Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Politisk aftale mellem Parlamentet og Rådet om CSDDD

Bech-Bruun
16/01/2024
Politisk aftale mellem Parlamentet og Rådet om CSDDD
Bech-Bruun logo
Parlamentet og Rådet har indgået en politisk aftale om indholdet af Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD).

Ordlyden af aftalen er endnu ikke offentliggjort. Det fremgår dog af pressemeddelelser fra Parlamentet og Rådet, at aftalen indeholder rammerne for direktivets anvendelsesområde, klarlægger ansvaret for virksomheder, der ikke overholder pligterne i direktivet, definerer sanktioner og indeholder en udtømmende liste over de rettigheder og forbud, som de omfattede virksomheder skal respektere.


Derudover er det oplyst, at direktivet kommer til at fastsætte regler for de omfattede virksomheders forpligtelser i relation til faktiske og potentielle negative indvirkninger på miljøet og menneskerettighederne - både ved egne, datterselskabers og forretningsforbindelsers aktiviteter.


Det vil desuden blive et krav, at de omfattede virksomheder vedtager en plan, der sikrer, at deres forretningsmodel og -strategi er forenelig med Parisaftalen.


Parlamentet har fået forhandlet igennem, at virksomheder med over 1.000 ansatte vil modtage økonomiske fordele (”financial benefits”) for at implementere en sådan plan, om end det ikke er nærmere uddybet, hvad disse økonomiske fordele går ud på.

Direktivets anvendelsesområde

Ifølge aftalen kommer CSDDD til at finde anvendelse på følgende virksomheder:


  • EU-virksomheder med over 500 ansatte og en global nettoomsætning på over 150 mio. euro.
  • EU-virksomheder med over 250 ansatte og en nettoomsætning på over 40 mio. euro, hvis mindst 20 mio. euro er genereret i nærmere såkaldte ”højrisiko sektorer”, som blandt andet indeholder tekstilbranchen, landbrug og fødevareproduktion.
  • Ikke-EU-virksomheder med en nettoomsætning i EU på over 150 mio. euro tre år efter direktivets ikrafttræden.


Kommissionen offentliggør en liste over de ikke-EU-virksomheder, der bliver omfattet af direktivet.

Den finansielle sektor

Den finansielle sektor bliver foreløbigt ikke omfattet af direktivet, men der indsættes en revisionsbestemmelse, der giver mulighed for at inkludere den finansielle sektor senere.

Værdikæde eller etablerede forretningsforbindelser?

Som ventet indebærer aftalen, at virksomhedernes ansvar skal omfatte deres ”værdikæde” – både ”upstream” og delvist ”downstream”. Dermed kommer due diligence-forpligtelserne til, udover virksomhederne selv, at gælde virksomhedernes forretningsforbindelser i ”upstream”, eksempelvis leverandører, transportører mv., og ”downstream”, eksempelvis distribution og genbrug/bortskaffelse.

Tilsyn, sanktioner og ansvar

CSDDD vil indeholde både administrative håndhævelsesregler og regler om civilretligt ansvar.


De administrative håndhævelsesregler administreres af en national tilsynsmyndighed, der kan udstede påbud, forbud og bøder, ligesom afgørelser kan offentliggøres med angivelse af  virksomhedens navn (”naming and shaming”). Ved økonomiske sanktioner skal virksomhedens omsætning tages i betragtning, og der kan pålægges bøder på op til fem procent af virksomhedens nettoomsætning på verdensplan.


De omfattede virksomheder kan desuden gøres erstatningsansvarlige for skader som følge af manglende overholdelse af direktivforpligtelserne. Erstatningskrav kan fremsættes både af skadelidte personer, men også af eksempelvis fagforeninger og civile organisationer, såsom NGO’er, på vegne af de skadelidte. Det er aftalt, at der skal gælde en forældelsesfrist på fem år for sådanne krav.


Udover disse sanktioner vil overholdelsen af forpligtelserne efter CSDDD også blive kvalificeret som et kriterie for tildelingen af offentlige bevillinger og udbud.

Næste skridt frem imod vedtagelsen og implementeringen

Den politiske aftale skal nu godkendes og vedtages formelt i Parlamentet og Rådet, før CSDDD kan vedtages endeligt. Det forventes, at direktivet vil vedtages i EU-regi før EU-valget i juni 2024.


Direktivet forventes at blive sat i kraft trinvis, som det kendes fra CSRD, og at de første virksomheder pålægges forpligtelser fra 2027.

Bech-Bruuns kommentar

Der er efter vores opfattelse ikke tvivl om, at CSDDD vil få mindst lige så stor betydning for danske virksomheder som CSRD. Den største forskel er nok, at CSDDD ikke kun vil have effekt på de virksomheder, der er direkte omfattet, men også alle disse virksomheders samarbejdspartnere.


Dernæst er CSRD ikke helt uvant for de virksomheder, der siden årsskiftet og i de kommende år skal til at rapportere efter CSRD. CSDDD stiller helt nye krav til virksomhedernes ESG-planlægning og undersøgelser af både egne og samarbejdspartneres forhold, og som man kan læse i ovenstående, så kan det have meget vidtgående konsekvenser ikke at overholde CSDDD.


Vi følger naturligvis udviklingen meget nøje og står parat til at bistå med alle forhold inden for CSDDD og CSRD.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ingen kartelrabat til kooperativer
Ingen kartelrabat til kooperativer
23/10/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
FIDIC Yellow Book i vedvarende energiprojekter
FIDIC Yellow Book i vedvarende energiprojekter
29/10/2024
EU-ret, Fast ejendom og entreprise, Energi og forsyning
Produktsikkerhedsforordningen
Produktsikkerhedsforordningen
31/10/2024
EU-ret, Forsikring og erstatning
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
Google nægter tredjepartsadgang til Android Auto: Muligt misbrug af dominerende stilling
11/11/2024
Konkurrenceret, EU-ret
Nyt sanktionsregime i EU mod hybride trusler fra Rusland
Nyt sanktionsregime i EU mod hybride trusler fra Rusland
06/11/2024
Compliance, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted