Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Vigtig info om Entreprenørgarantien

Vigtig info om Entreprenørgarantien


Entreprenørgarantien sikrer, at bygherren får dækning, hvis entreprenøren misligholder den indgåede aftale. Garantien bliver dog nedskrevet løbende, og det er derfor vigtigt, at bygherren reklamerer over mangler ved afleveringen eller hurtigst muligt derefter.

Formålet med entreprenørgarantien er, at den dækker, hvis entreprenøren misligholder aftalen. Dette kan for eksempel være, hvis der er fejl og mangler ved entreprenørens arbejde, eller hvis arbejdet er forsinket. Garantien beskytter således bygherren mod tab inden for den fastsatte beløbsgrænse.

Når AB 92 eller ABT 93 er vedtaget, skal entreprenøren stille en garanti senest otte dage efter aftalens indgåelse. Hvis entreprenøren ikke stiller garantien, kan det indikere, at entreprenøren er i økonomiske vanskeligheder. Bygherren er berettiget til at ophæve aftalen, hvis entreprenøren ikke stiller en betryggende garanti. Det antages dog, at ophævelsen forudsætter, at sikkerhedsstillelsen ikke er stillet inden for rimelig tid efter påkrav.

Nedskrivning af garantien
Garantien bliver løbende nedskrevet fra 15 % af entreprisesummen inden arbejdet afleveres til 0 % fem år efter afleveringen. Nedskrivningen ser således ud:

  • Garantien svarer til 15 % af entreprisesummen, indtil arbejdet afleveres

  • Garantien nedskrives til 10 % af entreprisesummen, når arbejdet er afleveret

  • Garantien nedskrives til 2 % et år efter afleveringen, med mindre bygherren skriftligt fremsætter krav om afhjælpning af mangler

  • Garantien bortfalder fem år efter afleveringen, med mindre bygherren har reklameret over mangler og krævet afhjælpning


Nedskrivningen til 10 % efter afleveringen af arbejdet kan ske, selvom de mangler, der blev påvist ved afleveringen, ikke er afhjulpet. Dette forudsætter dog, at arbejdet var i en sådan stand, at det kunne afleveres – og faktisk blev afleveret. Garantien kan dog ikke nedskrives fra 10 % til 2 %, hvis bygherren har fremsat krav om afhjælpning af mangler.

Fordi garantien nedskrives automatisk, er det ekstra vigtigt, at man som bygherre reklamerer over mangler ved arbejdet og kræver afhjælpning. Bygherrens reklamation skal være skriftlig, og bygherren skal specifikt angive manglerne. Det er derfor ikke tilstrækkeligt, at bygherren blot meddeler, at der generelt er mangler ved arbejdet. Bygherren har ikke pligt til at reklamere over for garanten inden for fristerne nævnt i AB 92 og ABT 93, men bygherren skal dog inden for rimelig tid gøre garanten opmærksom på, at der er reklameret over mangler. På den måde sikrer bygherren sig, at garanten ikke nedskriver garantien.

Bestemmelsen i AB 92 og ABT 93 vedrørende entreprenørens garantistillelse er stort set enslydende. AB 92 og ABT 93 er derfor behandlet samlet i dette nyhedsbrev.

Forældelse af garantien
Garantien beskytter ikke bygherren mod forældelse af kravet mod entreprenøren. Hvis bygherrens krav mod entreprenøren er bortfaldet på grund af forældelse, så er garantien også bortfaldet.

Garantifordringen efter AB 92 og ABT 93 forældes endvidere selvstændigt. Det betyder, at forældelsen af garantifordringen fortsætter med at løbe, selvom forældelsen af kravet mellem bygherren og entreprenøren er afbrudt, fordi der er anlagt en rets- eller voldgiftssag, eller der er sket foreløbig afbrydelse i form af udenretligt syn og skøn eller forligsdrøftelser. Det er derfor ikke tilstrækkeligt, at bygherren kun tager skridt over for entreprenøren til at afbryde forældelsen – bygherren er nødt til også at afbryde forældelsen over for garanten eller alternativt indgå en suspensionsaftale med denne.

IUNO mener
Det er vigtigt, at bygherren efter afleveringen reklamerer specifikt over mangler og kræver afhjælpning, så garantien ikke bliver nedskrevet. IUNO anbefaler derfor, at man som bygherre reklamerer hurtigst muligt, og at man samtidig gør garanten opmærksom på, at man har reklameret over manglerne til entreprenøren.

IUNO anbefaler endvidere, at man i et mangelforløb er opmærksom på, at garantifordringen forældes selvstændigt. Såfremt spørgsmålet om forældelse er relevant, kan bygherren forsøge at indgå en suspensionsaftale med garanten. Hvis det ikke kan lade sig gøre, er det vigtigt, at bygherren får afbrudt forældelsen af garantifordringen i tide.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Erhvervslejekontrakter - Her er de typiske fejl du skal være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Erhvervslejekontrakter - Her er de typiske fejl du skal være opmærksom på
Hvad skal du være opmærksom på ved erhvervslejekontrakter. Det kommer advokat, Kristina Meier Risbjerg, ind på her.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Er en del af ejendommen skyllet i havet?
Er en del af ejendommen skyllet i havet?
06/11/2024
Fast ejendom og entreprise, Skatte- og afgiftsret
Nye retningslinjer fra Social- og Boligstyrelsen: Hvad betyder de for opførelse af almene boliger?
Nye retningslinjer fra Social- og Boligstyrelsen: Hvad betyder de for opførelse af almene boliger?
19/11/2024
Fast ejendom og entreprise, Offentlig ret, Stats- og forvaltningsret
Fra bier til byggeri: Regler for biodiversitet i byggebranchen
Fra bier til byggeri: Regler for biodiversitet i byggebranchen
21/11/2024
Fast ejendom og entreprise
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Hvad gælder, når entreprenøren – og ikke bygherren - tegner byggeskadeforsikringen
Hvad gælder, når entreprenøren – og ikke bygherren - tegner byggeskadeforsikringen
21/11/2024
Fast ejendom og entreprise, Forsikring og erstatning
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted