Konkurrencerådet afgjorde i juni, at LKF Vejmarkering A/S og Eurostar Danmark A/S indgik et ulovligt konsortium, da virksomhederne objektivt set havde mulighed for at byde på opgaven hver for sig, og samarbejdet ikke skabte tilstrækkelige effektivitetsfordele.
- af advokatfuldmægtig Jens Steffen Hay Pedersen
SAGEN KORT
Sagen vedrørte kørebaneafmærkning i tre distrikter i Danmark: Syddanmark, Sjælland og Hovedstaden, der blev udbudt af Vejdirektoratet i februar 2014. De to største aktører på markedet, LKF og Eurostar, valgte en løsning, hvor de tilbød at løse opgaven i fælleskab. Konsortiet var den eneste aktør, der bød på hele opgaven og på opgaven i Hovedstadsområdet.
Tilbuddet var det billigste, og konsortiet vandt derfor udbuddet. Konkurrencerådet undersøgte efterfølgende sagen og fandt, at begge virksomheder kunne løfte opgaven individuelt og dermed var konkurrenter. Konsortiet var derfor ulovligt, da samarbejdet ikke medførte væsentlige effektivitetsfordele. Afgørelsen er den første efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledninger omkring netop konsortiedannelse, og understøtter dermed den - måske - lidt hårde linje, som styrelsen lægger op til.
HVORNÅR ER ET KONSORTIUM LOVLIGT?
Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er udgangspunktet, at hvis en virksomhed er i stand til at afgive bud på en opgave, uden at gå sammen med andre i et konsortium, skal virksomheden selv afgive bud på opgaven.
Virksomheder kan dog, under visse omstændigheder, lovligt byde sammen i et konsortium, hvis de, ved at gå sammen, bliver i stand til at løse opgaven bedre og billigere. Konsortier er således lovlige efter konkurrenceloven i følgende situationer:
hvis konsortiet ikke begrænser konkurrencen,
eller hvis konsortiet begrænser konkurrencen, men konsortiesamarbejdets effektivitetsfordele opvejer denne begrænsning.
Konkurrencerådet foretog i denne sag en meget indgående og detaljeret vurdering af, om aftalen var konkurrencebegrænsende, fordi LKF og Eurostar kunne byde på de enkelte distrikter hver for sig. Vurderingen var, at parterne havde mulighed for at byde hver for sig, og effektivitetsfordele ved samarbejdet var ikke tilstrækkelige til, at de oversteg de konkurrencemæssige betænkeligheder. Der var således tale om en ulovlig markedsdeling. Virksomhederne modtog derfor et påbud om at ophøre med samarbejdet, ligesom de for fremtiden skulle afholde sig fra lignende aftaler. Konkurrencerådet meldte desuden sagen til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet.
UDBUDSRETLIGE BEMÆRKNINGER
Afgørelsen viser, at virksomheder skal være meget opmærksomme på lovligheden af et konsortiesamarbejde, hvis den ene virksomhed kan løfte opgaven alene. Opmærksomheden bør desuden skærpes yderligere, hvis virksomheden er blandt de største på markedet. Dette understreges af, at myndighederne takserer en fejlvurdering som værende en såkaldt hardcore konkurrencelovsovertrædelse.
Du kan læse afgørelsen
her.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udgivet tre vejledninger om konsortier, som du kan finde nedenfor:
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →