Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Sidste punktum i Eksponent-sagen?

Bird & Bird
20/10/2023
Sidste punktum i Eksponent-sagen?
Bird & Bird logo
Østre Landsret går mod Klagenævnet for Udbuds praksis i den ventede afgørelse om indhentelse af supplerende oplysninger vedrørende referencer.

Den 10. oktober 2023 traf Østre Landsret afgørelse i den såkaldte Eksponent-sag, som angår ordregiveres mulighed for at indhente supplerende oplysninger efter udbudslovens § 159, stk. 5. Østre Landsret stadfæster dermed retten på Frederiksbergs afgørelse fra juni 2022, som er modstridende Klagenævnet for Udbuds praksis på området. 


Sagens omdrejningspunkt er, hvorvidt den ordregivende myndighed, Gentofte Kommune, var berettiget til at indhente supplerende oplysninger hos den vindende tilbudsgiver Kruso A/S efter tilbudsafgivelse og tildeling af kontrakten. På baggrund af en henvendelse fra en forbigået tilbudsgiver, konstaterede Gentofte Kommune, at Kruso A/S’ referencer ikke levede op til mindstekravet til teknisk og faglig formåen, og Gentofte Kommune bad Kruso A/S om at indsende referencer, der opfyldte mindstekravet.


På baggrund af Kruso A/S’ nye fremsendte referencer fastholdt Gentofte Kommune deres tildelingsbeslutning.

Landsretten udtaler

Landsretten fremhævede i sin afgørelse, at udbudslovens § 159, stk. 5 under overholdelse af principperne i § 2 medfører, at en ordregiver kan anmode en ansøger eller tilbudsgiver om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre en ansøgning eller et tilbud ved at indsende relevante oplysninger eller dokumentation inden for en passende frist. Oplysningerne må ikke medføre, at der er tale om en ny ansøgning eller et nyt tilbud. Det vil eksempelvis være tilfældet, hvis de relevante oplysninger ikke forelå på tidspunktet for tilbudsfristens udløb. 


Adgangen til at anmode om relevante oplysninger og dokumentation i medfør af udbudslovens § 159, stk. 5, gælder også for krav, som har karakter af mindstekrav, jf. bestemmelsens stk. 5 og 6 samt forarbejderne, medmindre det af udbudsmaterialet udtrykkeligt fremgår, at manglende overholdelse af et mindstekrav vil medføre afvisning af ansøgningen eller tilbuddet. Landsretten fandt hertil, at det ikke af Gentofte Kommunes udbudsmateriale udtrykkeligt fremgik, at manglende overholdelse af et mindstekrav vil medføre afvisning. Derfor var Gentofte Kommune ikke afskåret fra at anmode Kruso A/S om supplerende oplysninger. 


På baggrund af ovenstående samt under hensyntagen til formålet med udbudslovens § 159, stk. 5, fandt Landsretten, at Gentofte Kommune var berettiget til at anmode Kruso A/S om at indsende supplerende referencer. 


Landsretten fandt endvidere, ligesom Byretten, at Kruso A/S ikke opnåede en konkurrencemæssig fordel ved at indgive de supplerende referencer efter tilbudsfristen. Da referencerne i øvrigt ikke skulle evalueres, og de supplerende referencer forelå, før tilbudsfristen, kunne tidspunktet for indgivelsen af de supplerende referencer ikke føre til et andet resultat.


Landsrettens kendelse kan tilgås her.

Bird & Birds kommentar

Med dommen fra Østre Landsret bliver der, ligesom i afgørelsen fra Byretten, lavet om på den hidtidige praksis hos Klagenævnet for Udbud, hvor der generelt har været tale om en tæt på nul-tolerance, hvad angår anvendelsen af udbudslovens § 159, stk. 5, hvis der har været tale om mindstekrav til referencer. Hidtil har Klagenævnet med henvisning til udbudslovens § 159, stk. 6, afgjort, at hvis et krav om en reference har været indsat som et minimumskrav, har ordregiver hverken været forpligtet eller berettiget til at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre oplysninger. 


Den hårde praksis i form af en tenderende nul-tolerance, må kunne siges at have udtømt bestemmelsen for dens påtænkte anvendelsesområde, hvilket medførte en illusorisk beføjelse for ordregiver.


Landsrettens afgørelse medfører derfor først og fremmest et kærkomment opgør med denne praksis, og giver ordregivere muligheden for at anvende beføjelsen i et rigere omfang, i de tilfælde hvor der opstår et behov for at indhente supplerende oplysninger vedrørende referencer.


Ordregivere skal dog fortsat være opmærksomme på, at der kan opstå en udbudsretlig risiko i forbindelse med ordregivers supplering af referencer, dvs. når ansøgere/tilbudsgivere får mulighed for at erstatte utilstrækkelige referencer med bedre referencer efter en ansøgnings- eller tilbudsfrists udløb. I den forbindelse er det væsentligt at påpege, at der i denne sag alene var tale om opfyldelse af mindstekrav i form af referencer, og der skete således ikke en udvælgelse af, hvilke referencer, der var de bedste. Såfremt der ikke blot var tale om en objektiv konstatering af referencerne, vil afgørelsen forventeligt for anden del være faldet anderledes ud. 


Ordregivere bør derfor altid nøje overveje muligheden og eventuelle konsekvenser inden der tillades en supplering i henhold til § 159, stk. 5. Ligesom det skal påpeges, at ordregiver aldrig vil være forpligtet til at indhente nye referencer, såfremt de allerede fremsendte er utilstrækkelige. 


Afslutningsvist bør ordregivere sikre, at udbudsmaterialet ikke spænder ben for denne supplerings-mulighed ved kategorisk at angive, at manglende overholdelse med mindstekrav medfører afvisning.


Bird & Bird har tidligere skrevet nyheder om henholdsvis Klagenævnets afgørelse samt den mere skelsættende afgørelse fra Byretten:

 

Klagenævnet


Byretten  

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted