Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Tilbudsevaluering ved brug af "varekurv"

Kromann Reumert
30/01/2023
Tilbudsevaluering ved brug af "varekurv"
Kromann Reumert logo
I to nylige klagesager over det samme udbud har Klagenævnet for Udbud blandt andet taget stilling til betydningen af, at udbudsmaterialet indeholdt modstridende oplysninger om, hvorvidt udbuddet vedrørte én eller fire rammeaftaler, og om ordregiver kunne anvende en "repræsentativ varekurv" til evalueringen af underkriteriet pris. Læs mere om de to kendelser i denne nyhed.

Klagenævnet for Udbuds kendelser af 5. januar 2023, Nutricia A/S og af 6. januar 2023, Mediq Danmark A/S, begge mod Høje-Taastrup, Brøndby, Køge og Odsherred Kommune.


Kort om sagerne

I juli 2022 gik fire kommuner sammen om et indkøb af klinisk ernæring og utensilier. Der var tale om et sortimentsudbud, som vedrørte levering af et stort antal forskellige varer. Tildelingskriteriet var bedste forhold mellem pris og kvalitet, med underkriterierne "Pris" og "Kvalitet/Service", som hver indgik med 50% i evalueringen.


I forhold til evalueringen af underkriteriet "Pris" anvendte kommunerne en såkaldt "varekurv" med et repræsentativt udsnit af de tilbudte varer. Prisen for dette fiktive indkøb ville så udgøre den evalueringstekniske pris. Indholdet af varekurven var på forhånd oplyst som en del af udbudsmaterialet, og kommunerne opfordrede til, at tilbudsgiverne selv foreslog, hvilke produkter, der svarede til produkterne i varekurven. Kommunerne ville også selv foretage en vurdering heraf og muligvis – efter eget skøn – udvælge (andre) varer fra tilbudsgiverens tilbudte sortiment, der var (mere) "sammenlignelige". Det fremgik af udbudsmaterialet efter hvilke parametre, kommunerne ville vurdere produkternes sammenlignelighed.


Tre tilbudsgivere afgav tilbud, og kommunerne besluttede at tildele kontrakten til DanuCare ApS. De to forbigåede tilbudsgivere, Nutricia A/S og Mediq Danmark A/S, indgav herefter hver sin klage over udbuddet. Både Nutricia og Mediq gjorde adskillige klagepunkter gældende, hvoraf enkelte gik igen i begge kendelser. Interessant i sagerne er dog særligt to påstande:


For det første gjorde begge klagere gældende, at tilbudsvurderingen på grundlag af en repræsentativ varekurv, hvor det ikke var nøjagtigt beskrevet på forhånd, hvilke produkter der ville blive evalueret, ikke var tilstrækkelig specifik. Både Nutricia og Mediq gjorde gældende, at sammensætningen af varekurven (og dermed evalueringsmodellens udfald) afhang af de indkomne tilbud på en måde, der beroede på ordregivers valg efter åbningen af tilbuddene.


Derudover klagede Mediq for det andet over, at der ifølge udbudsbekendtgørelsen blev udbudt én rammeaftale (og at denne ikke var opdelt i delkontrakter), mens det andre steder i udbudsmaterialet var beskrevet, at den vindende tilbudsgiver skulle indgå fire separate rammeaftaler med de enkelte kommuner. Dette er en model, der ofte ses i f.eks. fælleskommunale indkøb, der er struktureret som én samlet proces, men hvor der efterfølgende indgås separate aftaler med hver af de 'bagvedliggende' kommuner.


Klagenævnet for Udbuds kendelse

Klagenævnet udtalte i begge kendelser, at den i udbuddet anvendte model for tilbudsevaluering ved anvendelse af varekurv var i overensstemmelse med udbudslovens § 45 om sortimentsudbud. I Mediq-kendelsen gik Klagenævnet endda et skridt videre ved at bemærke, at der heller ikke kan stilles krav om, at ordregiver på forhånd offentliggør indholdet af varekurven.


Klagenævnet fandt på denne baggrund ikke, at 'varekurvsmodellen', sådan som kommunerne havde anvendt den, var i strid med gennemsigtighedsprincippet eller gav ordregiver et frit valg imellem tilbuddene. Det forhold, at kommunernes vurdering af produkternes "sammenlignelighed" beroede på et fagligt skøn (ud fra nogle fastsatte parametre), kunne ikke i sig selv føre til et andet resultat.


Til gengæld gav Klagenævnet Mediq medhold i påstanden om, at udbudsmaterialet indeholdt modstridende oplysninger om, hvorvidt der var tale om én samlet eller fire individuelle rammeaftaler. Klagenævnet fandt, at de modstridende oplysninger gjorde udbudsmaterialet uigennemsigtigt og dermed uegnet til at danne grundlag for en tildeling. På baggrund heraf annullerede Klagenævnet kommunernes tildelingsbeslutning.


Begge klager indeholdt som nævnt også en række andre påstande, herunder om forståelsen af mindstekrav (både Mediq og Nutricia) og angivelse af specifikke varemærker i udbudsmaterialet (Mediq). Ingen af disse påstande blev taget til følge.


Vores bemærkninger

Kendelserne viser først og fremmest et konkret eksempel på, hvordan en ordregiver overordnet set lovligt kan udforme en varekurv til brug for tilbudsevalueringen. Kendelserne er særligt illustrative i forhold til at finde balancen imellem, at evalueringsmodellen skal være repræsentativ samt klart defineret og beskrevet, uden at tilbudsgiverne derved får mulighed for at udnytte systemet, og kendelserne giver også ordregiversiden noget 'bevægelsesfrihed' i forhold til en vurdering af, om en konkret sammensætning af en varekurv nu også er – reelt – sammenligneligt udfyldt.


Derudover understreger kendelsen vigtigheden af, at udbudsmaterialet er læst på tværs og eksempelvis ikke indeholder modstridende oplysninger, da det i værste fald kan medføre, at tildelingen annulleres. Særligt i nyere praksis anlægger Klagenævnet her en vurdering af, om uklarheden reelt har givet anledning til tvivl eller kan anses for at have haft konkret betydning for tilbudsgiverne – hvilket i denne konkrete sag formentlig ikke kunne udelukkes. Også selvom der nok – i hvert fald set udefra – ikke rigtig var tvivl om hverken volumen eller de bagvedliggende kunder, men kun om der skulle kontraktstyres og leveres i henhold til én eller fire kontrakter.


Læs Klagenævnet for Udbuds kendelse af 5. januar 2023.


Læs Klagenævnet for Udbuds kendelse af 6. januar 2023.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted