Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Tomme tanke buldrer mest?

Kromann Reumert
25/10/2023
Tomme tanke buldrer mest?
Kromann Reumert logo
Hvornår er det godtgjort, at den vindende tilbudsgiver ikke kan opfylde et eller flere mindstekrav? Og hvordan skal ordregiver reagere, når der bliver sat spørgsmålstegn ved den vindende tilbudsgivers konditionsmæssighed? Det har Klagenævnet for Udbud behandlet i en nyere kendelse.

Klagenævnet for Udbuds kendelse fra den 13. september 2023 – HMK Bilcon A/S mod Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse


Kort om sagen 

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) udbød som offentligt udbud efter udbudsloven en rammeaftale vedrørende servicering af forsvarets mobile tankanlæg og tankvogne, konkret de mobile tank- og pumpesystemer (MTPS).


Servicen bestod af tre hovedelementer, nemlig regelmæssige eftersyn (planlagt vedligehold og prøvning), uforudsete reparationer (udbedring af skader og defekter) samt operativt betingede nødvendige modifikationer (ændringer på et eller flere tankanlæg).


FMI havde i udbudsmaterialet angivet, at alle krav i udbudsmaterialet var mindstekrav, der ubetinget skulle opfyldes.


Kontrakten blev tildelt Fredericia Tankvognsudstyr A/S, hvorefter en forbigået tilbudsgiver, HMK Bilcon A/S, gjorde FMI opmærksom på en række forhold, som efter HMK Bilcons opfattelse medførte, at Fredericia Tankvognsudstyrs tilbud ikke levede op til visse mindstekrav. HMK Bilcon søgte samtidig om aktindsigt. FMI fremsendte på baggrund af henvendelsen en anmodning til Fredericia Tankvognsudstyr om at bekræfte opfyldelse af mindstekravene. Fredericia Tankvognsudstyr bekræftede dette.


HMK Bilcon klagede herefter til Klagenævnet for Udbud med påstand om, at Fredericia Tankvognsudstyr ikke opfyldte to konkrete mindstekrav om, at serviceværkstedsfaciliteter skulle være til rådighed inden for en radius på 150 km fra forsvarets lokationer, og at reparationer og modifikationer af MTPS skulle udføres på en bestemt måde. HMK Bilcon baserede i vidt omfang sin påstand på sit "kendskab til det snævre marked".


Klagenævnet for Udbuds kendelse

Klagenævnet for Udbud fandt indledningsvist, at der i udbudsmaterialets ordlyd ikke var grundlag for at udlede et krav om, at mindstekravene skulle være opfyldt allerede ved tilbudsafgivelsen.


Klagenævnet fremhævede, at der ikke var forhold i tilbuddet fra Fredericia Tankvognsudstyr, der i henhold til udbudslovens § 159, stk. 3, og § 164, stk. 2, gav anledning til, at ordregiver skulle have foretaget kontrol af oplysningerne og dokumentationen i tilbuddet forud for tildelingsbeslutningen. Klagenævnet udtalte videre, at ordregiver (på ulovbestemt grundlag) er forpligtet til at undersøge oplysninger, som ordregiveren bliver bekendt med efter tildelingsbeslutningen, men før kontraktindgåelsen, hvis sådanne oplysninger kan skabe tvivl omkring tilbuddets oplysninger.


Klagenævnet fandt i den konkrete sag, at der i lyset af FMI's henvendelse til Fredericia Tankvognsudstyr, hvor Fredericia Tankvognsudstyr havde bekræftet opfyldelse af mindstekravene, ikke var det fornødne grundlag for at tilsidesætte FMI’s skønsmæssige vurdering af, at der ikke skulle foretage yderligere kontrol af oplysningerne og dokumentationen i tilbuddet fra Fredericia Tankvognsudstyr inden kontraktindgåelsen. Klagenævnet lagde herved blandt andet vægt på, at Fredericia Tankvognsudstyr også i deres tilbud havde bekræftet , at de opfyldte de pågældende mindstekrav. 


Vores bemærkninger 

Kendelsen udspringer af den efterhånden "klassiske" situation, hvor en forbigået tilbudsgiver på baggrund af sit markedskendskab mv. mener, at den vindende tilbudsgiver ikke har opfyldt – og måske endda heller ikke vil kunne opfylde – visse konkrete krav.


Kendelsen understreger (igen), at det er den forbigåede tilbudsgiver, der bærer bevisbyrden for, at vinderen ikke har opfyldt de pågældende krav. Generelle henvisninger til tilbudsgiverens almene markedskendskab er ikke tilstrækkeligt til at påvise dette. Og hvis der ikke er konkrete holdepunkter i selve tilbudsmaterialet for den forbigåede tilbudsgivers synspunkt, så bliver det oftest en ganske svær bevisbyrde at løfte. Det lykkedes eksempelvis for klageren i en anden sag mod FMI, som vi tidligere har skrevet om.


Ordregiveren er omvendt i udgangspunktet berettiget til at lægge tilbuddets oplysninger til grund, men skal dog ved tvivl om rigtigheden af tilbudsgivers oplysninger foretage nærmere undersøgelser. Såfremt ordregiver har foretaget sådanne undersøgelser, er Klagenævnet imidlertid tilbageholdende med at tilsidesætte ordregiverens skønsmæssige vurdering af, om yderligere undersøgelser er nødvendige. Det er særligt udtalt i kendelsen, idet FMI's "undersøgelse" tilsyneladende alene bestod i at anmode Fredericia Tankvognsudstyr om at bekræfte, at de opfyldte de pågældende mindstekrav. Samme tilgang har nævnet også accepteret i eksempelvis kendelsen fra den 23. marts 2021, Copenhagen Global A/S mod Udenrigsministeriet, og kendelsen fra den 1. maj 2019, NetNordic Communication A/S mod Region Sjælland.


Ordregivere indrømmes derfor et relativt vidt skøn, som kun kan modbevises ved egentlig, pålidelig dokumentation – hvilket dog kan være vanskeligt at nå at indhente i en relativt kort proces om opsættende virkning, og eksempelvis er det uklart, om HMK Bilcon "nåede" at få aktindsigt, inden kendelsen blev afsagt.


Læs Klagenævnet for Udbuds kendelse fra den 13. september 2023

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted