Regeringsudspil for VE på land
Et bredt flertal af Folketinget står bag ambitionen om en firedobling af elproduktion fra sol og vind på land frem mod 2030. Aftaleparterne blev sidste år enige om tiltag, der skal fremme udbygningen på land og fjerne barrierer. Det blev blandt andet besluttet, at staten skal hjælpe med at realisere store energiparker på land, og at den lokale opbakning skal styrkes.
I regeringens udspil Klimahandling – Sammen om mere grøn energi fra sol og vind på land fra den 9. oktober 2023 fremlagde regeringen sit forslag til den videre proces for udpegning af energiparkerne samt forslag om at øge kompensationen til naboer og kommuner.
Vi giver her en oversigt over centrale elementer i regeringens udspil.
Hvad forstås ved ”energiparker”?
Regeringsudspillet definerer en energipark som et eller flere arealer i samme geografiske område, som har en årlig elproduktion fra vedvarende energi på for eksempel mindst 100 mio. kWh årligt. Det svarer til mindst seks landvindmøller.
Energiparker tildeles særlige vilkår, der bl.a. lemper hensyn til arealbeskyttelse, tilladelser og dispensationer.
Regeringen foreslår, at myndighedsbehandlingen af energiparkerne strømlines. Det skal ske ved at etablere én indgang til de statslige myndigheder på natur- og miljøområdet. De nærmere rammer herfor er ikke fastlagt.
Regeringen lægger også op til, at det skal være lettere at etablere virksomheder med særlige energibehov i tilknytning til energiparkerne, som for eksempel PtX-anlæg.
Forslag til placering af energiparker og videre proces
Regeringen er kommet med forslag til 32 potentielle arealer til energiparker. Du kan se regeringens forslag til placeringer nedenfor.
Illustration: Regeringsudspil Klimahandling – Sammen om mere grøn energi fra sol og vind på land, oktober 2023.
Udpegningen af de 32 potentielle arealer til energiparker sker på baggrund af en større screening, som har omfattet i alt 188 arealer, der er blevet meldt ind af kommuner og VE-opstillere. Screeningen er gennemført af Plan- og Landdistriktsstyrelsen i samarbejde med Energistyrelsen og Miljøstyrelsen.
Der er igangsat en offentlig høring af screeningsresultat fra den 10. oktober til den 14. november 2023. Høringen har til formål at oplyse om den gennemførte screening af potentielle arealer til energiparker samt kvalificere og indhente oplysninger og bemærkninger til de 32 arealer. Høringsmaterialet er tilgængeligt her.
Processen for udpegning er energiparker er, at der gennemføres en uddybende dialog med kommunerne om de 32 arealers egnethed til energiparker. Efter dialogen træffes endelig beslutning om, hvilke arealer der skal udpeges til energiparker.
Regeringen lægger op til, at udpegning og fastlæggelse af rammer for energiparkerne sker med en ny lov om energiparker. Ministeren for landdistrikter forventes at fremsætte forslag til en ny lov om energiparker i februar 2024, jf. Lovprogrammet for folketingsåret 2023/24. For konkrete, større og modne projekter kan der træffes beslutning om at fremsætte forslag til anlægslove, for eksempel hvis kommunerne efterspørger det.
Regeringen lægger desuden op til, at der kan udpeges yderligere arealer til energiparker end de 32 potentielle arealer, der er identificeret. Regeringen har inviteret kommuner og virksomheder til at sende forslag til arealer ind, som enten kan indgå i den første udpegning eller eventuelt i de kommende ansøgningsrunder i 2024 og 2025.
Øget kompensation til naboer og kommuner
En arbejdsgruppe under den nationale energikrisestab (NEKST) er i september 2023 kommet med delanbefalinger om lokal opbakning. Regeringen har taget højde for flere af anbefalingerne i sit udspil.
Regeringen vil styrke allerede eksisterende kompensationsordninger, hhv. grøn pulje og VE-bonusordningen. Værditabsordningen og salgsoptionsordningen fastholdes.
Regeringen foreslår, at VE-opstillernes indbetaling til grøn pulje hæves markant, og at der gives mulighed for at splitte engangsbetalingen op i årlige rater. Grøn pulje skal også kunne deles på tværs af nabokommuner, der grænser op til projektet, så der sikres opbakning på tværs af kommunegrænser.
VE-bonusordningen skal forhøjes for at sikre opbakning hos naboer til sol- og vindprojekter. Det fremgår af udspillet, at niveauet for kompensationen til naboer til fremtidige sol- og vind projekter vil være cirka 14.000 kroner årligt mod ca. 9.000 kroner i dag.
Udover de lovpligtige VE-kompensationsordninger kan opstillerne i dag blive mødt af yderligere krav fra kommunerne om gevinster. Regeringen ønsker, at der gøres op med kommunale særkrav og lægger op til en indberetningspligt for midler indbetalt ved opstilling af VE-anlæg på land, så der skabes gennemsigtighed om betalte og modtagne midler i forbindelse med VE-projekter.
Herudover vil regeringen udarbejde en analyse af mulige gevinst- og kompensationsordninger for naboer til særligt store eltransmissionsanlæg.
Bech-Bruuns kommentarer
Vi glæder os over, at VE-opstillerne kan se frem til afklaring om placering af energiparker samt en afklaring om niveauet for kompensation til naboer og kommuner. Der er flere elementer, som udspillet ikke adresserer, herunder hvorvidt det vil påvirke projekter, som allerede er planlagt eller under opførelse. Vi følger den politiske proces tæt.
Bech-Bruun er blandt landets førende rådgivere inden for vedvarende energi. Vores specialister er internationalt anerkendte for deres store brancheviden og rådgiver om alle juridiske aspekter inden for energiområdet. Med årelang erfaring fra store forsyningsprojekter, komplekse transaktioner i sol- og vindindustrien og omfattende kontrakter har vi opnået en helt særlig markedsindsigt til gavn for vores klienters forretning. Og med en position helt i front på den grønne omstilling, rådgiver vi vores klienter om fremtidens grønne løsninger.