Regeringen varsler: Flere ændringer på vej på udbudsrettens område
Nedlæggelse af Enheden for Pålidelighedsvurderinger
Der bliver foreslået en række lovændringer som en del af programmet, hvis primære formål er at spare administrative omkostninger ved eksempelvis at fjerne nogle af opgaverne på ministeriets område. Blandt ændringerne er et forslag om at nedlægge Enheden for Pålidelighedsvurderinger ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Siden den 1. januar 2023 har det været et krav, at ordregivere til vurdering af en tilbudsgivers dokumentation af pålidelighed (såkaldt self-cleaning), først har skulle indhente en vejledende udtalelse hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Erhvervsministeriet foreslår at genindføre retstilstanden fra før den 1. januar 2023. Det betyder, at det ikke længere vil være et krav eller en mulighed for ordregiver at indhente en vejledende udtalelse om pålidelighed hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Enhed for Pålidelighedsvurderinger.
Lovforslaget er sendt i høring men endnu ikke fremsat i Folketinget. Det forventes formelt fremsat i Folketinget i løbet af november 2024.
Afgift for Klagenævnet for Udbuds sagsbehandling
Sammen med forslaget om at nedlægge Enheden for Pålidelighedsvurderinger har Erhvervsministeriet foreslået, at der bliver indsat en bemyndigelsesbestemmelse i Klagenævnsloven. Der kan efterfølgende blive fastsat nærmere regler om, at den tabende part i en klagesag ved Klagenævnet for Udbud skal betale en afgift for nævnets behandling af sagen.
Det fremgår ikke nærmere af forslaget, hvilken størrelse afgiften eventuelt vil få. Det fremgår dog, at der ved fastsættelsen af afgiftens størrelse skal tages højde for, hvorvidt Klagenævnet ved sin afgørelse ændrer eller tilsidesætter praksis, om der foreligger undskyldende omstændigheder eller gives delvist medhold. Det er endnu uvist, hvordan afgiften vil blive udmålt, eller hvor den forventes at være.
Ophævelse af tilbudsloven
Regeringen varsler som noget nyt i lovprogrammet, at man agter at ophæve tilbudsloven. Ifølge lovprogrammet er formålet med forslaget at opnå et mere enkelt regelsæt for bygge- og anlægsopgaver under EU's tærskelværdier. Det er intentionen, at der som erstatning for tilbudslovens regler bliver indsat 'få enkle regler' i udbudsloven, som følger de samme principper, der gælder for mindre indkøb af varer og tjenesteydelser efter udbudsretlige principper om ligebehandling og gennemsigtighed.
Den nærmere udformning af reglerne er endnu ukendt, men ifølge lovprogrammet forventes det, at lovforslaget fremsættes formelt i februar 2025.
Vores bemærkninger
På baggrund af lovprogrammet ser det ud til, at vi ser ind i et folketingsår, hvor der kommer til at ske flere ændringer på udbudsrettens område. Det bliver især interessant at se, hvordan ophævelsen af tilbudsloven skal udmøntes i udbudsloven, og også hvordan dette forslag vil blive modtaget i byggebranchen. Tilbudsloven har levet sit eget (men ikke altid stille) liv i rigtig mange år. Den har jo en række indgroede mekanismer om blandt andet underhåndsbud og indbudte licitationer, der ikke er gængs hverdag i andre brancher. Tilsvarende findes der også særregler for offentligretlige organer og offentligt støttede byggerier, som heller ikke kan blive genfundet i udbudsloven.
I øvrigt kan man omkring 'afgiftsforslaget' bemærke, at vi i Danmark dels har et meget lavt antal klagesager om året, og at det at indlede henholdsvis tabte udbudsklagesager er forbundet med betydelige omkostninger. Såfremt lovgiver introducerer endnu en potentiel omkostning ved at føre en klagesag ved Klagenævnet for Udbud, risikerer man herved at afskære reelle og begrundende klager. Det resulterer i en svækkelse af den effektive håndhævelse med de danske udbudsprocesser. Afhængig af niveauet kan det måske også føre til, at flere tildelingsbeslutninger og udbud vil blive annulleret af ordregivere, da det samlet set bliver vurderet til at være 'billigere' end at føre selv en god klagesag med en procesrisiko.
Enheden for Pålidelighedsvurderinger blev indført med henblik på at øge retssikkerheden for tilbudsgivere, sikre mere ensartede vurderinger af dokumentation for pålidelighed og skabe en central enhed, hvor viden om dokumentation for pålidelighed er samlet. Selvom enheden endnu ikke er fyldt to år, ønsker lovgiver allerede at afskaffe den igen og overlade det fuldt ud til den enkelte ordregiver at foretage sin egen vurdering. Det er vores erfaring, at self-cleaning-processerne hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har tilført god værdi for både tilbudsgiver- og ordregiversiden og har sikret retssikkerheden for alle parter. Den del kan i sagens natur fremadrettet blive opretholdt igennem ordregivernes egne vurderinger, men der er ofte en værdi i (også) at få andres øjne på.