Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Tilbuds­platforme afgiver tilsagn om at fjerne mindste­priser

Kromann Reumert
17/09/2020
Tilbuds­platforme afgiver tilsagn om at fjerne mindste­priser
Kromann Reumert logo
Happy Helper og Hilfr har afgivet tilsagn om at fjerne mindstepriser på de rengøringsydelser, der udbydes via virksomhedernes platforme. Tilsagnene kommer i kølvandet på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens betænkeligheder ved platformenes brug af faste minimumstakster som en del af deres vilkår og betingelser.

Konkurrencerådets afgørelser af 26. august 2020 – (1) Minimumspris på Happy Helpers platform og (2) Minimumspriser på Hilfrs platform


Baggrund

Happy Helper og Hilfr er tilbudsplatforme, som formidler kontakt mellem udbydere af rengøringsydelser og slutkunder. Som udgangspunkt er udbyderne af rengøringsydelserne selvstændigt erhvervsdrivende, som indgår aftaler om rengøringsydelser direkte med kunderne. Happy Helper og Hilfr faciliterer dermed blot kontakten mellem parterne.


I januar 2019 foretog Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en kontrolundersøgelse hos platformsvirksomhederne, fordi styrelsen – i forbindelse med en generel kortlægning af platformes udbredelse i Danmark – var blevet opmærksom på, at begge platforme anvendte minimumspriser. Undersøgelserne resulterede i, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indledte individuelle undersøgelser af begge platforme.


Et af vilkårene, som udbyderne af rengøringsydelserne skulle forpligte sig til for at kunne anvende platformene, var at kræve en vis minimumspris. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderede, at dette vilkår skabte et "prisgulv", der kunne skade den frie konkurrence om netop prisen. Hilfr opererede med en timetakst på minimum 130 kr. (ekskl. diverse gebyrer), mens Happy Helpers minimumstakst var på 120 kr. (ekskl. diverse gebyrer).


Ud over minimumspriserne undersøgte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også Hilfr-platformens såkaldte "SuperHilfrere". På Hilfr-platformen overgår en rengøringsudbyder automatisk til at blive SuperHilfr, når vedkommende har arbejdet mere end 100 timer via platformen. Udbydere kan dog frit vælge at fortsætte som selvstændige Hilfr'ere. SuperHilfrere er omfattet af en overenskomst, der blandt andet giver ret til feriepenge, platformskommission, pension og sundhedsordning. SuperHilfrere modtager en jobbekræftelse for hver rengøringsydelse, men modtager dog også et ansættelsesbevis, når vedkommende starter som SuperHilfr. SuperHilfrere var også omfattet af kravet om minimumstakst.


Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse viste, at det ikke kan afvises, at SuperHilfere må betragtes som ansatte i konkurrenceretlig forstand. Dette er er en vigtig sondring, da man som ansat ikke er omfattet af konkurrencereglerne. Det er til gengæld selvstændigt erhvervsdrivende. Spørgsmålet blev dog aldrig endeligt afklaret, da sagen blev afsluttet med tilsagn.

 

Tilsagnene

Sagen, og dermed styrelsens undersøgelser, blev afsluttet ved, at Happy Helper og Hilfr afgav tilsagn om at ændre praksis, som Konkurrencerådet accepterede.


Tilsagnene angik følgende:


Happy Helper og Hilfr forpligter sig til at sikre og understøtte, at der ikke fremgår vilkår og udsagn om minimumspriser, eller at der på anden vis anvendes minimumspriser for selvstændige, der anvender platformene.


Hilfr forpligter sig til at sikre, SuperHilfrere er ansatte i konkurrenceretlig forstand:

  • Hilfr skal sikre et over-/underordnelsesforhold mellem Hilfr og SuperHilfere.
  • Hilfr skal bære den økonomiske risiko, hvilket skal sikres ved at indarbejde et nyt afsnit i forretningsbetingelserne, der tydeliggør dette.

Tilsagnene gælder tidsubegrænset.


Hvad viser afgørelserne?

Konkurrencemyndighederne udviser betydelig interesse for onlineplatforme, der faciliterer formidling mellem udbydere og kunder. Afgørelserne viser, at man som onlineplatform skal være varsom med, hvilke vilkår og betingelser man fastsætter for de brugere af platformen, der betragtes som selvstændige. Selvstændigt erhvervsdrivende, for eksempel konsulenter, er omfattede af konkurrencereglerne, og derfor vil vilkår, der påvirker konkurrenceparametrene på platformen – eksempelvis mindstepriser – mellem selvstændige, der er konkurrenter, være ulovlige.


Læs Konkurrencerådets afgørelse om minimumspris på Heppy Helpers platform.


Læs Konkurrencerådets afgørelse om minimumspris på Hilfrs platform

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Artikler, der kunne være relevante for dig
Kan en berider tilbageholde en hest som sikkerhed for betaling?
Kan en berider tilbageholde en hest som sikkerhed for betaling?
20/05/2025
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Contracts-for-Difference som støtteordning i havvindudbud
Contracts-for-Difference som støtteordning i havvindudbud
22/05/2025
Konkurrenceret, Energi og forsyning
Ny lov skal sikre ansvarlig brug af AI
Ny lov skal sikre ansvarlig brug af AI
19/05/2025
Ansættelses- og arbejdsret, Øvrige, EU-ret
Rema 1000 har afgivet ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende oplysninger i fusionssag
Rema 1000 har afgivet ukorrekte, ufuldstændige eller vildledende oplysninger i fusionssag
28/05/2025
Konkurrenceret
Hullerne var faktisk i osten. EU-Domstolen bekræfter AG's perspektiv på eksklusiv distribution.
Hullerne var faktisk i osten. EU-Domstolen bekræfter AG's perspektiv på eksklusiv distribution.
12/06/2025
Konkurrenceret, EU-ret
Gør forsikringsselskaberne usikre: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan bruge sit nye konkurrenceværktøj i forsikringssektoren
Gør forsikringsselskaberne usikre: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan bruge sit nye konkurrenceværktøj i forsikringssektoren
13/06/2025
Konkurrenceret, Forsikring og erstatning
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted