis man overvejer at bruge et generelt udsagn i en kampagne, er det derfor vigtigt at have helt styr på reglerne.


Strenge krav til dokumentation

Virksomheder, der overvejer at bruge generelle klima- eller miljøudsagn, bør først sikre sig, at de kan dokumentere, at produktet miljømæssigt er blandt de absolut bedste tilsvarende produkter. Det er nemlig et krav, når man bruger generelle udsagn.


Der gælder også krav om, at dokumentationen:

  • Skal være baseret på en livcyklusvurdering af produktet, og
  • Skal understøttes af undersøgelser eller udtalelser fra uafhængige eksperter


Hvis der følger en forklaring med det generelle udsagn, kan virksomheden slippe for at lave en fuld livscyklusvurdering. Forklaringen skal give forbrugerne baggrunden for miljøudsagnet og stå i umiddelbar forlængelse af udsagnet. Virksomheden skal også kunne dokumentere rigtigheden af forklaringen.


Hvis produktet er certificeret med en officiel mærkningsordning, såsom Svanemærket eller EU Ecolabel, er det tilstrækkeligt med den livcyklusvurdering, der blev foretaget i forbindelse med certificeringen.


Her skal I være ekstra opmærksomme

Udover at kunne dokumentere rigtigheden af udsagnet, er der også krav om, at klima- eller miljøfordelen ved produktet:

  • Skal være et af produktets væsentligste og skal være væsentlig for belastningen af klimaet eller miljøet
  • Ikke er opnået på en klima- eller miljøskadelig måde
  • Ikke bliver væsentligt reduceret af andre klima- eller miljøbelastende aspekter ved produktet
  • Ikke må være sædvanlig for tilsvarende produkter på markedet


IUNO mener

Det er vigtigt, at virksomheder kigger planlagte kampagner efter i sømmene, hvis de indeholder generelle miljøudsagn. Det kan være en god idé at overveje, om jeres fremtidige kampagner i stedet skal anvende konkrete udsagn, da de er langt nemmere at dokumentere. På den måde kan I lette den administrative byrde og mindske risikoen for at overtræde vildledningsforbuddet i markedsføringsloven.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Prismarkedsføring – Hvad må man egentlig?
Prismarkedsføring – Hvad må man egentlig?
28/05/2025
E-handel og markedsføring
Folketinget har vedtaget ændringer til markedsføringsloven med skærpede krav til miljøudsagn
Folketinget har vedtaget ændringer til markedsføringsloven med skærpede krav til miljøudsagn
10/06/2025
E-handel og markedsføring
Tesla betaler bøde for at vildlede om pris og lån ved bilkøb
Tesla betaler bøde for at vildlede om pris og lån ved bilkøb
16/06/2025
E-handel og markedsføring
Parkeringsvilkår skal skiltes klart og tydeligt
Parkeringsvilkår skal skiltes klart og tydeligt
08/07/2025
E-handel og markedsføring, Kontraktret, Øvrige
COOP og 365discount betaler bøder på i alt 400.000 kroner for ikke at skjule tobaksprodukter i deres supermarkeder
COOP og 365discount betaler bøder på i alt 400.000 kroner for ikke at skjule tobaksprodukter i deres supermarkeder
08/07/2025
E-handel og markedsføring
Verisure betaler bøde for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring
Verisure betaler bøde for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring
I går
E-handel og markedsføring, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted