Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Virksomheder, der driver onlinemarkedspladser, kan ifalde ansvar for falske varer, sat til salg af eksterne sælgere

Bird & Bird
19/01/2023
Virksomheder, der driver onlinemarkedspladser, kan ifalde ansvar for falske varer, sat til salg af eksterne sælgere
Bird & Bird logo
EU-Domstolen (EUD) har for nylig afgjort, at onlinemarkedspladser (i den konkrete sag; Amazon) efter omstændighederne kan holdes ansvarlig for eksterne sælgeres krænkelser af tredjemands varemærker, selvom varerne ikke direkte sælges af onlinemarkedspladsoperatøren selv.

Baggrund

Den franske modedesigner, Christian Louboutin, er indehaver af varemærkeretten til en særlig form for røde såler, som benyttes til højhælede sko.


I 2021 lagde Louboutin sag an mod Amazon i Belgien og Luxembourg, idet der på Amazons onlinehandelsplatform jævnligt solgtes kopiprodukter (sko med Louboutins varemærkebeskyttede røde sål), sat til salg af eksterne sælgere.


Designeren gjorde gældende, at Amazon var ansvarlig for de derved skete krænkelser af hans varemærkeret.


Det konkrete spørgsmål i sagen var, hvorvidt Amazon selv gjorde brug af Louboutins varemærke, eller om det udelukkende var den eksterne sælger, der kunne tillægges ansvar herfor.


Amazon præsenterede varerne hidrørende fra eksterne sælgere på sin platform på samme vis, som Amazon præsentererede egne varer – blandt andet med sit eget logo på annoncerne fra de eksterne sælgere. Endvidere tilbød Amazon hjælp til de eksterne sælgere til både præsentationen af varerne samt til opbevaring og fragt.


De nationale domstole forelagde sagen for EUD for at få vejledning om, hvorvidt disse faktorer gjorde Amazon ansvarlig for eventuelle varemærkekrænkelser i EU-retlig forstand.


EUD har gennem årene afsagt en række tidligere afgørelser, der adresserer spørgsmålet om hvorvidt og hvornår en onlinemarkedsplads åben for eksterne sælgere, ifalder ansvar for eksterne sælgeres krænkelse af tredjemands varemærkerettigheder.


EUD har således blandt andet i en central dom fra 2011, c-324/09 (L’Oréal/eBay), fastslået at der ikke foreligger en varemærkekrænkelse fra onlinemarkedspladsens side, blot ved at det gøres muligt for dennes annoncører at henvise til varemærker, som det måtte vise sig, at de ikke har adkomst til, idet onlinemarkedspladsen ikke herved i sig selv anses for at gøre brug af sådanne varemærker.   


Dommen

Den 22. december 2022 afsagde EUD dom i den aktuelle sag.


Domstolen udtalte, at indehaveren af et websted der, ud over at have egne varer til salg, driver en onlinemarkedsplads åben for eksterne sælgere, i visse tilfælde kan ifalde ansvar for de eksterne sælgeres krænkelser af tredjemands varemærkerettigheder.


Domstolen fandt, at det afgørende herfor er, hvorvidt en almen forbruger kan få opfattelsen af, at varerne stammer fra operatøren af markedspladsen og ikke en ekstern sælger.


Det tungtvejende forhold i denne vurdering er ifølge domstolen, om der foreligger en klar skiltning af, hvilke annoncer, der stammer fra eksterne sælgere.


Endvidere udtalte domstolen, at den omstændighed, at operatøren viser eget logo på annoncerne, opstiller annoncerne ensartet, samt tilbyder assistance til oplagring og forsendelse, yderligere kan give en almindeligt oplyst og rimeligt opmærksom bruger opfattelsen af, at varerne stammer fra indehaveren af webstedet selv.


Betydning

EUD tog ikke direkte stilling til skyldsspørgsmålet i sagen, da det i sidste ende er op til de nationale domstole at afgøre dette. Meget peger dog i retning af, at EUD ser Amazon som ansvarlig for krænkelser af Louboutins varemærkeret.


Dette kan udledes af den omstændighed, at Amazons markedsføring af de pågældende varer umiddelbart opfylder de krænkelsesbetingelser, som domstolen oplistede i sin kendelse.


Sagen åbner derfor først og fremmest op for, at varemærkeindehavere lettere kan komme krænkelser til livs ved at holde større salgsplatforme ansvarlige i stedet for hver enkelt sælger.


Derudover er dommen fra EUD en vigtig rettesnor for europæiske virksomheder, der driver onlinemarkedspladser, hvor både tredjemænd samt virksomheden selv har varer til salg.


Den klare opfordring herfra er, at virksomheder, der udbyder varer til salg fra eksterne sælgere, for at undgå ansvar for en eventuel krænkelse af tredjemands varemærker, meget tydeligt markerer, hvilke annoncer der stammer fra eksterne sælgere, differentierer annoncernes udformning, samt undlader at anvende eget logo på eksterne sælgeres annoncer.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Bird & Bird logo
København
Sundkrogsgade 21
2100 København Ø
72 24 12 12
72 24 12 13
denmark@twobirds.com
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2023 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted