Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Pligt til opdeling af kontrakter

Horten
14/02/2020
Pligt til opdeling af kontrakter
Horten logo



Klagenævnet for Udbud har afsagt en kendelse, der pålægger ordregivende myndigheder at opdele sine kontrakter i de tilfælde, hvor kun en del af den udbudte kontrakt af tekniske årsager er undtaget udbudspligt.


Tre regioner offentliggjorde en profylaksebekendtgørelse i EU-Tidende, hvorefter de havde til hensigt at indgå en rammeaftale med leverandøren Mediq Danmark A/S om levering af produkter til behandling af sår under (under)tryk (NPWT-behandling), som denne leverandør af tekniske årsager var den eneste, der kunne levere.

Som begrundelse for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse henviste regionerne i profylaksebekendtgørelsen til, at en række essentielle tekniske og funktionelle krav kun kunne opfyldes i fællesskab af de af produkter, der var omfattet af rammeaftalen. I den forbindelse henviste regionerne til den faggruppe, der havde opstillet kravene samt til en forudgående markedsundersøgelse.

I standstill-perioden klagede virksomheden Smith & Nephew A/S. Klager gjorde bl.a. gældende, at de opstillede tekniske og funktionelle krav, ikke var klinisk evidensbaserede eller gav sundhedsøkonomiske fordele i behandlingen, hvorfor der reelt var tale om tekniske specifikationer i strid med udbudsreglerne. Desuden gjorde klager gældende, at der ikke var nogen sammenhæng mellem produkterne, og at regionerne derfor kunne have udbudt de produkter, hvor de tekniske og funktionelle krav ikke udelukkede potentielle leverandører fra at afgive tilbud.


Pligt til at opdele kontrakter


Det er værd at bemærke, at klagenævnet reelt pålægger regionerne at opdele rammeaftalen i flere delkontrakter samt at udbyde de produkter, der ikke var omfattet af undtagelsen (hvis det havde været tilfældet). Klagenævnet tilsidesætter dermed det skøn, der normalt tilkommer ordregivere, når de i henhold til udbudslovens § 49, stk. 2 skal angive, hvorfor en kontrakt ikke opdeles. Det udgør dermed en undtagelse til nævnets tidligere praksis (Klagenævnet for Udbuds kendelse af 25. maj 2018, Danske Slagtermestre mod Høje Taastrup Kommune).

På baggrund af kendelsen bør ordregivere overveje og dokumentere, hvorvidt det er muligt at opdele en kontrakt og konkurrenceudsætte dele heraf, når udbud med forhandling uden forudgående udbudsbekendtgørelse anvendes. Det kunne fx være tilfældet, hvis produkter, maskiner, it-systemer, bygninger mv. kan serviceres og vedligeholdes uden særligt forudgående kendskab til selve anskaffelsen. Service- og vedligeholdelseskontrakten bør i sådanne tilfælde udbydes selvstændigt.


Ny vin på gamle flasker


Herudover er kendelsen i tråd med tidligere praksis fra Klagenævnet for Udbud. Bestemmelserne om udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse er undtagelser og har derfor et snævert anvendelsesområde. Herudover er det ordregiver, der har bevisbyrden for at bestemmelserne finder anvendelse – en bevisbyrde, der efter omstændighederne er svær at løfte.

Regionerne valgte da heller ikke at forsøge på at løfte bevisbyrden for, at bestemmelserne kunne anvendes i de pågældende tilfælde. Af den grund forekommer resultatet oplagt.

Tilsvarende gentog klagenævnet sin tidligere praksis vedrørende betingelsen om uopsættelighed. Tildeles en kontrakt uden udbud er kravet uopsættelighed automatisk opfyldt.

Læs klagenævnet for udbuds kendelse her




 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted