Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Servicelovens fritvalgsordning og udbud

Kromann Reumert
14/01/2022
Servicelovens fritvalgsordning og udbud
Kromann Reumert logo
Klagenævnet for Udbud tager i en ny kendelse stilling til, hvordan borgernes frie valg af diabeteshjælpemidler spiller sammen med et udbud afviklet af en kommune. Læs med her:

Kort om sagen

Ringkøbing-Skjern Kommune gennemførte et – ifølge eget materiale – offentligt udbud vedrørende en rammeaftale om levering af diabeteshjælpemidler. Udbudsmaterialet indeholdt henvisninger til udbudsloven, men angav også, at kommunen indgik aftalen for at opfylde sine forpligtelser i henhold til servicelovens § 112.

Af udbudsbetingelserne fremgik blandt andet:


"Køb vil primært ske på baggrund af bevillinger til borgerne. Kommunernes institutioner skal dog tillige kunne rekvirere produkter på rammeaftalen til depot, hvis der opstår eller er et behov for køb af diabetes-hjælpemidler og tilknyttede serviceydelser. Diabeteshjælpemidler er omfattet af servicelovens bestem-melser om frit leverandørvalg, jf. § 112."


Mediq Danmark A/S klagede over tildelingen til selskabet OneMed A/S og nedlagde en række påstande om, at OneMeds tilbud var ukonditionsmæssigt på forskellige punkter. Ringkøbing-Skjern Kommune gjorde under klagesagen principalt gældende, at udbuddet faktisk slet ikke var omfattet af udbudsloven, da der ikke blev indgået en gensidigt bebyrdende aftale med leverandøren (heller ikke selvom der var et element af at kunne købe til depot). Mediq mente derimod, at aftalen var gensidigt bebyrdende.

Klagenævnet for Udbuds kendelse


Klagenævnet udtalte, at udbudsreglerne kun finder anvendelse, hvis ordregiveren mod vederlag får leveret en ydelse, som ordregiveren har en direkte økonomisk interesse i. En kommune har ikke en direkte økonomisk interesse i den aftale, der indgås mellem en borger og en leverandør om et hjælpemiddel, som kommunen yder støtte til. Det skyldes, at kommunen ikke er modtager af en ydelse. Den del af aftalen, som vedrørte servicelovens § 112, stk. 3, var derfor ikke omfattet af udbudslovens regler. Udbudsmaterialet indeholdt ét sted en direkte henvisning til servicelovens § 12, stk. 3, og herudover var borgernes frie valg nævnt flere gange. Klagenævnet fandt derfor, at der var tale om en prisindhentning og ikke en gensidigt bebyrdende aftale.


Ifølge servicelovens § 112 skal kommunerne yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det indebærer blandt andet støtte til hjælpemidler til diabetikere. Kommunerne skal yde støtte til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel uden egenbetaling for borgeren.


Servicelovens § 112

Servicelovens § 112, stk. 2, giver kommunerne mulighed for at vælge en fast leverandør og indkøbe hjælpemidler, som senere videregives til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Sådanne indløb er omfattet af udbudsreglerne, hvis tærskelværdierne er overskredet.


Fritvalgsordningen i servicelovens § 112, stk. 3, indebærer, at borgerne frit kan vælge leverandør og hjælpemiddel. Ved anvendelse af fritvalgsordningen indkøber borgeren selv hjælpemidlet og får de udgifter, der svarer til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, refunderet. Borgeren afholder selv en eventuel merudgift forbundet med valg af en anden leverandør eller et andet hjælpemiddel.


Rammeaftalen gav dog også Ringkøbing-Skjern Kommune mulighed for at indkøbe hjælpemidler til kommunens egne depoter. Ved sådan et indkøb vil kommunen være part i en gensidigt bebyrdende aftale, og der er dermed som udgangspunkt udbudspligt. Under sagen oplyste kommunen imidlertid, at indkøbet til egne depoter ville have et meget begrænset omfang og under alle omstændigheder under 500.000 kr. i hele kontraktens løbetid. Klagenævnet fandt derfor, at heller ikke dette indkøb var omfattet af udbudsreglerne, da tærskelværdien ikke var overskredet.


Da udbuddet ikke var omfattet af udbudsloven eller udbudsreglerne i øvrigt, blev klagen afvist i sin helhed, og Klagenævnet tog ikke stilling til, om OneMeds tilbud var konditionsmæssigt.


Vores bemærkninger

Udbudsloven finder ikke anvendelse ved kommuners indgåelse af aftaler i forbindelse med fritvalgsordningen i servicelovens § 112, stk. 3. Det gælder uanset om udbuddet umiddelbart fremstår som et udbud omfattet af udbudsreglerne, eksempelvis ved henvisninger til udbudslovens bestemmelser. Kendelsen bekræfter tidligere praksis fra Klagenævnet, hvorefter en ordregiver ikke kan "skrive sig ind i" en forpligtelse til at følge udbudsreglerne, når aftaleindgåelsen ikke opfylder betingelserne for at være omfattet af reglerne.


Læs Klagenævnet for Udbuds kendelse.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
En relativt retfærdig evalueringsmodel?
15/03/2024
Udbud
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
Tak for kaffe - kan en forkert tilbudsliste berigtiges?
19/03/2024
Udbud
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
Find fem fejl - og kunsten ikke at gå i for små (arbejds)sko
21/03/2024
Udbud
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
Manglende anonymisering af et spørgsmål under udbudsprocessen var en overtrædelse af ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, men uden konkret og væsentlig betydning for udbuddets forløb og udfald
22/03/2024
Udbud
Aktindsigt i udbud
Aktindsigt i udbud
09/04/2024
Udbud
Nyt om muligheden for undladelse af udbud ved kommunalt og regionalt grundsalg
Nyt om muligheden for undladelse af udbud ved kommunalt og regionalt grundsalg
19/04/2024
Udbud, Fast ejendom og entreprise
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted