Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Opfordring til tagging ulovligt i Danmark

Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
IUNO logo
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en virksomhed, der opfordrede konkurrencedeltagere til at fortælle deres venner om konkurrencen på de sociale medier. I den forbindelse har Forbrugerombudsmanden offentliggjort en meddelelse, der indskærper spamforbuddet i markedsføringsloven.

I en ny meddelelse indskærper Forbrugerombudsmanden spamforbuddet i markedsføringsloven. Læs med her for at blive klogere på de nye regler.


Hvad er spamforbuddet?

Ifølge markedsføringsloven må virksomheder ikke markedsføre sig ved at sende mails, sms’er og anden elektronisk post til modtagere, uden at først at have fået modtagerens samtykke. Det kalder man i daglig tale for ”spamforbuddet”.


Krav om tags er forbudt

Det er tidligere blevet fastslået, at konkurrencer på sociale medier, der kræver, at deltagerne tagger andre personer, er i strid med spamforbuddet. Den notifikation, som den taggede person modtager, udgør spam. Det er nemlig elektronisk markedsføring fra virksomheden, som den taggede person ikke har givet samtykke til at modtage.


Opfordring til tags kan også være forbudt

I en afgørelse fra den 20. august 2024 har Forbrugerombudsmanden vurderet, at formuleringer, der på den ene eller anden måde skaber et incitament for konkurrencedeltagere til at tagge andre, også er i strid med spamforbuddet i markedsføringsloven.


Det betyder at formuleringer som ”Fortæl i kommentaren, hvem du synes også skal have chancen for at vinde” eller ”Kommenter nedenfor, hvem du ønsker at dele præmien med” er i strid med spamforbuddet. Det gælder også, selvom deltagerne kan kommentere et navn uden at tagge andre brugere. Det er fordi det i praksis er sandsynligt, at deltagerne ender med at tagge andre.


Forbrugerombudsmanden anbefaler, at virksomheder, der bruger lignende formuleringer, gør det klart for deltagerne, at de ikke må tagge andre personer i forbindelse med konkurrencen. På den måde kan de mindske risikoen for spam.


IUNO mener

Afgørelsen viser, at virksomheder kan være i karambolage med spamforbuddet i situationer, hvor deres opfordring til at kommentere på en konkurrence kan læses som en opfordring til at tagge andre brugere.


IUNO anbefaler derfor, at virksomheder gennemgår deres politikker for konkurrencer på sociale medier og sikrer sig, at de har klare retningslinjer for, hvordan de formulerer opslag med konkurrencer.


[Forbrugerombudsmandens afgørelse i sag 24/08906 af den 20. august 2024 samt pressemeddelelse af 22. august 2024]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
IUNO logo
København
Njalsgade 19C, 3
2300 København S
53 74 27 00
communication@iuno.law
Stockholm
Grev Turegatan 30
114 38 Stockholm
Oslo
Tollbugata 8
0152 Oslo
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
09/10/2024
E-handel og markedsføring
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted