Ny praksis vedrørende tinglysningsafgift
Som udgangspunkt skal der i forbindelse med en tinglysning af et ejerskifte af fast ejendom betales dels en fast tinglysningsafgift på 1.850 kroner og dels en variabel tinglysningsafgift på 0,6 procent af ejerskiftesummen.
Af tinglysningsafgiftslovens § 6 a fremgår imidlertid, at den variable tinglysningsafgift ikke skal betales, når ejerskiftet bl.a. skyldes en tilførsel af aktiver for selskaber m.v. I et sådant tilfælde er det med andre ord alene den faste tinglysningsafgift, der skal betales.
Højesteret har i SKM 2021.110 H fastslået, at interessentskaber er omfattet af begrebet ”selskaber m.v.” i tinglysningsafgiftslovens § 6 a. Derudover udtalte Højesteret, at der ved ”tilførsel af aktiver” i tinglysningsafgiftslovens § 6 a skal forstås en transaktion, hvorved et selskab m.v. uden at være opløst tilfører den samlede eller en eller flere grene af sin virksomhed til et andet selskab m.v. mod at få tildelt aktier eller anparter i det modtagende selskabs kapital.
En tilførsel af aktiver i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 6 a forudsætter herefter, at to betingelser er opfyldt.
- Den første betingelse er, at der sker en overdragelsen af den samlede eller en eller flere grene af en virksomhed.
- Den anden betingelse er, at vederlaget alene udgøres af en tildeling af aktier m.v. i det modtagende selskab.
Udstrækningen af særligt den anden betingelse har givet anledning til tvivl. Det har således hidtil været uafklaret, om en ret til at indtræde i et interessentskab kan udgøre et vederlag.
I Skatterådets afgørelse fra december 2022 fandt Skatterådet, at en ret til at indtræde som interessent i det modtagende interessentskab ikke udgjorde et vederlag i henhold til tinglysningsafgiftslovens § 6 a. Landsskatteretten har imidlertid ændret Skatterådets afgørelse med sin afgørelse af 22. november 2023.
Landsskatterettens afgørelse
Sagen omhandlede en række kommuners ønske om at sammenlægge to interessentskaber. Sammenlægningen blev gennemført ved, at samtlige aktiver, herunder faste ejendomme, blev overdraget fra det ene interessentskab til det andet.
Som vederlag for overdragelsen fik det afgivende interessentskab en ret til at blive optaget som interessent i det modtagende interessentskab.
Spørgsmålet var herefter, om tinglysningen af adkomstændringen til de overdragne faste ejendomme var omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 6 a med den virkning, at det alene var den dagældende faste tinglysningsafgift på 1.750 kroner (i dag 1.850 kroner), der skulle betales.
Afgørende i den forbindelse var, om en tildeling af en ret til at blive optaget som interessent i det modtagende interessentskab kunne udgøre et vederlag for en tilførsel af aktiver. Dette fandt Landsskatteretten var tilfældet.
Landsskatterettens afgørelse omhandler det forhold, at en ret til at indtræde i det modtagende interessentskab kan udgøre et vederlag for en tilførsel af aktiver i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 6 a. Det er derfor fortsat uafklaret, om noget tilsvarende gør sig gældende for de øvrige selskaber, der er omfattet af bestemmelsen.
Ændring af praksis og mulighed for tilbagesøgning af den variable tinglysningsafgift
Med afgørelsen fra Landsskatteretten er der sket en udvidelse af begrebet ”tilførsel af aktiver” i tinglysningsafgiftslovens § 6 a. Det er således tale om en ændring af Skattestyrelsens hidtidige praksis, at en ret til at indtræde i et interessentskab kan udgøre et vederlag for en tilførsel af aktiver.
Skattestyrelsen har udsendt et udkast til styresignal, hvoraf det fremgår, at praksis er ændret. Udkastet til styresignal er sendt i høring, og der er frist for afgivelse af høringssvar den 25. april 2024.
Ændringen af praksis giver muligheden for genoptagelse og dermed tilbagesøgning af den variable tinglysningsafgift på 0,6 procent af ejerskiftesummen, hvis denne er betalt i overensstemmelse med den hidtidige praksis, der nu er underkendt. Genoptagelse kan ske, hvis der anmodes herom senest tre år efter angivelsesfristens udløb.
Hvis der er tale om en ekstraordinær genoptagelse, skal anmodningen være Skattestyrelsen i hænde senest seks måneder efter, at praksisændringen er kommet til kundskab.
Hvis der er behov for en vurdering af, om der er basis for tilbagesøgning af den variable tinglysningsafgift i relation til en konkret overdragelse, er vi naturligvis behjælpelig med en vurdering heraf.