Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Pas på! For meget over én kam kan stride med loven

Kromann Reumert
20/03/2019
Pas på! For meget over én kam kan stride med loven
Kromann Reumert logo
Nyt fra Klagenævnet for Udbud: Den 7. marts 2019 afsagde Klagenævnet kendelse i sagen Steelco Denmark A/S mod Københavns Universitet. Klagenævnet gav klageren medhold i, at det ikke var lovligt at slå flere separate underkriterier sammen til ét underkriterium under navnet "Kvalitet, løsningsdesign, samarbejdsorganisation og driftsunderstøttelse".

Københavns Universitet havde gennemført et udbud af en rammeaftale om levering af anlæg til vask og sterilisering af bure til forsøgsdyr. Udbuddet var delt op i tre delaftaler. Der var opstillet to underkriterier, henholdsvis "Kvalitet, løsningsdesign, samarbejdsorganisation og driftsunderstøttelse", som vægtede 60 %, og "Totalomkostninger, herunder enhedspriser og driftsomkostninger", der vægtede 40 %.

Tildelingen indebar dermed et meget bredt kvalitativt underkriterium med flere enkelte led, som universitetet dog havde beskrevet. Eksempelvis skrev universitetet, hvad der ville blive tillagt positiv vægt i evalueringen af hvert af de enkelte led.

Den metode blev tilsidesat af klagenævnet. Årsagen var, at selv om det var forklaret, hvad der ville blive lagt vægt på ved alle dele af underkriteriet, så vedrørte de enkelte delelementer i underkriteriet efter deres indhold meget forskellige karakteristika ved de udbudte delaftaler – og de var ikke vægtet.


Klagenævnets kendelse


En ordregiver er forpligtet til at angive underkriterier og beskrive, hvordan de vil blive vægtet. Ordregivere er dog ikke forpligtet til at angive delkriterier til underkriterier, og delkriterier skal ikke vægtes, medmindre ordregiveren har i sinde at tillægge det pågældende kriterium særlig stor eller lille betydning. Underkriterier skal være forbundet med kontraktens genstand, og de skal ikke mindst være gennemsigtige og give tilbudsgiverne et oplyst grundlag at afgive tilbud på. Det indebærer et tilstrækkeligt indblik i grundlaget for den efterfølgende evaluering.

Klagenævnet udtalte: "Ved at fastsætte et underkriterium bestående af så forskellige kriterier som kvalitet, løsningsdesign, samarbejdsorganisation og driftsunderstøttelse og samtidig fastsætte en lang række delkriterier, som ikke er vægtede, og som efter deres indhold (generelle og specifikke) set over et ikke beskriver eller udfylder alle elementerne i underkriteriet ”Kvalitet, løsningsdesign, samarbejdsorganisation og driftsunderstøttelse”, er kriteriet ikke egnet til at identificere tilbuddet med det ”bedste forhold mellem pris og kvalitet”."

På den baggrund konkluderede klagenævnet, at det var en overtrædelse af ligebehandlings- og (nok særligt) gennemsigtighedsprincippet, at universitetet opstillede et underkriterium, der bestod af en række vidt forskellige kvalitative kriterier, og kun offentliggjorde deres samlede vægtning, som om det var ét samlet underkriterium.


Hvad viser kendelsen? 


Efter vores vurdering er kendelsen et udtryk for en linje, hvor der i forsat stigende grad er stort fokus på, at man i gennemsigtighedens tegn får klarhed over evalueringsgrundlaget. Man skal som ordregiver holde tungen lige i munden, når man opstiller de kvalitative kriterier. Er de lige vigtige, eller skal de vægtes anderledes? Hvad lægger vi reelt vægt på i vurderingen af de enkelte kriterier – altså hvad er den gode besvarelse? Kan man konkurrere på de her kriterier?

Det er klart vores erfaring, at jo mere gennemarbejdet og klart grundlag, der er at arbejde med gennem hele processen, jo nemmere evaluering og jo mere gennemsigtighed for tilbudsgiverne. Og i øvrigt også bedre løsning!

For tilbudsgivere, der sidder med tilbudsudarbejdelsen, er det jo netop en meget fornem opgave at fange lige netop det behov, som kriterierne er udtryk for og på den måde kunne spore sig ind på, hvad det præcist er, ordregiver gerne vil have. Ordregivere kan føle, at tilbudsgivere "taler efter munden", eller at tilbuddet kun kommer med det, som ordregivere gerne vil høre. Det kan man som ordregiver modvirke ved at forholde sig til, hvad det helt konkret er for nogle konkurrenceparametre, man opstiller i sine kriterier. Hvordan skal leverandørerne helt konkret løse den pågældende opgave, og hvad vil man tillægge positiv vægt i den sammenhæng – og hvordan bliver det helt konkret målbart?

Læs kendelsen: Klagenævnet for Udbuds kendelse i sagen mellem Steelco Denmark A/S mod Københavns Universitet 

 


 

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
29/10/2024
EU-ret, Udbud
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
System- eller brugerfejl? Spørgsmål gik "off-road" på udbudsportalen
04/11/2024
Udbud
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
Er en bil bare en bil, når der gennemføres sortimentsudbud?
14/11/2024
Udbud
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
1, 2, 3 endelige tilbud - eller hvad?
18/11/2024
Udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
Nye afgørelser fra Klagenævnet for udbud
19/11/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted