Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet

Bird & Bird
11/10/2024
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Bird & Bird logo
Et udbud af sociale tjenesteydelser efter light-regimet resulterede i kun én tilbudsgiver, og en annulleret udbudsproces – dog først efter flere forhandlingsrunder. Klagenævnet fandt, at Ordregiver havde ret til at annullere udbuddet, men fastslog, at de gentagne forhandlinger om "endelige" tilbud overtrådte gennemsigtighedsprincippet.

Artiklen angår Klagenævnet for Udbuds afgørelse af 26. september 2024, der kan tilgås her.


Manglende konkurrence efter lang udbudsproces

I januar 2023 udbød Region Syddanmark (Regionen) en kontrakt om drift af en privat fødeklinik i Kolding. Kontrakten blev udbudt som et udbud med forhandling efter ud-budslovens afsnit III (light-regimet). 


Fristen for anmodning om prækvalifikation udløb den 20. februar 2023, hvor Silkeborg Jordemoderhus ApS (SJ) som den eneste virksomhed havde indgivet en ansøgning, og blev herefter prækvalificeret. 


Ifølge udbudsbetingelserne, skulle tilbudsgiverne afgive ”indledende” tilbud, der efter-følgende ville indgå i en forhandlingsrunde. På baggrund heraf skulle der afgives et ”endelig” tilbud, der ikke ville blive forhandlet om.


SJ nåede at afgive hele tre ”endelige” tilbud i udbudsprocessen – to af disse efter forhandlingsrunder - inden Regionen i sep-tember 2023 annullerede udbuddet med begrundelsen manglende konkurrence i ud-budsprocessen. SJ indgav herefter den 13. november 2023 en klage til Klagenævnet for Udbud, med på-stand om, at Regionens annullering var usaglig og i strid med principperne i udbudslo-vens § 2. SJ anmodede derfor klagenævnet om at ophæve Regionens beslutning.


Ydermere påstod SJ, at Regionen uberettiget i flere omgange havde forhandlet om ”en-delige” tilbud, samt at der under udbudsprocessen var blevet ændret på grundlæggende elementer.


Saglig annullation, men uklar proces

Angående annullationen udtalte klagenævnet, at Regionen ifølge udbudsmaterialet havde ret til at annullere udbuddet på et sagligt grundlag. Regionens begrundelse for annullationen var videre, at de kun modtog ét tilbud, som ikke levede op til forventnin-gerne om kvalitet og økonomisk robusthed.


Klagenævnet understregede i forlængelse heraf, at en ordregiver ifølge udbudsreglerne kan annullere et udbud, hvis det ikke strider mod princippet om ligebehandling eller er usagligt. Klagenævnet fandt ikke, at SJ havde påvist, at Regionens annullation var usag-lig eller i strid med hverken principperne om ligebehandling og gennemsigtighed.


Dernæst behandlede klagenævnet spørgsmålet om de gentagne forhandlinger om ”en-delige” tilbud. Det blev her udtalt, at Regionen unægtelig havde afholdt forhandlinger om ”endelige” tilbud ad flere omgange, og at dette var i strid med udbudsbetingelserne, ifølge hvilke der ikke ville blive forhandlet om ”endelige” tilbud. Udbudsprocessen var således uklar, og Regionen overtrådte på denne vis gennemsigtighedsprincippet i ud-budslovens § 2.


Endelig tog klagenævnet stilling til påstanden angående de foretagne ændringer i ud-budsmaterialet. Det blev her fastslået, at der i forbindelse med forhandlingerne var ble-vet justeret på en afregningsmodel - dog uden indvirkning på evalueringsmodellen. Derudover var der blevet præciseret visse konkurrencekrav. 


Siden SJ var eneste tilbudsgiver, var konkurrencen dog ifølge klagenævnet ikke blevet påvirket, og Regionen havde således ikke i denne forbindelse handlet i strid med prin-cipperne i § 2.


Overraskende påstande, ikke overraskende kendelse

Kendelsen er på visse punkter en lidt pudsig størrelse, men ikke så meget på grund af resultatet.


For ordregivere er det selvfølgelig rart at få bekræftet, at der stadig skal ganske meget til, før en annullation af et udbud vil blive anset for usaglig.I dette udbud vidste man, efter prækvalifikation, at der kun ville komme ét tilbud, men selv her vil en annullation, begrundet i manglende konkurrence efter modtagelse af det ene tilbud, i sagens natur være tilstrækkelig, hvis det afgivne tilbud ikke lever op til, hvad man havde forventet. Resultatet er derfor ikke overraskende.


Overraskende er det heller ikke, at man som ordregiver, selv i et tilfælde med én til-budsgiver, ikke kan fravige oprindeligt beskrevne udbudsprocedure, og her efter for-handling anmode om ”endelige” tilbud for så - ad to omgange – at forhandle om disse endelige tilbud.


Modellen er ikke principiel umulig, men muligheden burde i så fald være beskrevet i udbuddet, og henset til ordlyden i udbudsloven bør man i sådanne modeller aldrig kalde et tilbud for ”endeligt”, hvis man ønsker at bibeholde en mulighed for forhandling.


Endelig bemærkes, for så vidt angår de foretagne ændringer i udbudsmaterialet, at i en situation som den foreliggende, hvor alene én virksomhed har ansøgt om prækvalifikati-on, vil der formentligt skulle ganske meget til, før de foretagne ændringer er ulovlige, idet ændringerne overordnet betragtet kun kan være problematiske, hvis de kunne have øget interessen for udbuddet for de potentielle bydere, som i denne sag havde afstået fra at søge om prækvalifikation.De ovennævnte forhold er alle gentagelser eller naturlige udløbere af tidligere praksis og kunne, langt henad vejen, formentligt være forudset af klager.


Det, der måske snarere kunne undre, er, at klager i denne sag ikke holder sig til sin principale påstand om, at annullation var usaglig, og at kontrakten skulle have været tildelt, men nedlægger subsidiære påstande om, at klager som eneste bydende har del-taget i en udbudsproces, hvor der er gennemført ulovlige forhandlinger og foretaget ulovlige ændringer af udbudsmaterialet.


Er udbudsprocessen ulovlig, kan ordregivers annullation heraf næppe anses som andet end en saglig reaktion herpå, og selv om påstandene om disse forhold var subsidiære til påstanden om usaglig annullation, sidder man ikke desto mindre med en følelse af, at de subsidiære påstande godt kunne spænde ben for hovedpåstanden, og at disse måske alene har været nedlagt for at få klagegebyret retur.


Taktikken gav dog her bonus i form af sagsomkostninger på 30.000 kr., hvilket i lyset af sagens samlede resultat kan forekomme en smule overraskende.


I øvrigt kommer klagen i kølvandet på en række lignende klager, fx klagenævnets ken-delse af 28. februar 2023 (https://www.twobirds.com/da/insights/2023/denmark/manglende-angivelse-af-rammeaftalens-maksimale-vaerdi-forte-til-annullation), hvor man som tilbudsgiver har været fuldt bekendt med eller accepteret de forhold under selve udbuddet, som man efterfølgende påklager.


Da denne viden i forhold til lovligheden er udbudsretligt irrelevant, har klager i flere tilfælde fået ret i nogle af sine påstande, men da klager i disse tilfælde højst kan håbe på annullation og genudbud, er den kommercielle gevinst ved et sådant medhold i klage-nævnet måske ikke altid helt åbenbar.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Regeringen varsler: Flere ændringer på vej på udbudsrettens område
Regeringen varsler: Flere ændringer på vej på udbudsrettens område
03/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted