Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Refusion via rejsebureau

IUNO
11/04/2024
Refusion via rejsebureau
IUNO logo
Efter en flyaflysning krævede to passagerer refusion fra flyselskabet. Flyselskabet udbetalte refusionsbeløbet til det rejsebureau, billetterne var købt hos i stedet for direkte til passagerne. Højesteret besluttede, at flyselskabet havde ret til dette, så længe passagererne tydeligt havde accepteret det.

To passagerer havde bestilt deres flybilletter hos et online rejsebureau, som herefter havde købt billetterne hos flyselskabet. Flyvningen blev dog aflyst, hvorefter flyselskabet tilbød passagererne en refusion. Beløbet blev udbetalt via den oprindelige betalingsform, som i dette tilfælde var til rejsebureauet.


Accept fra passagerene

Spørgsmålet var, om flyselskabet havde været berettiget til at udbetale refusionsbeløbet via rejsebureauet i stedet for direkte til passagererne.


Højesteret konkluderede, at passagererne havde accepteret dette. Én af passagererne havde blandt andet tydeliggjort, at han godt forstod, at pengene ville gå via rejsebureauet. Højesteret fremhævede, at passageren dermed havde accepteret betalingen til rejsebureauet.


Derfor havde flyselskabet ret til at betale refusionen til rejsebureauet i stedet for til passagererne.


IUNO mener

Sagen viser, at et flyselskab kan udbetale refusion til et rejsebureau i stedet for direkte til passageren. Det kræver dog, at passageren har accepteret dette. Afgørelsen betyder altså ikke, at et flyselskab altid og per definition kan betale refusion via et rejsebureau.


IUNO anbefaler, at flyselskaber så vidt muligt sørger for at refundere direkte til passageren. Det skyldes, at rejsebureauernes vilkår normalt ikke indeholder bestemmelser, hvor passageren accepterer, at der kan ske refusion via bureauet. Hvis refusion sker via et rejsebureau, er det sikrest at få bekræftelse fra passageren – også selvom det kan være tidskrævende og vanskeligt. Af samme grund mener IUNO, at passagerer er bedst stillet ved at købe billetter direkte hos flyselskaber.


[Højesterets dom af den 26. marts 2024 i sag BS-48424/2023-HJR]

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Personalemangel ved bagagehåndtering kan være en usædvanlig omstændighed
Personalemangel ved bagagehåndtering kan være en usædvanlig omstændighed
10/10/2024
Transportret, Forsikring og erstatning
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted