Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Tilbud tog ikke forbehold over for grundlæggende elementer i udbud efter forsyningsvirksomhedsdirektivet

Bird & Bird
11/05/2017
Tilbud tog ikke forbehold over for grundlæggende elementer i udbud efter forsyningsvirksomhedsdirektivet
Klagenævnet anvender en helhedsvurdering af det samlede udbudsmateriale, når nævnet tager stilling til, hvorvidt et tilbud tager forbehold for grundlæggende elementer. Som eksempel kan et notat fra spørgsmål svar i udbud med forhandling få afgørende betydning for en kommende tvist vedrørende forståelsen af udbudsmaterialet.

 

Faktum

HOFOR A/S udbød, som udbud med forhandling efter forsyningsvirksomhedsdirektivet (direktiv 2014/25/EU), en kontrakt vedrørende konvertering af varmeværk med udskiftning af eksisterende dampkedler med yderligere optioner.

HOFOR A/S prækvalificerede tre tilbudsgivere deriblandt Varmodan A/S og Dansk Energi Service A/S. Alle deltagere afgav indledende og reviderede tilbud inden udløbet af tilbudsfristen.

HOFOR A/S valgte den 25. november 2016 at tildele kontrakten til Varmodan A/S, hvorefter Dansk Energi Service A/S klagede over tildelingen.

Dansk Energi Service A/S mente, at HOFOR A/S var uberettiget til at tage Varmodan A/S' tilbud i betragtning, i første omgang (påstand 1) fordi der var tale om et alternativt tilbud, hvilket udbudsmaterialet ikke gav adgang til, og i anden omgang (påstand 2) fordi det beskrevne alternativ måtte anses som et forbehold for grundlæggende elementer i udbuddet.

For så vidt angik påstand 2, var luftindtaget (blæserne) i udbudsmaterialet på to tegninger vist som placeret over kedlerne, men af Varmodan A/S' tilbud indgik et særskilt bilag med overskriften "Alternativ løsning", hvor det var beskrevet, at luftindtaget kunne "monteres til gulvet".

Dansk Energi Service A/S anførte på den baggrund, at "det klart fremgik af udbudsmaterialet, herunder tegningerne, at forbrændingsluften skulle tages via det eksisterende luftindtag og føres til blæserne, der er placeret i galleri over kedlerne".

Under udbudsfasen havde HOFOR A/S udsendt et notat i forbindelse med spørgsmål/svar til udbudsmaterialet vedrørende anderledes placering af kedler end skitseret på opstillingsplanen. HOFOR A/S havde henvist til "afsnit 2.9 Layout og adgangsforhold", hvor det fremgik, at det var "tilladt at komme med nyt designforslag", hvilket i følge HOFOR A/S bekræftede, at placeringen af blæserne indgik som et konkurrenceparameter med mulighed for forskellige løsninger" under delkriteriet "Layout".


Klagenævnet udtaler


Klagenævnet slog indledningsvist fast, at udbuddet var et forhandlingsudbud under forsyningsvirksomhedsdirektivet, og et af konkurrenceparametrene var delkriteriet "Layout" til underkriteriet "Teknisk Løsning".

HOFOR A/S havde i de tekniske specifikationer og tegningsmaterialet beskrevet og skitseret en løsning, som alene viste en placering for blæserne i et galleri over kedlerne. Det fremgik således ikke, "at den beskrevne placering af blæserne ikke" kunne fraviges.

Ved afgørelsen lagde Klagenævnet vægt på en helhedsbedømmelse af "udbuddets karakter, indholdet af udbudsmaterialet, herunder beskrivelsen af det udbudte, det fastlagte konkurrenceparameter om "Layout" og HOFOR A/S’ svar på spørgsmål 1".

Klagenævnet fandt på den baggrund, at den skitserede placering af forbrændingsluftblæserne ikke kunne "anses for et mindstekrav og heller[…] ikke for et sådant grundlæggende element i beskrivelsen af det udbudte, at Varmodan A/S’ forslag om en anderledes placering må anses for et forbehold for mindstekrav eller for grundlæggende elementer i udbudsgrundlaget".

Klagenævnet konkluderede, at så længe forslaget "ikke fraviger mindstekrav eller grundlæggende elementer i udbudsgrundlaget, er der ikke tale om et alternativt tilbud efter forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 64".

Baseret på denne konklusion var der ikke var grundlag for at tage hverken påstand 1 eller 2 til følge.


Bird & Birds kommentarer


Klagenævnet fastslår indledningsvis det ganske sunde princip om, at det må være realiteten, der er afgørende, når man vurderer, om en tilbudsgiver er fremkommet med et såkaldt "alternativt tilbud", når udbudsmaterialet klart ikke tillader dette.

I denne sag, hvor tilbuddet efter klagenævnets bedømmelse hverken fraveg mindstekrav eller grundlæggende elementer i udbudsgrundlaget, ville det da også være en unødig formalisme at bedømme dette alene baseret på tilbudsgivers egen betegnelse heraf.

Havde der reelt været tale om et alternativt tilbud, eller havde den pågældende tilbudsgiver rent faktisk tilbudt såvel en primær som en alternativ løsning, som ordregiver frit kunne vælge imellem, havde dette selvfølgelig været utvivlsomt problematisk.

I forhold til sagens påstand 2 – var der tale om et lovligt forbehold – er sagen dog en kærkommen anledning til at gøre såvel ordregivere som tilbudsgivere opmærksomme på den ubalance, som mange udbudsmaterialer baseret på praksis har i forhold til behandlingen af forbehold.

Ubalancen består i, at en ordregiver baseret på udbudsbetingelsernes ordlyd og klagenævnets faste praksis, som nu også er bekræftet i forhold til forsyningsvirksomhedsdirektivet, ikke er berettiget til at acceptere forbehold for grundlæggende elementer, ufravigelige mindstekrav eller forbehold, der ikke kan kapitaliseres, eller på anden måde tillægges negativ vægt i evalueringen.

Ordregiver er dog på den anden side i det hele "berettiget – men ikke forpligtet – til at afvise tilbud, der indeholder forbehold til tilbudsmaterialet", jf. udbudsbetingelsernes pkt. 2.2.2 og klagenævnets praksis i øvrigt.

Overvejer man i lyset af ovennævnte som tilbudsgiver at foreslå et billigere/bedre/mere økonomisk alternativ i form af et tilbud med forbehold til udbudsmaterialet, er tilbudsgivers opgave imidlertid markant sværere end ordregivers og klagenævnets opgave forbundet med den i princippet ren juridiske vurdering af, om et fraveget element må anses som grundlæggende element.

Tilbudsgiver må nemlig acceptere, at selv forbehold på grænsen af det bagatelagtige vil kunne medføre afvisning, hvorfor det supplerende til det ovennævnte skal overvejes, om man tør løbe an på, at ordregivers diskretionære ret til afvisning ikke bliver brugt imod en.

Fx hvis der er meget tæt løb mellem tilbuddene, eller pilen peger på tilbudsgiveren med forbehold, og ordregivers præference baseret på (saglige) hensyn i højere grad peger på et konkurrerende tilbud.

Ordregivers valgfrihed er i denne situation utvivlsomt lovlig, men som ordregiver bør man gøre sig klart, at den beskrevne ubalance godt kan medføre, at tilbudsgiverne er noget mindre risikovillige, når det mindste forbehold i princippet kan medføre afvisning.

Har man som her et udbud med forhandling, kunne man sagtens bruge første forhandlingsrunde til at tilgodese dette element, således at tilbudsgiverne i første forhandlingsrunde havde mulighed for at komme med alternativerne og drøfte med ordregiver, om de påtænkte forbehold er helt udelukkede eller acceptable – uden ansvar for ordregiver selvfølgelig.

Et sådan hensyn forudsætter dog, at ordregiver ikke vælger den fremgangsmåde, som er eksplicit beskrevet i udbudslovens § 62, stk. 2, nr. 1, og anfører, at man forbeholder sig retten til at tildele uden forhandling, idet forbehold for grundlæggende elementer ved fravalg af forhandlingen utvivlsomt SKAL medføre afvisning, og mindre forbehold KAN medføre afvisning.

 



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted